Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-30, 13:23
  #325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Hur tror du ni kommer konkurrera då? Förutsatt att dom reserverade platserna fylls av 799: poängare.
Lottning skulle kännas trist, men det används ju inom andra utbildningar så kanske blir så ändå.

Det finns en stor variation av poäng som folk har fått så det är bara gå efter högsta till lägsta.
De med de lägsta poängen får väldigt specifika poäng ex. 651, 663, 670 så jag tror inte det blir några problem.
Dessutom är det bara runt 5-10 pers som inte kommer in , så majoriteten har inga problem att komma in.

Det är ju inte som högskoleprovet då det finns 10 000 pers med samma resultat som alla vill gå samma utbildning.
Citera
2017-06-30, 15:20
  #326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyttauk
Det finns en stor variation av poäng som folk har fått så det är bara gå efter högsta till lägsta.
De med de lägsta poängen får väldigt specifika poäng ex. 651, 663, 670 så jag tror inte det blir några problem.
Dessutom är det bara runt 5-10 pers som inte kommer in , så majoriteten har inga problem att komma in.

Det är ju inte som högskoleprovet då det finns 10 000 pers med samma resultat som alla vill gå samma utbildning.

Utgick ifrån att kvoten till utbildningen fylldes av 799 poängare.
Citera
2017-06-30, 17:06
  #327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Utgick ifrån att kvoten till utbildningen fylldes av 799 poängare.

Tekniskt sett så "rangordnas" alla som skriver arkitektprovet även fast man får samma poäng. En med 799 poäng kan ha allt ifrån 1a till 45e plats. Jag vet inte om det fortfarande är så dock eftersom de har slutat att publicera rankningslistorna.

Annars använder de flesta utbildningar antingen lottning eller högskoleprovet. Intervju vore konstigt eftersom det ska vara anonymt.

Från Lunds universitets hemsida :
"För utbildningar som vänder sig till nybörjare gäller att om två eller flera sökande har samma meritvärde, sker urvalet i första hand efter resultatet på högskoleprovet och i andra hand används lottning. För övriga utbildningar används lottning vid lika meriter."
Citera
2017-06-30, 21:29
  #328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyttauk
Tekniskt sett så "rangordnas" alla som skriver arkitektprovet även fast man får samma poäng. En med 799 poäng kan ha allt ifrån 1a till 45e plats. Jag vet inte om det fortfarande är så dock eftersom de har slutat att publicera rankningslistorna.

Annars använder de flesta utbildningar antingen lottning eller högskoleprovet. Intervju vore konstigt eftersom det ska vara anonymt.

Från Lunds universitets hemsida :
"För utbildningar som vänder sig till nybörjare gäller att om två eller flera sökande har samma meritvärde, sker urvalet i första hand efter resultatet på högskoleprovet och i andra hand används lottning. För övriga utbildningar används lottning vid lika meriter."

Ah som jag skrev innan, misstänkte det.
Men det lär väl inte hända ändå
Citera
2017-06-30, 22:05
  #329
Medlem
Frågade KTH och fick förklarat för mig att HP var exklusivt reserverat för HP-urvalet. Ingen antydan om att HP kommer utnyttjas till utslagning.
Citera
2017-07-11, 13:10
  #330
Medlem
Åhhh det börjar kännas pirrigt nu
Citera
2017-07-13, 10:51
  #331
Medlem
Artifexets avatar
Wohoo kom in på KTH!! Nybliven student här, vilka kommer man se där? )
Citera
2017-07-13, 12:20
  #332
Medlem
Kom in på kth. Dopeeeeee
Citera
2017-07-13, 12:27
  #333
Medlem
Grattis alla! Kom själv in på Chalmers! Tror dock det var genom betygen men har bestämt att stå över i år. Så till er som söker till Chalmers HT18: vi ses då!
Citera
2017-07-13, 13:46
  #334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wavestrength
Grattis alla! Kom själv in på Chalmers! Tror dock det var genom betygen men har bestämt att stå över i år. Så till er som söker till Chalmers HT18: vi ses då!

Citat:
Ursprungligen postat av Artifexet
Wohoo kom in på KTH!! Nybliven student här, vilka kommer man se där? )


Jag kom också in på KTH! Hade Sthlm som 2a handsval! Men är supernöjd ändå!!
Citera
2017-07-13, 21:45
  #335
Medlem
Vilka kommer man se på KTH? Kontakta mig gärna på KANE.DESIGN @instagram !
Citera
2017-07-14, 00:14
  #336
Medlem
Vad hände i Umeå?
Endast sju stycken som blev antaga genom Arkitektprovet, jämförbart med KTHs 60 stycken!
Långt ifrån 33% fördelning här.
Verkar som skolan har dalat i populäritet, endast 1.45 på HP.

Men det blir nog bra ändå.
Lycka till alla blivande arkitekter, kanske vi stöter på varann i arbetslivet sen!
__________________
Senast redigerad av Astronomia 2017-07-14 kl. 00:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback