Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-02, 00:24
  #1
Medlem
Ja, som topic lyder så har jag ett problem.

Jag har en dator, kallad den lokala datorn. Den lokala datorn använder jag för att ansluta till en annan dator, kallad fjärrdatorn. I fjärrdatorn så har jag ett tangentbord inkopplat. Jag ansluter till fjärrdatorn från den lokala datorn genom SSH. Genom SSH-anslutningen så startar jag ett program som ska läsa input från fjärrdatorns tangentbord. Det som händer är att programmet läser input som kommer ifrån den lokala datorn istället för fjärrdatorn.

Jag har testat att köra programmet genom att starta det ifrån fjärrdatorn, och då fungerar det. Problemet är att fjärrdatorn normalt sett inte kommer att kunna starta program "själv" utan all manövrering sker genom SSH.

Min fråga är alltså hur jag kan göra så att programmet som startas på fjärrdatorn genom en SSH-anslutning inte läser input ifrån den SSH-anslutna datorn (den lokala datorn), utan ifrån fjärrdatorn.
Citera
2017-03-02, 16:26
  #2
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deluxNobb
Min fråga är alltså hur jag kan göra så att programmet som startas på fjärrdatorn genom en SSH-anslutning inte läser input ifrån den SSH-anslutna datorn (den lokala datorn), utan ifrån fjärrdatorn.
Utan dator tillgänglig, starta en 'screen' session via ssh, lokalt, öppna terminal och anslut till screen-sessionen.
Citera
2017-03-02, 20:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
Utan dator tillgänglig, starta en 'screen' session via ssh, lokalt, öppna terminal och anslut till screen-sessionen.

Bara för att kontrollera att jag förstår dig rätt:

1. Anslut till fjärrdatorn med SSH, och starta en screen-session, från den lokala datorn.
2. På fjärrdatorn, anslut till den tidigare skapade screen-sessionen?

Detta hade fungerat, om jag hade kunnat logga in på fjärrdatorn. Problemet är att den är just "remote" och jag kan inte komma åt den. Dessutom har den ingen skärm, så jag kan egentligen inte styra den alls. Just nu kan jag det, eftersom jag testar.
Citera
2017-03-03, 20:34
  #4
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deluxNobb
Bara för att kontrollera att jag förstår dig rätt:

1. Anslut till fjärrdatorn med SSH, och starta en screen-session, från den lokala datorn.
2. På fjärrdatorn, anslut till den tidigare skapade screen-sessionen?
Japp

Citat:
Ursprungligen postat av deluxNobb
Detta hade fungerat, om jag hade kunnat logga in på fjärrdatorn. Problemet är att den är just "remote" och jag kan inte komma åt den. Dessutom har den ingen skärm, så jag kan egentligen inte styra den alls. Just nu kan jag det, eftersom jag testar.
"LogKeys" funkar. Har precis provat och det läser utan problem tangentbordet, visade till och med user/pass utan gnäll.
Hantera vad/hur det spottar ur sej är en annan övning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback