Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-02, 02:12
  #1
Medlem
Allt pekar på att det inom en snar framtid kommer att ske en ekonomisk "bust", vi har haft en alldeles för lång "boom"-period och särskilt i Sverige, vi var en av få länder som klarade oss relativt bra från finanskrisen 2008.

Varför tror jag att nästa finanskris är runt hörnet? Svaret är enkelt, marknaden måste kylas ner, priserna på tillgångar så som aktier och fastigheter har ökat med flera hundra procent under väldigt kort tid. Med grundläggande kunskaper i ekonomi så bör gemene man förstå att efter uppgång kommer en nedgång även om den är tillfällig. Den kraftiga uppgången hänger ihop med avregleringen av kreditmarknaden, husens belåningsgrad måste sjunka med 80% för att klara en normal marknadsränta på 4%. Ser vi till dagens nivå av hushållens skuldsättning så är det tyvärr en stor del av marknaden som inte kommer att ha råd med sina boenden, vad händer då? Folk slutar konsumera -> mindre sysselsättning -> minskad konsumtion. Eftersom vi inte har en autonom penning/finans-politik blir det dessutom svårt att kunna använda ekonomiska styrmedel för att få ekonomin på rätsida igen som man kunde förr, innan avregleringen.

Anledningen till att jag tror att 2018 är det magiska året, beror dels på att Riksbanken höjer räntan då men även pga att börsen har nått all time high både i Sverige och USA med hästlängder, borde kylas av snart kan man tycka.

Diskutera! Vad tror ni?
Citera
2017-03-02, 02:45
  #2
Medlem
Kommer bly hysteriskt!

Anders Borg: "Någon gång runt 2018 slår det till"

Jag tror det börjar redan i år.
Citera
2017-03-02, 03:53
  #3
Medlem
Jag är inne på att krisen kommer redan i år också. Det ligger i luften på något vis. Däremot saknas, åtmistone just nu, indikationer för en "bear market". Man kan betänka vad som hänt med oljan senaste åren, den oroar lite. Många av de stora oljeproducerande nationerna har tunga investeringar på börsen. Om OPEC-kartellen misslyckas att reglera marknaden, vilket jag tror, så går proppen ur oljepriset. Med minskande efterfrågan på olja och alternativ som blir allt mer ekonomiskt gångbara så är detta nästan oundvikligt. Ett sådant scenario skulle sannolikt vara förödande och omtumlande för världsekonomin. Jag gissar att börsen hämtar andan under tredje eller fjärde kvartalet i år men än kommer jag inte börja blanka OMX.
Citera
2017-03-02, 08:07
  #4
Medlem
Kollar man på USAs index så går det överdrivet bra vilket jag tycker är lite skrämmande. Har studerat hur marknaden beter sig innan börskrasher eller stora nedgångar o usa har börjat närma sig riskzon. Skulle det forsätta med en upgång de kommande 2 månaderna så förväntar jag mig en stor nedgång på ca 30%. Blir ett väldigt intressant år detta. 👊
Citera
2017-03-02, 08:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggero
Kollar man på USAs index så går det överdrivet bra vilket jag tycker är lite skrämmande. Har studerat hur marknaden beter sig innan börskrasher eller stora nedgångar o usa har börjat närma sig riskzon. Skulle det forsätta med en upgång de kommande 2 månaderna så förväntar jag mig en stor nedgång på ca 30%. Blir ett väldigt intressant år detta. 👊

Dow Jones index hade länge drömgränsen 20000 dollar per andel. Drömgränsen passerades för några veckor sedan. Nu stänger dow på över 21000 efter en uppgång på 1,5% på en dag, sinnessjukt. Det "motiveras" med att Trump lät mer presidentlik i sitt senaste tal. Och att FED nog ändå kommer höja räntan i mars. Varför det skulle gynna börsen vet jag inte, men upp går den oavsett
Citera
2017-03-02, 10:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Dow Jones index hade länge drömgränsen 20000 dollar per andel. Drömgränsen passerades för några veckor sedan. Nu stänger dow på över 21000 efter en uppgång på 1,5% på en dag, sinnessjukt. Det "motiveras" med att Trump lät mer presidentlik i sitt senaste tal. Och att FED nog ändå kommer höja räntan i mars. Varför det skulle gynna börsen vet jag inte, men upp går den oavsett

Snyggt! såg precis att det krossade de två största motstånden sen 2010. Jag tror detta kan gå upp i taket nu framöver tills det vänder helt ner mot 15000 igen!
Citera
2017-03-02, 10:18
  #7
Medlem
RedXs avatar
Förr eller senare lär ju något ske. Exakt när vete gudarna, personligen har jag svårt att ta något uttalande om "år X kommer det att smälla" på allvar. Den bistra verkligheten är nog att det inte finns någon som ens har överblick över en hundradel av alla parametrarna som krävs för att seriöst kunna bedöma vad som kommer att ske. Och även om så vore fallet är allting i slutändan beroende av hur människor beter sig i olika situationer.

Kommer vi i Sverige, exempelvis, att ta ett hypotetiskt bostadsprisfall på 10% med en axelryckning, eller kommer full panik att råda? Fan vet, men effekterna av prisfallet kommer att bli dramatiskt olika beroende på huruvida folk sitter lugna och går vidare med sina liv som vanligt - eller om en epidemi av panikförsäljningar drar igång.
Citera
2017-03-02, 10:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Förr eller senare lär ju något ske. Exakt när vete gudarna, personligen har jag svårt att ta något uttalande om "år X kommer det att smälla" på allvar. Den bistra verkligheten är nog att det inte finns någon som ens har överblick över en hundradel av alla parametrarna som krävs för att seriöst kunna bedöma vad som kommer att ske. Och även om så vore fallet är allting i slutändan beroende av hur människor beter sig i olika situationer.

Kommer vi i Sverige, exempelvis, att ta ett hypotetiskt bostadsprisfall på 10% med en axelryckning, eller kommer full panik att råda? Fan vet, men effekterna av prisfallet kommer att bli dramatiskt olika beroende på huruvida folk sitter lugna och går vidare med sina liv som vanligt - eller om en epidemi av panikförsäljningar drar igång.

10% alltså? Priserna skulle "rasa" ända ner till 2015 års nivå? Den stora bubbeltråden började här 2010. Det finns en fallhöjd till åtminstone de nivåerna som rådde då.

Det som händer är att raset överdrivs. På samma sätt som det är absurt höga priser nu kommer det vara absurt låga priser då. Problemet kommer ju vara att bankerna kommer ha strypt kreditkranarna.

En lägenhet kommer då kosta i förhållande till det folk har i likvida medel.
Citera
2017-03-02, 10:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Förr eller senare lär ju något ske. Exakt när vete gudarna, personligen har jag svårt att ta något uttalande om "år X kommer det att smälla" på allvar. Den bistra verkligheten är nog att det inte finns någon som ens har överblick över en hundradel av alla parametrarna som krävs för att seriöst kunna bedöma vad som kommer att ske. Och även om så vore fallet är allting i slutändan beroende av hur människor beter sig i olika situationer.

Kommer vi i Sverige, exempelvis, att ta ett hypotetiskt bostadsprisfall på 10% med en axelryckning, eller kommer full panik att råda? Fan vet, men effekterna av prisfallet kommer att bli dramatiskt olika beroende på huruvida folk sitter lugna och går vidare med sina liv som vanligt - eller om en epidemi av panikförsäljningar drar igång.

Självklart är det extremt svårt att veta hur stor kraschen ska bli och hur högt det kommer gå. Tror inte det finns nån som kan säga ett exakt värde utan man spekulerar ju bara o jämför hur det har gått de tidigare åren. Däremot kan man se när det är dags för börsen att vända om man följer det dagligen.
Citera
2017-03-02, 11:16
  #10
Medlem
dstructs avatar
Har också klurat ut detta.. Även den kommande högervågen (facismen?) är planerad för detta ändamålet. Kommunisterna ska ställas till svars för att ha kört landet i botten, medans SD, Trump och alla nationalistiska partier blir räddarna som ska ena folket. Nu ska det bli skärpning.. Fast det i bakgrunden fortfarande är samma maktgrupper bakom.. Sjuk värld. Frågan är om svenskarna kommer köpa den här skiten bara, och istället bli kriminella som man från statens sida uppmuntrat rätt länge, alternativt flytta istället.

Känner på mig att något kommer hända med valutor det året också, har sett gamla tidningsomslag..

Lite off topic men det här kanske skulle vara en bättre lösning, än dagens system:
https://www.youtube.com/watch?v=Yb5ivvcTvRQ
Citera
2017-03-02, 14:45
  #11
Medlem
Blingons avatar
Problemet är betoningen på 'borde'. Redan vid finanskrisen 2008 borde marknaden fått korrigera sig självt men man valde att trycka digitala pengar. Och det har man fortsatt med, och kommer så att göra, tills det blir fullständigt ohållbart och hela skiten kollapsar av sin egen tyngd.
Citera
2017-03-03, 11:10
  #12
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S1CKCUNT
Allt pekar på att det inom en snar framtid kommer att ske en ekonomisk "bust", vi har haft en alldeles för lång "boom"-period och särskilt i Sverige, vi var en av få länder som klarade oss relativt bra från finanskrisen 2008.

Varför tror jag att nästa finanskris är runt hörnet? Svaret är enkelt, marknaden måste kylas ner, priserna på tillgångar så som aktier och fastigheter har ökat med flera hundra procent under väldigt kort tid. Med grundläggande kunskaper i ekonomi så bör gemene man förstå att efter uppgång kommer en nedgång även om den är tillfällig. Den kraftiga uppgången hänger ihop med avregleringen av kreditmarknaden, husens belåningsgrad måste sjunka med 80% för att klara en normal marknadsränta på 4%. Ser vi till dagens nivå av hushållens skuldsättning så är det tyvärr en stor del av marknaden som inte kommer att ha råd med sina boenden, vad händer då? Folk slutar konsumera -> mindre sysselsättning -> minskad konsumtion. Eftersom vi inte har en autonom penning/finans-politik blir det dessutom svårt att kunna använda ekonomiska styrmedel för att få ekonomin på rätsida igen som man kunde förr, innan avregleringen.

Anledningen till att jag tror att 2018 är det magiska året, beror dels på att Riksbanken höjer räntan då men även pga att börsen har nått all time high både i Sverige och USA med hästlängder, borde kylas av snart kan man tycka.

Diskutera! Vad tror ni?

Varför skulle riksbanken höja räntan om konjunkturen sjunker? Vad är det för knasboll-teori?

Sjunker konjunkturen, kommer inflationen störtdyka, och då kommer riksbanken sänka räntan rätt snabbt. Räkna med minusräntor.

Jag tycker det ser bra ut 2017 och 2018, förutsatt att inget extraordinärt inträffar. Kronan är billig, inflationen är låg, räntan är därför låg, energipriser kommer förbli låga en lång period påeldade av Trumps avregleringar på energiområdet, försvarssatsningar kommer stimulera ekonomin och sysselsätta annars arbetslösa ungdomar, osv. osv.

Börsen kommer såklart sick-sicka som vanligt. Stockpicking kommer fortsatt äga.

Bopriser är till stor del drivna av stigande löner och sänkta skatter, sålänge inte breda lönesänkningar och skattehöjningar dyker upp i pipen bör bopriser röra sid sidledes närmaste åren.

osv. osv. osv.

Det ser fortsatt bra ut tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback