Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-02, 16:44
  #1
Medlem
Har problem med låset till ytterdörren!

http://i63.tinypic.com/sobuxs.jpg

http://i68.tinypic.com/16j0kky.jpg

När jag vrider runt nyckeln kärvar den och går inte i lås, den har hållt på så ett tag, blivit sämre med tiden. Får låst den om jag sitter och lirkar nyckeln en längre tid, dvs vrider den fram och tillbaka snabbt x antal gånger.
Den vrider sig ca 90 grader utan problem men när den ska klicka i så fastnar den.

Har testat att smörja etc men inget fungerar.

Räcker det att byta låscylinder eller måste jag byta allt? Och vart isåfall köper jag grejerna?

Tack!
Citera
2017-03-02, 16:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krewger
Har problem med låset till ytterdörren!

http://i63.tinypic.com/sobuxs.jpg

http://i68.tinypic.com/16j0kky.jpg

När jag vrider runt nyckeln kärvar den och går inte i lås, den har hållt på så ett tag, blivit sämre med tiden. Får låst den om jag sitter och lirkar nyckeln en längre tid, dvs vrider den fram och tillbaka snabbt x antal gånger.
Den vrider sig ca 90 grader utan problem men när den ska klicka i så fastnar den.

Har testat att smörja etc men inget fungerar.

Räcker det att byta låscylinder eller måste jag byta allt? Och vart isåfall köper jag grejerna?

Tack!


För det första är det ingen cylinder utan du har ett tillhållarlås. Smörja är det dummast man kan göra på detta lås då det garanterat gör att tillhållarna klibbar ihop. Det ENDA du skall smörja är tryckesfallet (Den vinklade kolven)
Troligen har du en fjäder som har gått sönder på tillhållaren, men eftersom du har smörjt så har du garanterat satt dig i en sits.

Ev kan du köpa nya tillhållare hos närmsta låssmed, men jag tror dock inte att de är så villiga att sälja dessa lösa. Utan antingen får du ta med hela kistan eller så får du ringa någon som kommer ut och byter dem

Enda att göra är att plocka ut låset och torka ren varje tillhållare så ett de är snustorra. Men det är inget jag rek att du gör själv då tryckesroddarens fjäder kommer hoppa ur om du inte först säkrar denna med en skruv och mutter.

Modellen du har är ett ASSA (FAS) 90002
__________________
Senast redigerad av frohike1ddd 2017-03-02 kl. 17:02.
Citera
2017-03-02, 17:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frohike1ddd
För det första är det ingen cylinder utan du har ett tillhållarlås. Smörja är det dummast man kan göra på detta lås då det garanterat gör att tillhållarna klibbar ihop. Det ENDA du skall smörja är tryckesfallet (Den vinklade kolven)
Troligen har du en fjäder som har gått sönder på tillhållaren, men eftersom du har smörjt så har du garanterat satt dig i en sits.

Ev kan du köpa nya tillhållare hos närmsta låssmed, men jag tror dock inte att de är så villiga att sälja dessa lösa. Utan antingen får du ta med hela kistan eller så får du ringa någon som kommer ut och byter dem

Enda att göra är att plocka ut låset och torka ren varje tillhållare så ett de är snustorra. Men det är inget jag rek att du gör själv då tryckesroddarens fjäder kommer hoppa ur om du inte först säkrar denna med en skruv och mutter.

Modellen du har är ett ASSA (FAS) 90002


Tack så mycket för svaret! Aldrig haft ett sådant här lås innan och inte haft koll på att man inte ska smörja ^^ Fungerade iallafall temporärt.

Så jag borde ta ut hela kistan och ta mig till någon låssmed och låta denna kolla på det? Ev låta denna torka rent och se om de går att fixa?

Alternativt köpa ett helt nytt lås för några 1000?
Citera
2017-03-02, 17:44
  #4
Medlem
sitter en liten lapp på fronten får ej smörjas

det ser ut på bilden som översta skruven är lös ?

kolla om det fungerar lika dåligt om du har dörren öppen när du låser ? bara för att utesluta så att slutblecket har någon inverkan

påminner om detta låset
https://www.laskompaniet.se/product/...90002-komplett

Med vänlig hälsning
t
__________________
Senast redigerad av tergo 2017-03-02 kl. 17:48.
Citera
2017-03-02, 17:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
sitter en liten lapp på fronten får ej smörjas

det ser ut på bilden som översta skruven är lös ?

kolla om det fungerar lika dåligt om du har dörren öppen när du låser ? bara för att utesluta så att slutblecket har någon inverkan

påminner om detta låset
https://www.laskompaniet.se/product/...90002-komplett

Med vänlig hälsning
t


Det är lika kasst när dörren är öppen, något enklare att låsa inifrån
Vissa nycklar är enklare att låsa med än andra, i början gjorde vi så att vi kopierade upp nya nycklar som fungerade mycket bättre, tills de inte gjorde de..

Vi har skruvat i alla skruvar så att de sitter!
Citera
2017-03-02, 18:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krewger
Tack så mycket för svaret! Aldrig haft ett sådant här lås innan och inte haft koll på att man inte ska smörja ^^ Fungerade iallafall temporärt.

Så jag borde ta ut hela kistan och ta mig till någon låssmed och låta denna kolla på det? Ev låta denna torka rent och se om de går att fixa?

Alternativt köpa ett helt nytt lås för några 1000?


Du behöver inte köpa ny kista, utan enbart renovera(byta trasiga)/rengöra tillhållarna inuti kistan. Det kan en låssmed lösa medan du väntar, tar inte mer än 5-10 min max.
__________________
Senast redigerad av frohike1ddd 2017-03-02 kl. 18:13.
Citera
2017-06-21, 16:41
  #7
Medlem
Hej!

Kanske lite gammal tråd men tänkte hoppa in och säga att de ovanstående skribenter säger stämmer, att smörja är att skjuta sig själv i foten då det stjälper mer än det hjälper, att byta trasig tillhållare går fort och dom kostar väl runt en 20a styck ungefär. titta förbi närmsta låssmed och be dom åtgärda, borde inte kosta mer än runt 200 ungefär.

(ps, jag är och arbetar som låssmed)
Citera
2017-06-21, 18:54
  #8
Medlem
"jag har smörjt"

Och att göra det när det står tom en lapp på låset "får ej smörjas".. well.
.Ja du måste byta låset.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback