Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-02, 16:25
  #1
Medlem
mononoke1s avatar
Hej, nyligen gick skärmen sönder på min macbook pro från januari 2014, helt plötsligt blev den bara svart. Lämnade in den och datorn i sig funkade, det var bara skärmen som var trasig, så tills vidare tänkte jag använda en extern skärm men har haft problem att få igång den.
Den externa skärmen som jag har är en Eizo Flexscan L768 och på Macforum fick jag rådet att köpa en Apple Mini DisplayPort to VGA Adapter att koppla mellan skärmen och min macbook, då det var rätt koppling till uttagen på min mac. Kan tilläggas att jag kopplar även ljud via en audio interface (Lexicon), därav tror jag inte att en hdmi-adapter är lika fungerande som en vga.

Har försökt googla fram info om Eizo-skärmen är kompatibel med min macbook men har svårt att hitta något som hjälper mig, så om någon här sitter på någon bra information hade det varit guld!
Har även hört att jag ev kanske också behöver skaffa ett tangentbord med en on/off-knapp på för att kunna starta min macbook på den externa skärmen på rätt sätt (eftersom jag inte kan se/komma åt inställningarna på min mac pga svart skärm), är det något jag bör gå & köpa eller är det möjligt utan?

Tack på förhand!
Citera
2017-03-02, 16:36
  #2
Medlem
Jag kör Macbook Pro 2013 med en Eizo FlexScan EV2736W 27", och det är ständiga problem.

Har precis fått igång den efter ca 4h felsökning idag. Ibland funkar det, men oftast inte.
Har samma sladd som du beskriver.

Se tråd jag startade i höstas: (FB) Problem med Eizo FlexScan och MacBook Pro

Skulle nog råda dig att prova ett annat skärmfabikat, alternativt HDMI-sladd.

Hopplöst är bara förnamnet.

Lycka till!

Edit: Kan väl tillägga att skärmen är fantastisk när den funkar, och det kan mycket väl vara mjukvaruproblem i Macbooken. Den blinkar till som den ska när jag drar ut/sätter i sladden, men verkar som att signalen är för svag, eller vad det nu kan vara. EIZOn är bara svart och blinkar mellan Display Port och VGA uppe i högra hörnet. Alltså när den inte funkar.

Hittar du en lösning, så får du gärna hojta till. Är rejält trött på detta elände.
__________________
Senast redigerad av Truchanov 2017-03-02 kl. 16:43.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback