Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-05, 13:24
  #277
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoRosa
Har inte hittat packningen än. Fryser så in i helvete och använder mitt sista batteri till att skriva det här inlägget, telefonen är typ heldöd trots att jag haft den avstängd hela natten.

Så fort det ljusnar ska jag leta upp bilen och dra hem. Tar jättemycket emot då jag sagt upp lägenheten men vad ska man göra?
Såvida jag inte hittar packningen drar jag. Har legat hela natten invirad i pressenningen och frossat. Elden bara slocknar för det regnar.
Ångrar att jag aldrig ringde mamma. Det enda jag vill ha är en kram.
Knappt sovit en blund men åt lite rötter förut, var hungrig.

Med facit i hand borde jag förberett mig bättre. Blir till nästa gång. Tack för alla tips och råd Ni har varit bättre än alla youtube-how to's tillsammans!

Mvh Marco



Jadu TS, nu har du ju fått uppleva lite av vad det innebär, och då har du ändå haft konserver att smaska på. Förbered dig bättre nästa gång så kanske du kan vara ute en vecka eller två.

Att titta på youtube videos ger inte ett smack i det här fallet... Se om du kan hitta någon mer erfaren friluftsmänniska som du kan följa med ut på någon tur DÅ kommer du lära dig mycket.
Citera
2017-03-05, 14:08
  #278
Medlem
SituationReports avatar
Det kan vara dags att studera bilden han gav och bedöma solens riktning, vilken typ av vegetation det finns där och sen bedöma ungefär var i Sverige han dog. Sen flyttar vi denna tråd till Försvunna personer.
Citera
2017-03-05, 17:07
  #279
Medlem
Hyddan92s avatar
Är han död?
Citera
2017-03-05, 17:59
  #280
Medlem
sittmuskelns avatar
Det var svårt att leva tom på 1800-talet med den naturkunskap många hade då, än svårare idag när denna kunskap försvunnit hos i stort sett alla. Jag själv är nog det närmsta exemplet på att "leva i skogen" även om jag bor i ett bekvämt hus. Lever själv av vilt o fisk i alla de former och bor invid vatten. Har djur o fåglar och hästar till hjälp. Jag eldar ved. Att överleva utan hus i skogen är mycket svårt men går om man bygger bra vindskydd eller kolarkoja eller liknande. Man stöter hela tiden på problem men inte räknat med. Knott och älgflugor är ett rent helvete och nästan omöjliga att stoppa. Torr ved är minsta problemet om man vet var man hittar den, för det är skogen full av, även om det spöregnar. Kryddor ett måste för annars blir maten snart oätlig. Kniv/eldstål/yxa/pressenning/såpa bra hjälpmedel. Socialt blir det jobbigt efter ett tag. Lycka till att pröva. Du ledsnar garanterat efter ett tag, när det blir för tungt.
Citera
2017-03-05, 18:55
  #281
Medlem
Haha vilken underbar tråd. Drömmen om skogen visade sig vara just en dröm.
TS du behöver psykisk hjälp om du nu lever.

Om du trots det vill bo i skogen som någon luffare bör du flytta till bättre klimat och gå kurser i hur man överlever i dess område.
Citera
2017-03-05, 19:00
  #282
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
Alltid undrat var i Sverige denna skog finns. Här söder om Stockholm är det nog aldrig mer än 8 km till närmsta samhälle känns det som.
Jodå, det finns ställen söder om Sthlm som har tre-fyra mil till närmsta affär. Och detta på så kort avstånd som 10 mil från Stockholm...
Citera
2017-03-05, 19:24
  #283
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
Alltid undrat var i Sverige denna skog finns. Här söder om Stockholm är det nog aldrig mer än 8 km till närmsta samhälle känns det som.
Det är ju dessutom ingen skog som står öde och möjliga att bosätta sig i utan att det någon märker det, och det ganska snart. Tror folk uppväxta i villaområden har en rätt skev bild av vad 'skogen' är.

Skogen är en av de hörnstenar Sverige har byggt sitt välstånd på, och är inget man bara låter stå och bete sig som man vill. Skogen du kanske äger övervakas kontinuerligt av staten, t ex med satellitbilder. Missköter du din skog kommer det ett brev från Skogsstyrelsen med uppmaning att exv röja bättre.

Skogen är pengar. Man kan inte bygga en stuga, börja odla, jaga och fiska ens för eget uppehälle utan att det märks tämligen omgående.
Citera
2017-03-05, 19:27
  #284
Avstängd
Bygg om bilen så du kan sova i den sedan drar du vidare till varmare bredgrader! Vad tänkte du när du satte upp presseningen mellan två träd. Du undviker inte markkyllan. Du måste ha ett tält och en kamin
Citera
2017-03-05, 19:31
  #285
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Du måste ha ett tält och en kamin
Med en bra sovsäck och ett rejält liggunderlag går det utmärkt att sova i vindskydd så här års.
Citera
2017-03-05, 19:38
  #286
Avstängd
majduns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Med en bra sovsäck och ett rejält liggunderlag går det utmärkt att sova i vindskydd så här års.
ja halva hemligheten är att komma upp från marken och kylan därifrån , och en bra lägereld håller dej varm långt in på morgontimmarna , sedan att man har fasta rutiner man följer varje dag i det som måste göras och blir det tid över när allt är klart så har du din fritid vad gäller att hålla matförråden fyllda så måste man ha tänket att hela tiden gå + i sin jakt på diverse mat , tänk 3-4 dagar framåt hela tiden , att leva på kall korv är dömt att misslyckas i från början
__________________
Senast redigerad av majdun 2017-03-05 kl. 19:43.
Citera
2017-03-05, 19:41
  #287
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Med en bra sovsäck och ett rejält liggunderlag går det utmärkt att sova i vindskydd så här års.
Not du ser hur det gick för Ts frusen och trött hittar inte ens packningen och inga batterier till telefonen.
Citera
2017-03-05, 20:14
  #288
Medlem
pingvinens avatar
TS hänvisade till "Into the wild". Bra film, men det gick ju sådär. Men stort lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback