Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-02, 22:07
  #1
Medlem
Har en videokamera som döper filmer med nummer, 001, 002.
Problemet är att när man tömmer minnet och lägger de på hårddisken på datorn så börjar kameran om på 001 igen.

Det jag vill göra är ha en exe/bat eller liknande som döper om filer (säg avi filer) till "datum_klockslag" när filmen skapades.
Tanken är att den bara ska göra så på filmer i den map som filen ligger i.

Jag har erfarenhet av C++ från 90-talet men inget efter det.
Excel VBA har jag skrivit ganska mycket kod i.
Php och javascript kan jag hantera.
Bat filer har jag skrivit några få mycket enkla.

Men frågan är vad jag ska skriva detta i?
Php, javascript och VBA är ganska uteslutet.
Bat kanske kan fungera men det känns spontant som ett ganska avancerat program för bat, kan man ens loopa genom filerna i en map med en batfil?
C++ bör klara allt som jag behöver, men här jag själv en stor begränsning. Minns typ Cin och Cout samt include från C++.

Så mina tidigare kunskaper känns irrelevanta för "projektet", så frågan egentligen är vilket av alla språk är lämpligt? Inte av de jag kan.
Det borde gå att lära sig det lilla som behövs för detta ganska snabbt.


Tacksam för hjälp.
Citera
2017-03-02, 22:11
  #2
Medlem
BNCs avatar
Finns massor med verktyg för jobbet, om du inte absolut vill skriva själv eller har väldigt specifika behov.

Googla typ "image rename".
Citera
2017-03-02, 22:28
  #3
Medlem
Mia-Rovys avatar
Alltså, du kan ju använda i princip vilket språk som helst. Frågan är vad du är ute efter och varför du anser att visa inte duger

Vad sägs om Python? Eller kanske Go?

Varför är JS uteslutet om du redan kan det? Med node blir det smidigt.

Något i den här stilen borde ju gå. Med det där fs-promise-paketet. Orkar inte kolla upp funktionnamnen. Är lat.
Kod:
fs.readDir(dir).then(file => fs.rename(file, fs.getCreationDate(file))

Behöver det vara kompilerbart? I så fall duger ju inte PHP, shell, Python eller JS.

Vill du få din mind blown så rekommenderar jag Haskell, men inlärningskurvan är stor, särskilt om du kommer från en imperativ bakgrund som 90-talets C++. Endast ett förslag om ditt syfte är utbildning eller underhållning
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-03-02 kl. 22:46.
Citera
2017-03-02, 22:38
  #4
Medlem
Shellscript eller Python brukar vara det jag väljer för att manipulera filer. Shellscript kan vara ganska kluriga att få till om man inte jobbat med det tidigare och är van vid Linux. Python har enkel syntax och är kraftfullt. Det som kan vara klurigt med Python är indenteringen som är väldigt viktig att få till rätt.
Citera
2017-03-02, 22:41
  #5
Avstängd
Melange5738s avatar
Byta namn på filer är precis en sån där grej som BAT är som klippt och skuren för. Exakt hur man går tillväga idag med 64-bitars windows kan jag inte svara på eftersom det var mer än 20 år sen och har du hemmaversionen av windows kanske de plockat bort support för såna där gamla funktioner.
Citera
2017-03-02, 23:24
  #6
Medlem
Notera att tidsstämpel på filerna inte behöver vara detsamma som tidsstämpel när fotot togs.

Så "rätt" sätt att hitta tiden är att öppna och läsa Exif-informationen i bilderna. Samt att det då givetvis förutsätter att kamera/telefon hade rätt ställd klocka.

Men som nämnts tidigare - det finns ett antal färdiga och gratis program som kan utföra detta jobb. Man ger dem ett mönster hur man vill filernas namn skall se ut och sedan analyserar de bilderna och hämtar ut från önskade attribut från meta-data.

Så ett program typ
https://www.advancedrenamer.com/
kan snabbt göra underverk.
Citera
2017-03-03, 00:34
  #7
Medlem
Diverges avatar
Borde vara en smal sak med en .bat.
Personligen skulle jag dock gjort det med Total commander som jag alltid installerar på mina datorer.

Ovärderligt och skulle lösa ditt problem lika snabbt som det tar dig att öppna notepad och skapa en ny .bat
Citera
2017-03-03, 06:32
  #8
Medlem
Tack för alla svar.

Jag är inte intresserad av lösningarna som man kan googla sig till eftersom jag vill inte ha ett program på det viset.
Jag har inget behov av ett program med massor av inställningar och klickande.

Jag tänker att den här filen ska ligga på minneskortet i kameran så innan jag kopierar så bara dubbelklickar jag på filen och alla filnamn passar ihop med det jag har på datorn.
Så det behöver vara en fil som kan köras av sig själv, typ exe eller bat.

Min tanke är att ta date modified som filnamn.
Vad jag kan se så är det då filmen filmades.
Citera
2017-03-03, 08:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHellis
Tack för alla svar.

Jag är inte intresserad av lösningarna som man kan googla sig till eftersom jag vill inte ha ett program på det viset.
Jag har inget behov av ett program med massor av inställningar och klickande.

Jag tänker att den här filen ska ligga på minneskortet i kameran så innan jag kopierar så bara dubbelklickar jag på filen och alla filnamn passar ihop med det jag har på datorn.
Så det behöver vara en fil som kan köras av sig själv, typ exe eller bat.

Min tanke är att ta date modified som filnamn.
Vad jag kan se så är det då filmen filmades.
Skulle nog rekommendera att du i fall du vägrar köra ett färdigt program i stället t ex väljer php och laddar in ett lämplig Exif-library och baserar din rename på innehållet i Exif, i stället för att titta på informationen i fil-listningen. Du får t ex unika tidsstämplar även om din kamera tar två bilder samma sekund. Och du har möjlighet att lägga in kamerans namn i filnamnet, eller hålla reda på olika namn-serier beroende på vilken kamera eller telefon du sparar bilder från.

Batch-filer begränsar dig om du inte installerar hjälp-program som hjälper till att extrahera den information som du vill använda när du skapar det nya filnamnet.
Citera
2017-03-03, 09:24
  #10
Medlem
Måste igen påpeka att det är en videokamera vi pratar om, inte en (system)kamera.
Tror inte det finns exif-data i en videokamera.

Jag hade ingen aning att man kunde kompilera php till en exe.
Det är faktiskt mycket intressant eftersom det är ett språk jag kan ganska väl.
http://stackoverflow.com/questions/9...ows-executable

Ska titta lite mer på det där.

Tack allihopa för era förslag! :-)
Citera
2017-03-04, 13:43
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHellis
Måste igen påpeka att det är en videokamera vi pratar om, inte en (system)kamera.
Tror inte det finns exif-data i en videokamera.

Jag hade ingen aning att man kunde kompilera php till en exe.
Det är faktiskt mycket intressant eftersom det är ett språk jag kan ganska väl.
http://stackoverflow.com/questions/9...ows-executable

Ska titta lite mer på det där.

Tack allihopa för era förslag! :-)
Hade missat att det är en videokamera. Men fortfarande kan du ha nytta av Exif-spåret.

Titta på följande:
http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/

Ett bra verktyg att extrahera metadata från en massa olika filformat. Du kommer nästan säkert att få tag på lite metadata från dina videofiler också. Och exiftool kan producera informationen på ett sätt som gör det lätt för ett datorprogram att utnyttja den extraherade informationen.
Citera
2017-03-05, 16:52
  #12
Medlem
Trillskes avatar
VBA är bara VB classic i Office-kontext, så inget hindrad dig från att använda VB (classic, script, .NET...).

Är du Windows-användare går dock allt att lösa i powershell. Och det är väldigt enkelt (anledningen att man kan uppfatta powershell som bökigt är att det ofta används till svåra saker, tex via AD).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback