Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-03, 08:22
  #1
Medlem
sfrges avatar
Nu måste jag kolla här med mer kunniga för att reda ut vad skillnaden är när man kopplar. Om jag kopplar in en synth ihop med en annan synth via en mixer. Om jag kopplar vänster och höger kabel in i samma kanal i mixern (som jag brukar) så måste den då vara kopplad i mono eller hur? Kopplar jag vänster kabel i en kanal och höger i en annan så måste den vara kopplad i stereo?

Om du då skall t.ex spela in sång så måste du ha två mickar för att spela in i stereo?
Det normala när man spelar in musik borde väl vara att instrumenten spelas in i mono då?
Citera
2017-03-03, 09:04
  #2
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Nu måste jag kolla här med mer kunniga för att reda ut vad skillnaden är när man kopplar. Om jag kopplar in en synth ihop med en annan synth via en mixer. Om jag kopplar vänster och höger kabel in i samma kanal i mixern (som jag brukar) så måste den då vara kopplad i mono eller hur? Kopplar jag vänster kabel i en kanal och höger i en annan så måste den vara kopplad i stereo?

Om du då skall t.ex spela in sång så måste du ha två mickar för att spela in i stereo?
Det normala när man spelar in musik borde väl vara att instrumenten spelas in i mono då?
Ja, man spelar i allmänhet in instrument i mono. Och det stämmer rent principiellt att man måste ha två mickar för att spela in i stereo. Nu finns det stereomikrofoner, men de är mest tänkta att spela in konsertmiljö eller filmstudio på avstånd. Eftersom man sjunger bara några centimeter från en mikrofon blir det ingen hörbar stereoeffekt och det blir lite meningslöst att spela in sång i stereo.

Den principen gäller egentligen för alla instrument, vilket är anledningen till att man nästan alltid spelar in varje kanal i mono. När det gäller just synthar kan det dock finnas tillfällen där man vill spela in i stereo. Eftersom det finns spejsade stereoljud som sveper från ena kanalen till den andra, eller ljud med typ stereodelay som studsar mellan kanalerna. Det bör dock vara en sällsamt hörbar och rolig effekt för att man ska välja att spela in i stereo. Det finns egentligen ingen anledning att spela in ett pianoljud eller synthig basgång i stereo.

Om det däremot finns två ingångar i kanalen, där du kopplar in både vänster och höger samtidigt som du beskriver, låter det som att det är en stereokanal. Inte en monokanal. Dvs att du faktiskt spelar in i stereo redan. Det är ingen nackdel att spela in i stereo, bara det att eventuell stereoeffekt sällan hörs.
Citera
2017-03-03, 09:48
  #3
Medlem
elmhedens avatar
Som ett tillägg till inlägget ovan så bör man vara lite försiktig med alltför mycket stereo, framför allt i de lägre registren. Ingen stereo under 80Hz skulle jag säga, för att få lite tryck.
Citera
2017-03-03, 09:54
  #4
Medlem
sfrges avatar
OK. Om det normala är att man spelar in i mono innebär det alltså att man kopplar bara en kabel mellan instrumentet och mixerbordet?
Citera
2017-03-03, 10:12
  #5
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
OK. Om det normala är att man spelar in i mono innebär det alltså att man kopplar bara en kabel mellan instrumentet och mixerbordet?
Ja, det stämmer.
Citera
2017-03-03, 11:31
  #6
Medlem
sfrges avatar
OK. Nu börjar jag greppa detta. Jag skall experimentera hemma lita grand och koppla lite grand. Jämföra hur det låter mono kontra stereo.
Citera
2017-03-05, 00:27
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Ja, man spelar i allmänhet in instrument i mono. Och det stämmer rent principiellt att man måste ha två mickar för att spela in i stereo. Nu finns det stereomikrofoner, men de är mest tänkta att spela in konsertmiljö eller filmstudio på avstånd. Eftersom man sjunger bara några centimeter från en mikrofon blir det ingen hörbar stereoeffekt och det blir lite meningslöst att spela in sång i stereo.

Den principen gäller egentligen för alla instrument, vilket är anledningen till att man nästan alltid spelar in varje kanal i mono. När det gäller just synthar kan det dock finnas tillfällen där man vill spela in i stereo. Eftersom det finns spejsade stereoljud som sveper från ena kanalen till den andra, eller ljud med typ stereodelay som studsar mellan kanalerna. Det bör dock vara en sällsamt hörbar och rolig effekt för att man ska välja att spela in i stereo. Det finns egentligen ingen anledning att spela in ett pianoljud eller synthig basgång i stereo.

Om det däremot finns två ingångar i kanalen, där du kopplar in både vänster och höger samtidigt som du beskriver, låter det som att det är en stereokanal. Inte en monokanal. Dvs att du faktiskt spelar in i stereo redan. Det är ingen nackdel att spela in i stereo, bara det att eventuell stereoeffekt sällan hörs.


Som folk redan skrivit så är instrument ofta mono, t.ex. en elgitarr eller basgitarr in i en DI. Dock är det samtidigt ganska vanligt med stereo mikrofon-metoder vid inspelningar av instrument. Sång är nästan undantagslöst inspelad i mono.

När det kommer till synthar så är det i princip undantagslöst stereo som gäller. Detta inte minst för att nästan alla synthar har effekter, och dessa är oftast också till viss del stereo-effekter. Det blir sålunda fullt berättigat att då ha L/R som analoga utgångar.
Citera
2017-12-20, 23:04
  #8
Medlem
La-Habanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
......

Om du då skall t.ex spela in sång så måste du ha två mickar för att spela in i stereo?
Det normala när man spelar in musik borde väl vara att instrumenten spelas in i mono då?

Mono är bäst! Specielt om du ska recordera från en microfon
Citera
2017-12-26, 13:45
  #9
Medlem
SlapBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Som ett tillägg till inlägget ovan så bör man vara lite försiktig med alltför mycket stereo, framför allt i de lägre registren. Ingen stereo under 80Hz skulle jag säga, för att få lite tryck.

Detta är dock en "regel" som i princip aldrig tillämpas i dagens industristandard, man brukar ha även sub-basen i stereo som standard idag. Det bästa är att använda örat för att hitta sweetspotten där man kan ha en wide sub utan att få phase canceling som förändrar soundet för mycket. Men prova ta några Mp3 filer från moderna mixar t.ex. Thomas Stenström - "Slå mig hårt i ansiktet" och kolla stereobilden med någon imager typ Izotope Ozone Imager som nu finns som gratisplugin så kommer du se att det är mycket wide även i subben!
Citera
2017-12-26, 18:16
  #10
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlapBass
Detta är dock en "regel" som i princip aldrig tillämpas i dagens industristandard, man brukar ha även sub-basen i stereo som standard idag. Det bästa är att använda örat för att hitta sweetspotten där man kan ha en wide sub utan att få phase canceling som förändrar soundet för mycket. Men prova ta några Mp3 filer från moderna mixar t.ex. Thomas Stenström - "Slå mig hårt i ansiktet" och kolla stereobilden med någon imager typ Izotope Ozone Imager som nu finns som gratisplugin så kommer du se att det är mycket wide även i subben!

Aha spännande. Ska genast kolla.
Citera
2018-01-17, 17:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
OK. Om det normala är att man spelar in i mono innebär det alltså att man kopplar bara en kabel mellan instrumentet och mixerbordet?

För allas trevnad blir ska jag försöka förklara Mono & Stereo på ett enkelt sätt som fick mig att förstå i början!


Mono.

[ vänster högtalare ] [ höger högtalare ]
\ /
\ /
\ /
\ /
\ /
\ /
[ Mono signal ]
|
*instrument*

Stereo.
[ vänster högtalare ] [ höger högtalare ]
| |
| |
| |
| |
Signal 1. Signal 2.
\. /
* instrument*

Sen ett litet bonus tips är:
1. ( som även nämnt ) inte gå under 80hz på en stereo signal, utan istället ha en mono mix för de låga frekvenserna!
2. Lyssna på andras låtar.
3. Ha ett par bra stereohörlurar för att kunna lyssna på sina stems i sin DAW i både stereo/mono
4. Practice, practice, practice!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback