Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-01, 22:42
  #1
Medlem
Mouses avatar
Undrar vad ni ligger på i ungefärlig månadskostnad för er MC-hobby? Eller total kostnad / år.
Tänker på totala kostnader dvs försäkring, reparationer, bensin, garage, delar ja alltihop. Men kostnaden för körkort och själva MCn behöver ni inte addera.
Jag har nu ingen egen MC så kan själv inte bidra (än).
Citera
2017-03-01, 23:05
  #2
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Kan ju bara tala för mig själv här.
Hojen är betald, skatten ligger på typ 250 spänn per år och försäkringen 1500 per år.
Sliter ut ett bakdäck per sommar (2500), köper olja och filter för en femhundring.
Tankar för ca 200 varje gång jag använder den.

Så...4750:- som den står, plus bensin.
Citera
2017-03-02, 07:53
  #3
Medlem
Radera
Citera
2017-03-02, 09:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mouse
Undrar vad ni ligger på i ungefärlig månadskostnad för er MC-hobby? Eller total kostnad / år.
Tänker på totala kostnader dvs försäkring, reparationer, bensin, garage, delar ja alltihop. Men kostnaden för körkort och själva MCn behöver ni inte addera.
Jag har nu ingen egen MC så kan själv inte bidra (än).

Jäkligt svårt att ge vettiga siffror då det varierar med körda mil etc och reparationskostnader som varierar mellan säsongerna.

Har två hojar. Den ena kostar 2000 i helförs plus 180 i skatt. Drar 0.5 liter milen cirka och rullade 600 mil förra säsongen. Påställd året runt. Inga reparationer för 2015 eller 2016 men däremot service 800 om året. 7480 kronor för 600 mil och år eller 12.5 kronor milen.

Hoj två. 600 i heförs, ingen skatt. Nya däck 1200 (krängde själv). 300 mil. Drar 0.4/milen. Service 500 kronor. 13.6 kronor milen. Blir nog lägre denna säsong.

Klart är iallafall att bränslet kostar mest för mig. Värdeminskning finns inte att tala om för mina hojar.
Citera
2017-03-02, 10:06
  #5
Medlem
Harbards avatar
Årlig skatt på dryga 180kr o försäkringen kommer jag inte ihåg men väldigt billig då min hoj inte är en s.k "dödsmaskin", går inte så snabb men är stabil och stor.
Garaget kostar 450kr/månaden men det är relativt stort och rätt komplett med arbetsbord och allt man kan tänka sig, guldvärt när man ska renovera sin MC eller till förvaring.

driftkostnad är drygt ca 200-300kr i bensin i månaden, tanken rymmer 12l. Motorolja ca 100kr, köper typ 3 gånger per år så 300kr.

Reperationer/byte av delar ligger på ca 1000kr årligen, drivrem, nya skruvar, underhåll m.m.

Totalt på ett år så ligger jag strax över 10,000kr. Givetvis varierar det från år till år, dyraste är ju garaget .

Det är ju inte varje år man behöver reperera sin MC samt att vissa månader så tar man cykeln istället för mc så bensinen varierar den med.

Jag kör med en Maxi-Scooter 190cc med toppfart på 140km/h och sjukt stort förvaringsutrymme med både topbox och under sadeln och handfack. Behöver jag mer så kan jag fästa ryggsäck bakom mig som jag spänner fast med spännband i sadeln eller topboxen, alt så kan jag hänga sidoväskor men då blir den rätt bred och kan inte köra snabbare än 70km/h pga turbulens. Kan även ha en 100L ryggsäck mellan benen och något lätt i fronten mellan stötdämparna. Så jag klagar inte
Citera
2017-03-02, 11:36
  #6
Medlem
3500 i skatt o försäkring
Ca 3000 i soppa
I snitt 2500 när det gäller slitdelar/service.

Så 9000 ungefär.

Kör dock inte mer än ca 300 mil per år, så 30 kr/mil kostar det för mig ungefär...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback