Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-03, 10:14
  #1
Medlem
Livsituations avatar
"Snapchat" har nu noterats på börsen. Var tänkt att teckningskursen skulle landa på runt 19 dollar, men den blev övertecknad cirka 10ggr. Det slutade med att den börsnoterades på 24 dollar.

Bra raket på den direkt efter noteringen, runt 55% + efter 4 timmar. Någon som har någon koll på vad de vill göra nu efter de noterats?
Citera
2017-03-03, 22:06
  #2
Medlem
Ringer mycket varningsklockor anser jag. Har det inte framför mig men de gick back cirkus 400 mln usd förra året? Så de ska värderas till över 100 miljarder. Ska de ta in det på reklamintänkter? De är verkligen inte någon facebook. Sure jag använder snapchat men det är bara för det är enklast. Kommer någon reklam fram avinstallerar jag utan närmare eftertanke. Var nyfiken så hörde med några kompisar som använder det mer "seriöst" och de sa samma sak. Jag erkänner att jag inte är jätteinsatt men från de få artiklar jag läst och min magkänsla så skriker det dålig investering.

Facebook börsnoteras. Lite förvånad men förstod och något förväntat. Twitter.. " vad fan gör de på börsen". Rasar. Snapchat.."vad faaaaaaaan gör deeee på Börsen?!?"... Vi får se hur det utspelar sig...
Citera
2017-03-03, 22:28
  #3
Medlem
snedtrippens avatar
Skeptisk, vad ska de dra in pengar på? Lite reklam i appen?
Citera
2017-03-03, 23:12
  #4
Medlem
börsvalps avatar
Hur tjänar man pengar på en chatt-app?
Citera
2017-03-03, 23:36
  #5
Medlem
MorkaKrafters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Hur tjänar man pengar på en chatt-app?

Genom brandade Snapchat filter. Dvs istället för att visa en banner/filmsnutt (något som stör eller avbryter) så integreras reklamen i Snapchats koncept med interaktiva filter. Finns i USA (har jag hört) men har inte kommit till Sverige ännu. Kan va ett kul och nytt sätt att fånga yngre målgrupper.

Äger Snap. Övervärderat men kul att ha i portföljen (ett tag).
Citera
2017-03-03, 23:37
  #6
Medlem
eggshellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Hur tjänar man pengar på en chatt-app?

Haha bra fråga egentligen? Facebook har det väl gått ok för men Snapchat känns som en fluga, tror det lätt kan komma en ersättare som ungdomarna hittar. Men dom har väl (obekräftat) licens på deras AR-filter? Dom köpte väl "systemet" från nått väst-europeisk land tror jag minnas ha läst.
Citera
2017-03-04, 00:35
  #7
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snedtrippen
Skeptisk, vad ska de dra in pengar på? Lite reklam i appen?
I praktiken ja. Men alla vi som bara rycker på axlarna säger att det är en fluga och går vidare kan säkert göra helt fel. Tydligen är det ganska många unga som använder snapchat som en sorts bizarro kombination av facebook/instagram och omni, dvs de chattar och delar skrytsamma/oseriösa bilder med sina vänner och får nyheter och håller sig uppdaterade. Som appen ser ut nu finns det helt klart begränsningar. Men det verkar ju vara en ledning som fattar sin egen produkt (till skillnad från twitter) så jag tror inte man ska räkna ut den helt och hållet ännu.

Jag själv känner däremot inte att jag vill äga aktien i nuläget vill ha lite klarhet i hur den faktiskt ska användas av folk över 13 innan jag köper den.

Kan för övrigt rekommendera intervjun med en brud som var "snap-kändis" som gick på cnbc igår. Om man lyssnar på den och är villig att se förbi hennes fullkomligt blåsta sätt så ser man att det faktiskt finns potential.
Citera
2017-03-04, 02:54
  #8
Medlem
RAGEDs avatar
Snapchat syns över allt tycker jag. I var och varannan reklam om man nu skulle kika på tv någon gång. Stör mig något enormt på deras jävla filter.
Citera
2017-03-04, 21:13
  #9
Medlem
Bunnys avatar
Hur det än går framöver för Snap så var det, precis som Bornold konstaterade i DI: s börsmorgon, viktigt för kommande Tech-noteringar att Snap gjorde en bra debut. Hade det gått som för Facebook i början så skulle nog Spotify m.fl. tveka en hel del innan notering. Men som det nu gick för Snap, så lär det klia en hel del i fingrarna för många storägare i haussade Tech-bolag.
Citera
2017-03-05, 10:26
  #10
Medlem
Loels avatar
Finns det någonstans man kan kolla på finansiella dokument från Snap? Ser sjukt övervärderat ut just nu om det bara är appen man talar om? Men Snap kanske redan gör mer saker än bara snapchat.
Citera
2017-03-05, 11:12
  #11
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loel
Finns det någonstans man kan kolla på finansiella dokument från Snap? Ser sjukt övervärderat ut just nu om det bara är appen man talar om? Men Snap kanske redan gör mer saker än bara snapchat.
Kika prospektet på sec.gov
Citera
2017-03-07, 10:54
  #12
Medlem
Livsituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limfx
Ringer mycket varningsklockor anser jag. Har det inte framför mig men de gick back cirkus 400 mln usd förra året? Så de ska värderas till över 100 miljarder. Ska de ta in det på reklamintänkter? De är verkligen inte någon facebook. Sure jag använder snapchat men det är bara för det är enklast. Kommer någon reklam fram avinstallerar jag utan närmare eftertanke. Var nyfiken så hörde med några kompisar som använder det mer "seriöst" och de sa samma sak. Jag erkänner att jag inte är jätteinsatt men från de få artiklar jag läst och min magkänsla så skriker det dålig investering.

Facebook börsnoteras. Lite förvånad men förstod och något förväntat. Twitter.. " vad fan gör de på börsen". Rasar. Snapchat.."vad faaaaaaaan gör deeee på Börsen?!?"... Vi får se hur det utspelar sig...

Jag har också för mig att jag sett en del stora röda siffror från Snapchat. Skulle helt klart vilja säga att det är övervärderat. Men samtidigt så läste jag någonstans att de som erbjöds IPO var ett par välhängda hajar som smällde in ganska så stora belopp.
Känns inte som om man bara klämmer in stora belopp i ett företag man vet går minus och skulle vara en "fluga". Har en känsla av att de sitter på någon insiderinfo som gör att de kommer tjäna storkosing. Men kan ju mycket väl varit så att de sålde direkt efter peaken eftersom aktien har droppat markant nu.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback