Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-03, 09:38
  #1
Medlem
Hejhopp allihop!
Noobing fråga kanske men har försökt själv utan framgång så jag måste vänta mig till er. Visste heller ej vad jag ska söka på då jag inte vet vad själva trixet kallas? Fick fram något om brygga samt repeter? Men vet inte om det är rätt.

Oavsett I mitt hus har vi en centralt placerad router som samtliga boende ska få ta del av, men tyvärr är signalen till min dator är väldigt svag.
Finns det något sätt som jag kan använda min egna router att fungera som receiver för att med sina antenner kunna roffa åt sig starkare signal?

Tack på förhand
Citera
2017-03-03, 09:45
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squattingslav
Hejhopp allihop!
Noobing fråga kanske men har försökt själv utan framgång så jag måste vänta mig till er. Visste heller ej vad jag ska söka på då jag inte vet vad själva trixet kallas? Fick fram något om brygga samt repeter? Men vet inte om det är rätt.

Oavsett I mitt hus har vi en centralt placerad router som samtliga boende ska få ta del av, men tyvärr är signalen till min dator är väldigt svag.
Finns det något sätt som jag kan använda min egna router att fungera som receiver för att med sina antenner kunna roffa åt sig starkare signal?

Tack på förhand
Du kan sätta en repeater på halva sträckan men då tappar alla halva hastigheten vilket inte alltid är så bra. Alternativ som är bättre är att dra en kabel från routern till ditt rum och sätt en accesspunkt där om du behöver trådlöst eller köp 2 homeplugs och kör via elnätet... https://www.kjell.com/se/fraga-kjell...rk-via-elnatet
Citera
2017-03-03, 11:59
  #3
Medlem
lägenhetshus eller vanligt?

Är det ett vanligt hus så kan powerline/homeplug funka bra om ditt rum ligger på samma säkring eller fas.
Citera
2017-03-03, 13:23
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Centralt placerad på samma våningsplan eller....?
Citera
2017-03-03, 18:28
  #5
Medlem
Tack för alla svaren!! Det uppskattas verkligen.
Hmm det är svårt att förklara exakt hur det ser ut. Men det rör sig iafl om ett betonghus med två våningar men mitt rum ligger längst ifrån routern så signalen är ruggigt klen. Routern står på bottenvåningen och mitt rum är på övervåningen på motsatt sida.
Det där med power-pluggs kanske kan vara något men jag vill helst avvända min router ifall det går då jag redan har en. Läste lite guider och försökte bolla med routerns inställningar men det gick ju såklart åt helvete. Har en grundlig kunskap inom data-it men krävs det mer avancerad hacking så är jag nog körd.
Citera
2017-03-03, 22:53
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squattingslav
Tack för alla svaren!! Det uppskattas verkligen.
Hmm det är svårt att förklara exakt hur det ser ut. Men det rör sig iafl om ett betonghus med två våningar men mitt rum ligger längst ifrån routern så signalen är ruggigt klen. Routern står på bottenvåningen och mitt rum är på övervåningen på motsatt sida.
Det där med power-pluggs kanske kan vara något men jag vill helst avvända min router ifall det går då jag redan har en. Läste lite guider och försökte bolla med routerns inställningar men det gick ju såklart åt helvete. Har en grundlig kunskap inom data-it men krävs det mer avancerad hacking så är jag nog körd.


Routern på bottenvåningen skickar knappt någon strålning uppåt om man inte riktar om antennerna om de är externa. Men då får man sämre strålning på bottenvåningen.

Det är väl inget som hindrar att du sätta din router i homepluggen.

http://www.tp-link.se/products/list-18.html
Citera
2017-03-09, 12:34
  #7
Medlem
studioxswes avatar
Signalen blir inte starkare bara för du har en extern antenn, i så fall kan du ju köpa ett nätverkskort till din datorn med extern antenn.

Antaligen är första routern inte så kraftfull/bra eller så har ni ett hus med mycket betong eller annat material som begränsar.

Varför har du en till router? Det är nätverksmässigt rätt dåligt då du förmodligen har Dubbel-NAT vilket inte är så bra om du spelar spel mm. Kör bara på en router i huset.

Powerplug tycker jag du ska testa, det är ett bra sätt att få internet utan att behöva dra sladdar. Du kan köpa en på öppet köp och testa. Du pluggar in den första där ni har första routern, drar en sladd from routern till tp-pluggen. Sen gör du samma sak på din dator. Om det fungerar bra och du MÅSTE ha trådlöst i ditt rum då är det bättre om du köper en accesspunkt och har i ditt rum. Visst kan du fortsätta använda din router om du tycker det är superviktigt, men du får dubbel-NAT om du inte kan låta den gå i bryggat läge med Wi-FI.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback