Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-02, 02:24
  #1
Medlem
ElectroSwings avatar
När man tagit en bild så kommer det upp nummer exempel 199 och nästa bild 198 sen 200 igen. Vad menas med detta?
Citera
2017-03-02, 02:39
  #2
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElectroSwing
När man tagit en bild så kommer det upp nummer exempel 199 och nästa bild 198 sen 200 igen. Vad menas med detta?
Jo.
Det är antalet fotografier du har tagit.
Och beroende på om du skjuter NEF/RAW eller JPEG så kan det där kastas om lite, eller hur man skriver, mellan de formaten.

Men högsta siffran anger alltid de facto antalet bilder som du har tagit sedan senaste formateringen av minneskortet.

Kort;
Inget att bry sig om. Funkar apparaten så funkar den. Fix idé.
Citera
2017-03-02, 08:57
  #3
Medlem
ElectroSwings avatar
Jag skjuter i RAW/jpeg så jag får båda.
Jag trodde det va antalet bilder som jag har kvar på ett ungefär tills minnet är fullt på kortet.
Men att det kan stå 198 och sen 200 och sen 197 får mej fundersam.
Tack för svar. Jag har fotat en hel del men aldrig reflekterat över det direkt mer än jag trott att jag har ungefär så många bilder att ta innan den är full. Men facto antal? Förstår ändå inte riktigt hur du menar :/ sorry noob här hehe
Citera
2017-03-02, 14:52
  #4
Medlem
Det är en uppskattning kameran gör av hur många bilder till som får plats på minneskortet. Eftersom storleken på komprimerade bildfiler kan variera stort beroende på vad du fotat kan uppskattningen variera. Inget att oroa sig för.
Citera
2017-03-03, 00:01
  #5
Medlem
ElectroSwings avatar
Men antalet borde väll inte kunna öka efter man tagit tre kort?
Citera
2017-03-03, 22:12
  #6
Medlem
systems avatar
Ren gissning:

Du säger att du fotar även jpeg. Det formatet komprimerar bilder, och samma komprimeringsgrad ger väldigt olika resultat beroende på vad bilden innehåller.

Ytterligheter: En bild på en blå himmel (lågfrekvent) mot en skarp bild på en myrstack med alla dess detaljer (högfrekvent).

Den lågfrekventa bilden kan komprimeras till en bråkdel av ursprunget, medan den högfrekventa kommer att vara förhållandevis stor jämfört med den första. Detta trots identisk komprimeringsgrad, eftersom det finns olika mängd data att komprimera.

Detta ger att antal bilder kvar är en ren uppskattning som kan komma att förändras om dina motiv skiljer sig åt. Teoretiskt borde det räcka med att du har några oskarpa bilder för att kameran ska beräkna kvarvarande utrymme efter dessa. Ta istället urskrapa bilder på myrstacken, och antal bilder kvar kommer att minska.

Mitt råd: fota bara råbilder för att få mer korrekt räknare. Om du vill ha jpeg-bilder så fixar du dem lätt i datorn efteråt (det går att scripta).
Citera
2017-05-05, 05:12
  #7
Medlem
Pungsvings avatar
Bara en svensk har detta problemet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback