Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-02, 03:22
  #1
Medlem
VincentLels avatar
Händer då och då att jag vaknar precis när jag somnat. Jag uppfattar först inte att jag är vaken, märker att jag ligger och stirrar med öppna ögon. Sedan efter ett tag så börjar jag uppfatta att jag är vaken, men kan inte röra mig eller säga något.

Ibland väcks jag av att jag hör någon röst, som låter 100% verklig. Sen när jag försöker ta mig upp är det omöjligt, tills kroppen vaknar. En annan gång så trodde jag att jag drömde, sen fick jag höra mina föräldrars röster. Tänkte att de försökte nog väcka mig, då jag brukar vara ganska seg på morgonen. Så jag kämpar för att väcka mig själv medan jag fortfarande hör rösterna. Sen när jag väl vaknar klockan ~ 3:30 är det ingen där.

Min strategi brukar vara att försöka röra på tårna, burkar fungera efter nån minut. Men det känns som det tar väldigt lång tid. Värsta var första gångerna för några år sedan när jag inte förstod vad som hände.

Jobbigaste är vissa nätter när det uppstår flertal av dessa paralyser när jag upptäcker att jag inte sover. Och inte kan röra mig. När jag vaknar och känner att en till är på väg, då jag även är riktigt trött.

Dessa sömnproblem brukar uppkomma när jag ska sova mer än 1 gång per dygn. Brukar däcka direkt efter skolan då jag är riktigt trött. Eller ifall jag somnar framför laptopen/tvn. Men det kan hända slumpmässigt också, när jag inte somnat vid datorn eller sovit på dagen.

Jag undrar ifall detta är vanligt och ifall allt är sömnparalyser eller något annat. Och finns det något att göra förutom att sova en viss tid och inte somna framför laptop eller liknande?
Citera
2017-03-02, 09:12
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Händer då och då att jag vaknar precis när jag somnat. Jag uppfattar först inte att jag är vaken, märker att jag ligger och stirrar med öppna ögon. Sedan efter ett tag så börjar jag uppfatta att jag är vaken, men kan inte röra mig eller säga något.

Ibland väcks jag av att jag hör någon röst, som låter 100% verklig. Sen när jag försöker ta mig upp är det omöjligt, tills kroppen vaknar. En annan gång så trodde jag att jag drömde, sen fick jag höra mina föräldrars röster. Tänkte att de försökte nog väcka mig, då jag brukar vara ganska seg på morgonen. Så jag kämpar för att väcka mig själv medan jag fortfarande hör rösterna. Sen när jag väl vaknar klockan ~ 3:30 är det ingen där.

Min strategi brukar vara att försöka röra på tårna, burkar fungera efter nån minut. Men det känns som det tar väldigt lång tid. Värsta var första gångerna för några år sedan när jag inte förstod vad som hände.

Jobbigaste är vissa nätter när det uppstår flertal av dessa paralyser när jag upptäcker att jag inte sover. Och inte kan röra mig. När jag vaknar och känner att en till är på väg, då jag även är riktigt trött.

Dessa sömnproblem brukar uppkomma när jag ska sova mer än 1 gång per dygn. Brukar däcka direkt efter skolan då jag är riktigt trött. Eller ifall jag somnar framför laptopen/tvn. Men det kan hända slumpmässigt också, när jag inte somnat vid datorn eller sovit på dagen.

Jag undrar ifall detta är vanligt och ifall allt är sömnparalyser eller något annat. Och finns det något att göra förutom att sova en viss tid och inte somna framför laptop eller liknande?


Om du hör rösten, sök professionell hjälpen. Jag skämtar inte.
I sömnparalysser "läget" du kan inte höra rösten. (du kan se, men inte höra)
Att "höra rösten", tyvärr, det är allvarligt.
__________________
Senast redigerad av Bagira 2017-03-02 kl. 09:21.
Citera
2017-03-02, 11:22
  #3
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagira
Om du hör rösten, sök professionell hjälpen. Jag skämtar inte.
I sömnparalysser "läget" du kan inte höra rösten. (du kan se, men inte höra)
Att "höra rösten", tyvärr, det är allvarligt.

Oj, okej tack för svaret. Kanske borde kolla upp med någon vårdcentral ifall dom vet någon man kan söka.
Citera
2017-03-02, 18:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Oj, okej tack för svaret. Kanske borde kolla upp med någon vårdcentral ifall dom vet någon man kan söka.

Du måste kolla detta med psykolog / psykoanalytiker.

Och TS, inte kanske. Du måste ta det på allvar. Du kommer inte bli bättre på eget hand.
Citera
2017-03-26, 20:28
  #5
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagira
Du måste kolla detta med psykolog / psykoanalytiker.

Och TS, inte kanske. Du måste ta det på allvar. Du kommer inte bli bättre på eget hand.

Psykologpriserna är ju jättehöga. Vet du något mer om ¨att höra rösten¨?

Det verkar som jag fick någon hörselhallucination under sömnparalysen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6rselhallucination

Håller jag på att bli schizofren(?)
Citera
2017-03-26, 20:41
  #6
Medlem
Nej, du behöver inte söka hjälp. Du hör röster i dina drömmar. Inte alls konstigt
Citera
2017-03-26, 22:35
  #7
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finingen
Nej, du behöver inte söka hjälp. Du hör röster i dina drömmar. Inte alls konstigt
Ok bra.

Men det är stor skillnad på vanliga röster i drömmar från andra som pratar. Denna känns 100% verklig, som pratar in rakt i örat. Och det har alltid blivit en sömnparalys efteråt medan jag ligger med någon form av chokerad panik och inte kan röra mig.
Citera
2017-03-27, 00:16
  #8
Medlem
korvmagnuss avatar
det låter ganska mycket som sömnparalys. vet att jag själv har haft liknande där jag vaknar o inte kan röra mig.
Citera
2017-03-28, 21:33
  #9
Medlem
LostinDarknesss avatar
Jag hade jättestora problem med sådan för ca 10 år sedan. O jag kunde se andar i dag tid men framför allt natt tid. Men jag hade en riktigt svår period ett tag där jag vaknade ofta så och var fastlås och kunde se att tv:en va på jag kunde höra ljudet o vilket prog det var. Det var alltid ganska högt ljud fast jag alltid somnade med ljudlöst. Det kom andar o besökte mig o dom dislade o städade badrummet o berättade saker jag aldrig hört tidigare. Jag kunde även få panik ibland när det var en "fel" energi som smög omkring runt i rummet såg oftast bara håret då jag låg fast på rygg o ibland med huvudet utanför bäddsoffkanten i vardagsrummet åt fel håll. En del hjälpte mig att dras upp i soffan igen.Men En gång satt jag fast emot väggen precis under taket av en ond energi. Det ända jag försökte göra var att somna om , somna om inte titta upp vad som än hände! Jag sov inte. Jag jobbade natt o klädde om i hallen o hörde hur skåpen öppnade i sovrummet som vsr stängt hörde hur någon bökade omkring för att sen höra hur knackningar på dörren som att den talade om att den kommer ut nu. Jag hlrde steget när jag höll på klä om jag kände att energin var så fel att jag var livrädd o stod i köket o gömde mig bakom väggen o hörde hur den kom sakta gående i hallen. Har aldrig i mitt liv varit så nära på att svimma som jag var då ! Jag såg andar som åkte med mig i bilen när jag tittade i backspegeln ända in till jobbet. Jag såg dom under tiden som jag jobbade också o kunde känna ibland en stark lukt av en Hyacint tror jag den heter.. Kmr inte ihåg exakt just nu men den va så stark att jag t om frågade förmannen om han kunde känna lukten. Vilket han inte gjorde. Jag blev sen opererad för hjärtfel (blev elektrofierad som barn med blåsljud på hjärtat o det gick helt enkelt sönder) efter operationen försvann det värsta. Men jag tror på allt än idag för jag kan ändå se skuggor o höra ljud där ingen finns. Fast jag mår så jag kan bli förvpnad då jag gärna försökt tala om att jag inbillat mig. Att jag var sjuk o allt men d händer saker än så jag tvekar att det skulle varit psykos o annat fel med mig faktiskt. Jag är ganska klipsk utav mig o blir omtyckt om jag vill bli det. Faller dock i depression emellanåt p ga tuff uppväxt. Men t om min hund reagerar på saker o verkar se skuggorna med så nej vi ör verkligen inte ensamma. Jag märker skillnaden emellan marddröm o inte. O nu har marddrömmarna börjat komma tillbaka efter sista hjärtbesökskontrollen. Har haft det ok i 10 år men det ligger något med hjärtat o hjärnan o att man kan se saker som verkar finnas men endå inte. Men min hund märker ju oxå så jag är förvirrad faktiskt på hur jag ska ta allt. Att gå t sjukvården är det sista jag gör.. För Om det finns en annan sanning så vill jag veta den. Inte riskera blockera det på något sätt. Mer än vad hjärtläkarna redan har gjort. Jag var väldigt medium som barn kunde hitta saker kunde känna saker som skulle hända o ja, jag hjälpte andra bara genom att prata via telefon kunde jag hitta saker åt dom. Känna energier. Jag kunde hitta var exakt nögra befanns sig. Jag visste det inte direkt men kunde känna åt vilket håll o följde energin. Jag fick varnings signaler om en väns bortgång men jag förnekade det o dagen efter var han död o jag drömde om honom samma natt utan att ha fått bekräftat att han hade gått bort ! Jag tror helt klart att det finns mer än den verklighet vi känner ute i solen en skön dag!
Citera
2017-12-12, 03:00
  #10
Medlem
VincentLels avatar
Fick nyss en ganska intressant. Kände att jag precis skulle somna, några sekunder senare fråga nån i huvudet vad jag hade på läpparna. Kände nån form av kalla kårar som drog igenom kroppen. Samt att jag blev väldigt fundersam vad jag hade på läppen.

Sen var jag bara paralyserad tills kroppen vakna igen. Tänkte att jag sktiver nu medan minnet är ok. Fått ett antal andra intressant också som jag inte nämnt heller.
Citera
2018-02-27, 01:21
  #11
Medlem
Du nämner laptopen.
Som jag skrev i en annan tråd så tror jag att det ofta har att göra med att kroppen sover men inte hjärnan, kortfattat. Att pumpa hjärnan med stimuli och hålla den uppmärksam och aktiv samtidigt som du försöker sova är nog en möjlig orsak. Försök att stänga av datorn och koppla av helt.

Lycka till!
Citera
2018-09-26, 12:12
  #12
Medlem
När man har sömnparalyser kan man upleva halusinationer av alla sinnen!
Hörsel, känsel, doft, smak och syn.
Du kan ocks uppleva känslan av rörelse och attdu svävar. (Alltså utanförkroppen upplevelser)
Det är helt normalt.
Det finns mer fakta nu på detta än tidigare men den mesta finns på engelska.
Men där finns olika stadier eller jag ska utrycka det.
Bara hallusinationer då du kan röra dig.
Paralys och känslan av rädsla
Paralys och outhärdlig smärta och av att du inte kan andas.
Paralys med smärta, andnöd och halusinationer. Tex röster, syner, känsel och doft.
Paralys och utomkropsliga upplevelser. Tex svävarovanför dig själv, sängen rör sig som det vore ett snabbt tåg, med ljusblixtar och känsla av att det axelererar.

Det finns säkert fler kombinationer.

Men du är inte sjuk.
Kontakta gärna hjälp om du behöver för det är fruktansvärt ibland.
Det som ska/ kan hjälpa är sov ordentligt 8 timmar max, gå upp och gå och lägg dig samma tid varje dag. Undvik tv, mobil, alkohol, cigg, snuss, kofein och narkotika fem timmar innan läggdags i allafall. Vissa alltid
Motionera tex. En lugn promenad några timmar innan du lägger dig. Kanske en dusch.
Ät ordentligt. Ta hand om dig själv.

Sömnparalyser kommer ofta av att man är sömndepraverad. (Sovit för lite ) och av stress.
Ibland av mediciner.
Så ta hand om dig, sök gärna hjälp.
Utbilda dig i ämnet så du vet varför det händer.
Konsentrera dig på att röra dig när du får en sömparalys, Om du inte kan uthärda den.

Hallucinationerna kommer ifrån hjärnan.
När vi gårin i REM sömn ( då vi drömmer som starkast och mest) paralyserar hjärnan kroppen för att vi inte ska leva ut våra drömmar och skada oss. Ibland går paralysen in för snabbt eller för sent och då är vi paralyserade fasrän att vi inte sover ännu/längre.

Vi har två små delar ihjärnan som kallas Amygdala. Det är vårt fly eller strida center.
Den är lika aktiv då vi sover som när vi är vakna. Och de går i gång på högvarv vid en sömnparalys.
Andra delar i hjärnan är också aktiva vid en SP.
Och kort sagt, hjärnan tex. Rörelsecentrat tycker inte om att den får stimulering utan rörelse och därför skapar hjärnan känslan (halusinationen) av rörelse.

På samma sätt skapar hjärnan hallucinationer av skuggor, monster, blod, dofter, skrikm.m.
För att Amygdalan är överaktiv och vi befinner oss i absolut skräckläge. Varje sekund känns som tre timmar. Denna fly eller strida instinkten varar igentligen bara i någon milisekund, men den kan upplevas som flera minuter/ timmar.
Och då Amygdalan äröveraktiv är vi as räddaför något men hjärnan kan inte upptäcka någon fara. (Eftersom det inte finns någon) och då skapar hjärnan något att vara rädd för - hallucinationerna.

Med avslappning och meditation kan vi krympa Amygdala som bli överaktiv och störrevid tex stress, deprisoner, kriser, utbrändhet m.m.

Så var snäll mot dig själv.
Om du har en partner, be hen röra/ skaka dig om de hör att din andning blir hetsig.
För andningen styrs helt kontrolerad av hjärnan vid paralysering. Den är jämn, lugn och regelbunden. Och det är därför vi kan få panik, inte för att vi inte kan andas, utan för att vi inte kan styra den. Och när vi är rädda vill vi andas fortare.

Hoppas det här har hjälpt dig.
Jag har dyslexi och skriver på mobilen så ursäkta för alla stavfel.

Hör av dig om du undrar något.

Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback