Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-14, 17:46
  #433
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av iblanddu
"nån annans skog" jag skiter i hur mycket papper ni har, att äga naturen är inte något ni kan göra, jag torkar mig i arslet med ert ägande och lagar. världen är till för alla.


Du menar att du inte då ens äger din egen kropp? En skogsägare kan stoppa dig i flisen och gödsla skogen med dig
Citera
2018-04-15, 01:37
  #434
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaliMaa90
Inte direkt som så att man går ut och sover mitt på vintern utan att tvinga sig själv. Inte bättre av att en flock med vildsvin kom promenerandes cirka 10 meter utanför.
Jaha, har du något tips då? hur håller jag mig torr, kan dock googla, känner för att skriva lite..

Att sovsäcken blir lite fuktig utanpå är helt normalt , dagg eller kondens från utandingsluft inne i ett tält.
Sedan fastnar uppåt ett en 100gr vatten från din kropp i sovsäcken varje 8 timmar sömn eller så.

Det man kan göra för och slippa frysa är att ha en sovsäck som klarar 5-10 grader lägre än vad det är , sovsäck i syntet drabbas inte så hårt av ökad fukthalt i isoleringen som dun.
Då har man lite marginal.

Man skall aldrig använda sovsäcksöverdrag om det absolut inte behövs , fukten fastnar i ännu högre grad där inne.
Absolut behövs kan vara att man sover bredvid elden eller att det spöregnar under bar himmel - då gör ju ett Gortexöverdrag att man inte blir dygnsur iaf.Dock blir får man en betydligt högre fuktuppbyggnad än 100gr per natt i säcken.

På långa vinterturer så kan en sovsäck vara satt ur spel helt redan efter en vecka-10 dygn.
Den har samlat på sig så mycket fukt i isoleringen så den håller samma form som när den
låg i kompressionsfodralet...haha - ett kilo is bundet i fodret typ.
Dun drabbas fortast och hårdast.
Därför har man på längre turer i kyla som t.ex skidturer till nordpolen VBL inne i säcken.
VBL är en helt vattentät säck som man ligger i , den hindrar helt att fukt går ut i sovsäcken.
Dock är det lite fuktigt att slagga i en VBL men sovsäcken klarar då månader långa expeditioner.
Citera
2018-04-16, 09:11
  #435
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Du menar att du inte då ens äger din egen kropp? En skogsägare kan stoppa dig i flisen och gödsla skogen med dig
ne det menar jag inte, jag menar att min kropp äger naturen lika mycket som din och alla andras, om folk vill ha en egen platts att bo på och kalla sin egen är 1 sak, men när dom säger, "mitt område är hela skogen och du får inte vara här". så kan ju jag stopa denna pappers ägar i flisen med då.

naturen är till för alla, du äger den inte bara för nån skrivit så på en lapp, du har blivit lurad, du gav dina pengar och fick ett värdelöst och omoraliskt dass papper.

ut ur vår skog egoister.
Citera
2018-07-20, 10:03
  #436
Medlem
TheKhurgans avatar
Alltså sjukt rolig tråd

Men jag vill ju veta hur det gick. För om han trollade så borde han ju ha sagt något vid det här laget, eller?

Om det var på riktigt så är det ju hysteriskt roligt hur illa det gick (om han inte dog alltså)

1. Han tappar bort sin packning (WTF, första dagen???)
2. Han bygger, vad han kallar, vindskydd. Men som i själva verket en 5-åring hade gjort bättre. Det säger en del om hans engagemang, att snickra ihop något så bedrövligt. Det kan ju inte tagit mer än 1 minut att göra det.

Om han däremot faktiskt lade ner sin själ i det och det tog honom 3 timmar, ja då är han ju så dålig att han aldrig borde satt sin fot i en skog överhuvudtaget.

Ingen som har sett honom bland försvunna personer?

Killen skulle bo i skogen "för evigt" men hinner varken bygga hydda eller ens fiska, för han tappar bort sin packning och går vilse första dagen
Citera
2018-07-23, 13:12
  #437
Medlem
Sezlows avatar
Detta är en favorittråd, en som jag återvänder till någon gång varje kvartal.

Klart att ST var ett troll, om han försvunnit på riktigt så hade någon hittat bilen och klarlagt identiteten via registreringsnumret; vi andra - ännu levande - hade då fått veta vem dumhuvudet var.
Det hade säkert stått om det i pressen vid det här laget.

Jag har själv tältat ute i den skånska "göingska vildmarken" i ca en vecka - i juni månad - i början på det fridfulla 80-talet.
Jag var väldigt glad att komma hem till staden igen, de tio milen söderut gick hur fort som helst.
Citera
2018-07-23, 14:49
  #438
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sezlow
Detta är en favorittråd, en som jag återvänder till någon gång varje kvartal.

Klart att ST var ett troll, om han försvunnit på riktigt så hade någon hittat bilen och klarlagt identiteten via registreringsnumret; vi andra - ännu levande - hade då fått veta vem dumhuvudet var.
Det hade säkert stått om det i pressen vid det här laget.

Ja det har du nog rätt.
Men helt fantastiskt rolig läsning
Citera
2018-07-23, 18:58
  #439
Medlem
Sezlows avatar
En nyhet som är som ett sammanträffande:
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/in...xCu3&ocid=iehp
Citera
2018-07-24, 07:15
  #440
Medlem
TheKhurgans avatar
Ojdå. Tänk om det är TS...

Har man väldigt få vänner kan det ju lätt ta ett år. Han hade ju heller ingen direkt frekvent kontakt med sin mamma sade han.
Citera
2018-07-24, 07:36
  #441
Medlem
Varför vill man bo i skogen i en hydda?

Kan ju likväl köpa ett hus på någon enslig plats om man nu vill vara i fred. Då får man vatten, elektricitet och internet.
Citera
2018-07-24, 19:03
  #442
Medlem
Sezlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Varför vill man bo i skogen i en hydda?

Kan ju likväl köpa ett hus på någon enslig plats om man nu vill vara i fred. Då får man vatten, elektricitet och internet.

Jo, det stämmer om man har lite pengar.
Men... Även om man skaffat sig en liten stuga på 20m² så krävs det en del kunskap och utrustning för att överleva.
Ts kunde ju börjat med att sova i bilen för att känna på vildmarkslivet.

Men ts var troligen ett väldigt fattigt troll som tvingades sno böcker från bibblan.
Och som hade en polare som inte gjorde någon eftersökning när ts-telefonen dog. Vilka vänner och vilken mamma som inte gjort väsen av sig
Citera
2020-05-19, 03:14
  #443
Medlem
Lever ts??
Citera
2020-07-14, 12:39
  #444
Medlem
När jag bodde i Norrboten tillbringade jag 1 vecka varje vinter i -46 ute i vildmarken. Saknar den tiden nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback