Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-02, 18:46
  #1
Medlem
Jag försöker ta reda på vilken som är Malmös största sten och skulle uppskatta lite tips.
Med största sten menar jag en fristående sten, ovan jord.

Har någon tips på stora stenar i Malmö?

Finns geodata tillgängligt?
Citera
2017-03-02, 23:33
  #2
Medlem
Är det s.a.s. naturstenar eller räknas monument in? (kyrkogårdar, Kungsparken m.m.)


Gäller det naturstenar är urvalet rätt begränsat. Kungshögarna mellan stan och Oxie har ett par stenar vid foten av högarna, och vid brofästet finns en del natursten som fraktats dit. Naturen är vad den är i Malmö, den mesta stenen är ditfraktad från mellanskåne eller så.
Citera
2017-03-03, 08:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Är det s.a.s. naturstenar eller räknas monument in? (kyrkogårdar, Kungsparken m.m.)


Gäller det naturstenar är urvalet rätt begränsat. Kungshögarna mellan stan och Oxie har ett par stenar vid foten av högarna, och vid brofästet finns en del natursten som fraktats dit. Naturen är vad den är i Malmö, den mesta stenen är ditfraktad från mellanskåne eller så.


Hej, Jag avser främst naturstenar men även block så som gravstenar räknas om dom är i ett stycke. Jag skall lätt undersöka kungshögarna, tänkte också på brofästet! Även längs västrahamnen bör det finnas en del.

Har också skrivit till lantmäteriet för att se om det finns data.
Citera
2017-03-04, 07:26
  #4
Medlem
Panzarphungens avatar
Har funderat på detta med stora stenar i Malmö, och jag tror att den största stenen där är "Arbetets ära" dvs statyn på Möllevångstorget.

Kan inte dra mig till minnes några andra större stenar, förr låg en hel del sten i vattenbrynet vid bla Ön i Limhamn, vid Lernacken osv, men hur det ser ut idag har jag ingen aning om.

Som det skrevs tidigare i tråden så några naturliga stenar finns nog inte.

Hoppas på uppdatering i tråden, blev lite intresserad då jag är född och uppvuxen i Malmö.
Citera
2017-03-04, 14:16
  #5
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mute9
Jag försöker ta reda på vilken som är Malmös största sten och skulle uppskatta lite tips.
Med största sten menar jag en fristående sten, ovan jord.

Har någon tips på stora stenar i Malmö?

Finns geodata tillgängligt?
Borta vid Malmöhus slott finns det en sån där gammal offersten med hål i.

Den är rätt så stor, även om den inte är lika stor som den på Möllan "Arbetets söner".

Men den är stor, och den är gammal. Det är ju Malmös allra äldsta "civilisationsföremål" och härstammar väl från stenåldern eller bronsåldern.
"Skålgropar" kallas det, och groparna är målade röda som på runstenar.


Det finns väl någon gammal dös också, i utkanten av Malmö, om jag inte minns fel?
En sån där sten som ligger ovanpå några andra stenar, från sten- eller bronsåldern.
De brukar vara igengrävda i stora högar, som Kungshögarna utanför Oxie. Men vissa är utgrävda och frilagda, som de i Malmös utkanter.



En annan stor sten är ju kvarnhjulet av sten på Stortorget.
Det är inlagt i marken i närheten av statyn.
En stor rund sten, platt ovanpå. Som man kan gå på, ställa sig på.
Man ser den ju inte utan måste ställa sig på den.


I Tjyvaparken på Kirseberg står det en minnessten till minne över de häxor som blev uppeldade där på Medeltiden, samt alla brottslingar som blev avrättade där.
Den är stor som en runsten, och har den formen. Fast med en vanlig text ingen runskrift.
Citera
2017-03-04, 14:29
  #6
Medlem
AndersM79s avatar
Räknar du Vellinge till Malmö så finns det en stendös vid Södra Åkarp med rätt stora block.

INFO
BILD
.
Citera
2017-03-19, 20:57
  #7
Medlem
Jag har kontrollerat olika stenhögar i och utanför Malmö, bland annat vid kungshögarna (där jag inte hittade några stenar alls), jag har också kollat brofästet och Malmös parker, än så länge verkar det som att det är stenen på möllevångstorget som är malmös största sten.
Citera
2017-03-20, 04:11
  #8
Medlem
Panzarphungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mute9
Jag har kontrollerat olika stenhögar i och utanför Malmö, bland annat vid kungshögarna (där jag inte hittade några stenar alls), jag har också kollat brofästet och Malmös parker, än så länge verkar det som att det är stenen på möllevångstorget som är malmös största sten.


Det tror jag med att det är, men skulle vara kul om du hittar någon större, kanske lite mer naturligt.
Citera
2017-03-20, 12:29
  #9
Medlem
Ambelains avatar
Jesusparken har ju en stor sten som ligger i mittelen och skräpar.

Den har väl ungefär samma volym som Möllanstenen på nåt ungefär sisådär.


På Gågatan, ungefär vid Spök & Flum, står det en stor Pelare av sten (10 meter hög Minst ...).
Formad som en solvisare, med inhackade räfflor för timmarna. En sk obelisk ska det väl vara.


I Beijers park finns det flera stenar. Bla ett stort stenröse.
Det ligger också en stor sten på en liten backe precis bredvid stenröset (inte den Höga backen alltså, utan på motsatt sida av ankdammen).
Och det ligger en annan Stor Sten gömd inne i buskagen bakom ankdammen Också.
Alla stenar är alltså ungefär på samma ställe.
Stenröset ser du om du går på gången runt parken, och närmaste höga backe har en stor sten synlig vid toppen, och däruppeifrån, om du tittar mot dammen, så ser du ett buskigt område - där inne finns den tredje stora stenen.


Just det ... utanför Stadsbiblioteket - vid ankdammen - finns det också en stor och hyfsat platt sten.
Ja, där finns faktiskt Flera stora stenar.
Den dammen är dekorerad med just stora stenar.

Och är det inte så att det ligger en bjässe vid Kungsgången också?
Den gångväg som går från Värnhemstorget, förbi den runda kyrkan, och upp till Amiralsgatan vid Latinskolan. Och mellan lekplatsen och Amiralsgatan finns det ett litet "planterat avsnitt", med bänkar och blommor, och en palm, där en känd hemlös brukar sova. Där har jag för mig finns en sten.
Citera
2017-03-21, 17:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jesusparken har ju en stor sten som ligger i mittelen och skräpar.

Den har väl ungefär samma volym som Möllanstenen på nåt ungefär sisådär.


På Gågatan, ungefär vid Spök & Flum, står det en stor Pelare av sten (10 meter hög Minst ...).
Formad som en solvisare, med inhackade räfflor för timmarna. En sk obelisk ska det väl vara.


I Beijers park finns det flera stenar. Bla ett stort stenröse.
Det ligger också en stor sten på en liten backe precis bredvid stenröset (inte den Höga backen alltså, utan på motsatt sida av ankdammen).
Och det ligger en annan Stor Sten gömd inne i buskagen bakom ankdammen Också.
Alla stenar är alltså ungefär på samma ställe.
Stenröset ser du om du går på gången runt parken, och närmaste höga backe har en stor sten synlig vid toppen, och däruppeifrån, om du tittar mot dammen, så ser du ett buskigt område - där inne finns den tredje stora stenen.


Just det ... utanför Stadsbiblioteket - vid ankdammen - finns det också en stor och hyfsat platt sten.
Ja, där finns faktiskt Flera stora stenar.
Den dammen är dekorerad med just stora stenar.

Och är det inte så att det ligger en bjässe vid Kungsgången också?
Den gångväg som går från Värnhemstorget, förbi den runda kyrkan, och upp till Amiralsgatan vid Latinskolan. Och mellan lekplatsen och Amiralsgatan finns det ett litet "planterat avsnitt", med bänkar och blommor, och en palm, där en känd hemlös brukar sova. Där har jag för mig finns en sten.


Faktum är att när jag skrev förra inlägget satt jag på Malmö stadsbibliotek. Utanför där finns mycket riktigt stora stenar, men den största är en av de två stora stående stenar som finns vid entren. Stenarna bildar tillsammans ett konstverk.

https://upload.wikimedia.org/wikiped...Malm%C3%B6.jpg

Den större av dessa är störren än den på möllevången och den största jag sett än så länge,i Malmö.
Citera
2017-03-21, 17:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzarphungen
Det tror jag med att det är, men skulle vara kul om du hittar någon större, kanske lite mer naturligt.

tyvärr är det onaturligt med stora stenar i Malmö
Citera
2017-04-03, 12:19
  #12
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mute9
Faktum är att när jag skrev förra inlägget satt jag på Malmö stadsbibliotek. Utanför där finns mycket riktigt stora stenar, men den största är en av de två stora stående stenar som finns vid entren. Stenarna bildar tillsammans ett konstverk.

https://upload.wikimedia.org/wikiped...Malm%C3%B6.jpg

Den större av dessa är störren än den på möllevången och den största jag sett än så länge,i Malmö.
Det finns en stor sten på Kirsebergs torg också.

Jag såg den själv faktiskt, bara för några dagar sedan.
Den fungerar som ett bord, framför några parksoffor i ena hörnet av torget.

Det finns en stor sten inne på gården till Kirsebergsskolan också. Ovanpå den står stå björnar och brottas. Men man måste gå in för att få syn på den.


---

Jag vet inte om Lund också går bra?
För isf har du ju Lundagård. Det är där det stora vita universitetshuset är (det som ser ut som Vita huset typ).
Där finns iaf flera stora runstenar, längst nere invid Institutionen för Antikens kultur & Samhälle, och arkeologi.
Och runstenar är ju både stora stenar, och tillika fina att titta på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback