Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-02, 18:35
  #13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Nej.

Stack overflow etc kan man ju klara sig utan, det har du rätt i. Vad som däremot är jobbigare att klara sig utan är byggservrar, sourcerepon etc.

Det var det jag syftade på.
Ok.
Citera
2017-03-02, 19:05
  #14
Medlem
Skulle vara lite tråkigt att vara utan Internet.

När man sitter och gör lite mer intressanta saker så är inte alltid man-sidorna tillräckligt. Kan finnas en mening om en speciell flagga till ett systemanrop - medan man med Google får fram hela artiklar om användning av just den flaggan.

För att då inte tala om kommunikationslösningar där protokollspecifikationer mm finns att hitta på nätet.

För 20-30 år sedan skrev man enanvändarprogram där det räckte med manualen till Borland C, Turbo Pascal eller vad man nu använde för programspråk. I dagens nätverkade miljöer så kommer inte utvecklingsmiljön med komplett uppsättning manualer för att kunna arbeta helt off-line med lite mer avancerade lösningar. Och utan nät kan man inte få hem det library man tänkt använda för MQTT, JSON, ...

Däremot var ju just detta ett trivialt programmeringsproblem, som var milsvid från "normal" programmering inom rätt många företag. En användare som inte förstår skillnad mot integer och character har ju näppeligen någon mer "massiv" programmeringserfarenhet med det aktuella programmeringsspråket.
Citera
2017-03-02, 19:13
  #15
Medlem
supremanics avatar
Google skulle jag säkert klara uppgiften utan, men brukar det finnas utvecklingsmiljö med autoförslag på dessa anställningstesterna ?

Är så van att skriva Java i eclipse så om jag skulle behöva producera all kod ur huvudet från scratch så skulle det nog skita sig totalt och de 45 minuterna skulle jag knappt kunna skriva ett Hello World program på
Citera
2017-03-03, 00:50
  #16
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArabiskaPrinsen
Hej,

Det är väldigt många som klänger på Google antar jag. Till exempel String.valueOf hade många hittat om de fått googla.
Verkar inte som testet representerade en faktiskt arbetsmiljö där man kan gå in på stack overflow och googla hur mycket man vill.

Testet verkade vara "hur mycket kan ni utantill" med andra ord.

Ja så är det ju förstås också. Fast jag antar att testet i sig inte är där för att slå folk på fingrarna över syntaktiska saker. Utan antagligen skulle det vara ok för deltagarna att använda pseudokod om de så velat. Jag är inte någon efterföljare av att nitpicka på folks mindre misstag heller.

Fast det är lite svårare att bortförklara varför man inte vet vad ett enhetstest är eller varför man skapar lösningar som är för komplexa för att man ska kunna testa dem, efter 10 års erfarenhet. När man specifikt fått instruktionerna att man ska göra det. Att man inte har tillgång till internet och Stack Overflow är ingen särskilt relevant ursäkt till det skulle jag säga.

Om jag ber er att skapa en funktion som gör något enkel förutsägbar operation och att ni ska skapa tester så att detta fungerar. Skulle ni lägga in System.out.print(...) i funktionen då istället för ett returvärde?

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Vad fan skall du göra om internet ligger nere då?
Sluta jobba för du kan inte hämta lösningar på saker du borde kunna från Stack Overflow?

Det duger inte.

Och ja det är så illa ibland hos vissa programmerare.
Tror som Riddarhuset dock att detta mer är en påhittad historia med brasklappen att det var från USA(?) där överdrivna CV:n är mycket vanligare än här.

Kan ju hoppas det åtminstone. Fast jag baserar som sagt inte detta heller bara på denna artikel, utan det verkar stå på rätt många ställen. Tror denna artikel var en av de jag läste tidigare också som förbluffade mig:
https://blog.codinghorror.com/why-ca...mmers-program/

Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Google skulle jag säkert klara uppgiften utan, men brukar det finnas utvecklingsmiljö med autoförslag på dessa anställningstesterna ?

Är så van att skriva Java i eclipse så om jag skulle behöva producera all kod ur huvudet från scratch så skulle det nog skita sig totalt och de 45 minuterna skulle jag knappt kunna skriva ett Hello World program på

Man kan ju dock tycka att någon som jobbat i över 10 år med vederbörande språk som inriktning (som verkade vara den generella målgruppen i länkade fallet) åtminstone har koll nog att skapa en funktion med några if-satser och modulo. Vi snackar alltså inte om stora mängder kod, utan ett funktionsanrop.

Behöver man autoförslag och dylikt på sånt, lär man knappast kunna memorera allt annat kringgående som faktiskt är mycket mer komplext annars.
Citera
2017-05-10, 22:36
  #17
Medlem
EmilSladdertasks avatar
Jag tror nog att det kan vara så illa.

Men det är en jättekonstig uppgift. Jag hade blivit lite ställd i vad det är de vill att jag ska skriva enhetstester för. Det finns knappt något att testa! En funktion som tar en int och returerar en sträng. Punkt slut?

Känner till en del människor som ärligt talat borde arbeta med att sopa toaletter snarare än att skriva kod. De har kvar sina jobb för att våra jobb-lagar ser ut som de gör, inte för att de är under det röda minimum-kompetens-strecket. De anställs för att cheferna är idioter, inte har tid att göra riktiga kompetens-tester samt inte delegerar.
__________________
Senast redigerad av EmilSladdertask 2017-05-10 kl. 22:41.
Citera
2017-05-31, 02:22
  #18
Medlem
Trillskes avatar
Först och främst: dumhuvuden tränar syntax 2017. Dumhuvuden och småbarn (för det kan vara kul att kunna skapa "något" snabbt och det går snabbare att memorera lösningar).

Sen sure, någon som påstår sig programmerat Java i 7 år borde klara uppgiften bättre. Men vi tar framförallt med oss följande från inlägget:
* Java är ett vidrigt språk. Det måste nämnas när man forcerats titta på det en stund.
* Bloggaren själv failar det riktiga testet. Inte nog med att han inte fattar varför hans lilla hemmasnickrade uppgift löstes snabbt och utan problem av någon som kommer från skolbänken snarare än verkliga livet - han är så blåst att han inte ens förstår att han borde fundera på det.

EDIT: Fast ja, självklart har sådana här kunskaper i genomsnitt försämrats över tid. En väldigt mycket större del av befolkningen har det nämligen som jobb idag. Och tröskeln är extremt låg med tanke på bristen. Lägg till att man faktiskt aldrig någonsin behöver kunna lösa den givna uppgiften på det där sättet längre, så blir det rätt självklart.

Citat:
Ursprungligen postat av EmilSladdertask
Känner till en del människor som ärligt talat borde arbeta med att sopa toaletter snarare än att skriva kod.
Ja. Tex bloggaren.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2017-05-31 kl. 02:32.
Citera
2017-05-31, 02:38
  #19
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Är så van att skriva Java i eclipse så om jag skulle behöva producera all kod ur huvudet från scratch så skulle det nog skita sig totalt och de 45 minuterna skulle jag knappt kunna skriva ett Hello World program på
Antar att du överdriver, men generellt: Bra!

Att lära sig högnivå-syntax idag är i princip lika intelligent som att lära sig ett språk ingen pratar. Speciellt fachinerande att lära sig vad dåliga Java-APIer kallar sina metoder.

Sen råkar man såklart lära sig en del sådant på köpet när man lär sig annat, men om fokus ligger där gör man något jättfel.

Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Att döpa metoder till getString()
Oh, ja. Att jag avreagerade mig en del på stackars Java ovan var nog egentligen för att den där raden tiltade mig så fullständigt.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2017-05-31 kl. 02:45.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback