Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-01, 22:31
  #1
Medlem
I höst är det dags för mitt stora äventyr. Eftersom de flesta av mina vänner kommer vara upptagna med plugg/jobb så kommer resan till största delen ske ensam. Därför planerar jag att bo på hostels hela vägen, för att på så sätt möta andra backpackers.

Min budget kommer ligga runt cirka 100 000 kronor, men allt under det är förstås ett stort plus eftersom jag också gärna skulle resa runt lite nästa vår för pengarna som blir över. Planen så långt ser ut såhär:

Jag börjar i Moskva (låt säga 1 september), och tar transsibiriska järnvägen med stopp vid Bajkalsjön, Ulan Bator, Gobiöknen och slutstation Peking. Vidare från Peking till södra Thailand, förslagsvis med flyg. Från Thailand till Vietnam, vidare till Malaysia, spendera några veckor kring Sipadan Island för att ta mitt avancerade dykcertifikat, vidare till Indonesien, sedan över till Australien och avslutar resan i Melbourne (låt säga den 20 december).

Än så länge är resan i ett tidigt skisstadium, men jag vill ändå fråga: finns det någon här som gjort en liknande resa och skulle ha några tips kring rutten jag ritat upp? Är det rimligt att göra det här under 3,5 månad med min budget?
Är hela grejen med transsibiriska järnvägen en klok start på resan, eller skulle det innebära avsevärda fördelar att bara ta flyget direkt ner till Thailand och börja luffen direkt därifrån?
Citera
2017-03-01, 23:06
  #2
Medlem
Cuzco1s avatar
Jag har gjort en liknande resa på transmongoliska järnvägen och sen flyg från Peking till Bangkok och vidare.

Jag skulle nog satsa på färre antal länder och istället besöka platser i några av länderna.

Mitt råd är att du ser till att spendera åtminstone ett par dagar på varje plats. Se till att ha minst något dygn vid Bajkalsjön och minst en vecka i Mongoliet så du hinner ut och se lite äkta nomadliv.

Rutten Thailand--> Vietnam --> Malaysia borde kunna stuvas om till Vietnam --> Thailand --> Malaysia för att minska på resesträckorna.
Citera
2017-03-01, 23:18
  #3
Medlem
BernardLoutres avatar
Det är värt att notera att du kan åka tåg från Kina in till Vietnam och kanske därifrån fortsätta till Thailand och Malaysia.
Citera
2017-03-01, 23:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuzco1
Jag har gjort en liknande resa på transmongoliska järnvägen och sen flyg från Peking till Bangkok och vidare.

Jag skulle nog satsa på färre antal länder och istället besöka platser i några av länderna.

Mitt råd är att du ser till att spendera åtminstone ett par dagar på varje plats. Se till att ha minst något dygn vid Bajkalsjön och minst en vecka i Mongoliet så du hinner ut och se lite äkta nomadliv.

Rutten Thailand--> Vietnam --> Malaysia borde kunna stuvas om till Vietnam --> Thailand --> Malaysia för att minska på resesträckorna.

Tack för tipset, här vill jag höra mer! Exakt vilka destinationer besökte du under din resa? Hur mycket gick resan Moskva-Peking på, och varigenom bokade du den?

Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Det är värt att notera att du kan åka tåg från Kina in till Vietnam och kanske därifrån fortsätta till Thailand och Malaysia.

Ja, jag såg detta innan. Har du någon aning om vilket som är mest ekonomiskt? Tåg låter ju ruskigt intressant, men i Sverige kan det ju bli dyrare än flyg samtidigt som det tar betydligt längre tid.
Citera
2017-03-01, 23:57
  #5
Medlem
Cuzco1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jdlundberg
Tack för tipset, här vill jag höra mer! Exakt vilka destinationer besökte du under din resa? Hur mycket gick resan Moskva-Peking på, och varigenom bokade du den?

Bokade via Iventus travel. 8000 kr/pers betalade vi för tågbiljetter, tre visum samt hotell två nätter i Moskva och två nätter i Peking. Då åkte vi Moskva-->Ulan bator-->Peking.

Går säkert att få billigare om du orkar fixa det själv men vi hade viss tidspress och hade inte råd att sumpa en visumansökan.

Vi var i Thailand, Kambodja, Laos, Indonesien och Malaysia. Kambodja tycker jag har mycket att erbjuda och är lätt att ta sig till med buss från Bangkok till Siem Riep eller Sihanoukville för under 100 SEK. Ett hett tips är att du ser till att ha skaffat visum till Kambodja i förväg för annars kommer du garanterat få betala överpris på 15-40 USD.

Kan ge bättre tips på städer och platser om du berättar lite om vad du vill se och göra.
Citera
2017-03-02, 00:04
  #6
Medlem
ReiseReises avatar
Jag tog mig från Singapore till Beijing (peking) utan att flyga, varför gör du inte samma sak åt motsatta håll? Blir mer av resa, mer sevärdheter, mer äventyr, och kanske till och med billigare. Nästan alla länder mellan kina och singapore är väldigt billiga. Till och med i kina och singapore kan du komma billigt undan med mat och boende.
Citera
2017-03-02, 00:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuzco1
Bokade via Iventus travel. 8000 kr/pers betalade vi för tågbiljetter, tre visum samt hotell två nätter i Moskva och två nätter i Peking. Då åkte vi Moskva-->Ulan bator-->Peking.

Går säkert att få billigare om du orkar fixa det själv men vi hade viss tidspress och hade inte råd att sumpa en visumansökan.

Vi var i Thailand, Kambodja, Laos, Indonesien och Malaysia. Kambodja tycker jag har mycket att erbjuda och är lätt att ta sig till med buss från Bangkok till Siem Riep eller Sihanoukville för under 100 SEK. Ett hett tips är att du ser till att ha skaffat visum till Kambodja i förväg för annars kommer du garanterat få betala överpris på 15-40 USD.

Kan ge bättre tips på städer och platser om du berättar lite om vad du vill se och göra.

Det ska jag kolla upp. Det knepiga hittills verkar vara att många agenturer för transsibiriska verkar förutsätta att man är åtminstone två som reser, de har noll förståelse för en enkel loner.

Låter som en intressant rutt. Hur länge var ni iväg totalt, och hur mycket spenderades under hela tiden? Framförallt är jag intresserad av dykning och natur. Ju mer jag får vara nära vattnet och välvilliga djur, desto gladare kommer jag vara. Sedan älskar jag trekking och historia, men det blir inte huvudmålet den här gången. Minst intresserad är jag av stora städer och nattliv, särskilt nu när jag reser själv.

Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Jag tog mig från Singapore till Beijing (peking) utan att flyga, varför gör du inte samma sak åt motsatta håll? Blir mer av resa, mer sevärdheter, mer äventyr, och kanske till och med billigare. Nästan alla länder mellan kina och singapore är väldigt billiga. Till och med i kina och singapore kan du komma billigt undan med mat och boende.

Jag har tänkt tanken, men problemet ligger främst i vädret. Om jag tar resan tvärtom så kommer jag till Sibirien på vintern, med packning från Sydostasien. Att stå i ett par badshorts från Laos vid Bajkalsjön låter nog charmigare i teorin än i praktiken. Dock är jag definitivt intresserad i att minimera flygandet! Vad var er främsta anledning? Blev det billigare än flyg, eller såg ni andra fördelar med det?
Citera
2017-03-02, 00:39
  #8
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jdlundberg


Jag har tänkt tanken, men problemet ligger främst i vädret. Om jag tar resan tvärtom så kommer jag till Sibirien på vintern, med packning från Sydostasien. Att stå i ett par badshorts från Laos vid Bajkalsjön låter nog charmigare i teorin än i praktiken. Dock är jag definitivt intresserad i att minimera flygandet! Vad var er främsta anledning? Blev det billigare än flyg, eller såg ni andra fördelar med det?

Jag sa aldrig att du skulle göra resan tvärtom. Jag sa att du kunde göra som jag gjorde, fast tvärtom, dvs att åka från Kina till Singapore.
Så du åker till Beijing, du tar tåg söder mot Vietnam, du tar dig genom vietnam antingen via buss eller motorcyckel till Kambodja, genom landet till Thailand, du åker söder mot Malaysia, tar dig ner mot singapore. Här kan du antingen flyga till indonesien eller ta båt över. Sedan vidare till Australien.

Och främsta anledning till att jag inte flög var för att flyg suger. Det är jobbigt, det är tråkigt, det finns inget äventyr i det, det är fusk. I min mening så ska man resa om man reser. I min erfarenhet så kan vägen vara mer spännande än destinationen. Det finns väldigt mycket att se i dessa länder.

Pengar tänkte jag aldrig på, men jag slår ändå vad om att du inte skulle spendera så mycket mer än att flyga runt hela tiden. Dessa länder är väldigt billiga.

Och ja, jag gjorde min resa själv. Är du social och bor på hostel så kommer du dock aldrig att vara själv, det kommer alltid finnas någon som ska åt samma håll eller stannar samma natt.
Citera
2017-03-03, 00:09
  #9
Medlem
Cuzco1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jdlundberg
Det ska jag kolla upp. Det knepiga hittills verkar vara att många agenturer för transsibiriska verkar förutsätta att man är åtminstone två som reser, de har noll förståelse för en enkel loner.

Låter som en intressant rutt. Hur länge var ni iväg totalt, och hur mycket spenderades under hela tiden? Framförallt är jag intresserad av dykning och natur. Ju mer jag får vara nära vattnet och välvilliga djur, desto gladare kommer jag vara. Sedan älskar jag trekking och historia, men det blir inte huvudmålet den här gången. Minst intresserad är jag av stora städer och nattliv, särskilt nu när jag reser själv.

Boende blir förstås billigare om man är två men tågbiljetten borde ligga på samma pris, förutsatt att du åker andra klass(kupé med fyra bäddar). Jag kan rekommendera att du åker andra klass om du klarar dig utan dusch och kan tänka dig att dela på två toaletter med resten av vagnen. I första klass var det mest turister i grupp och par medan i andra klass var det blandat ensamåkare, backpackers, ryssar och mongoler.

Vi åkte i början av september och var hemma i mitten av december. Det var ganska tomt på tåget i och med att högsäsongen slutar i augusti.

Vi spenderade ungefär 35k i var allt som allt. Men då sov vi en del i sovsal eller enklare dubbelrummare.

Kan tipsa dig om Koh rong utanför Kambodjas kust. Liten och mysig ö med vacker natur och öde stränder. Angkor wat utanför Siem Riep i Kambodja är ett måste om du är intresserad av historia.

Dyker inte själv men vet att det ska vara rätt bra dykning kring Koh Samui, Koh Phangan och Koh Tao utanför Thailands sydöstra kust.

Södra Laos och Mekongflodens "four thousand islands" bjuder på mycket fin natur och avslappnande miljö.

Har hört mycket gott om norra Vietnam när det gäller natur och trekking men kan inte ge några konkreta tips. Om du verkligen vill uppleva djur, natur och trekking så tycker jag att du ska snegla på Borneo.
Citera
2017-03-04, 19:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuzco1
Boende blir förstås billigare om man är två men tågbiljetten borde ligga på samma pris, förutsatt att du åker andra klass(kupé med fyra bäddar). Jag kan rekommendera att du åker andra klass om du klarar dig utan dusch och kan tänka dig att dela på två toaletter med resten av vagnen. I första klass var det mest turister i grupp och par medan i andra klass var det blandat ensamåkare, backpackers, ryssar och mongoler.

Vi åkte i början av september och var hemma i mitten av december. Det var ganska tomt på tåget i och med att högsäsongen slutar i augusti.

Vi spenderade ungefär 35k i var allt som allt. Men då sov vi en del i sovsal eller enklare dubbelrummare.

Kan tipsa dig om Koh rong utanför Kambodjas kust. Liten och mysig ö med vacker natur och öde stränder. Angkor wat utanför Siem Riep i Kambodja är ett måste om du är intresserad av historia.

Dyker inte själv men vet att det ska vara rätt bra dykning kring Koh Samui, Koh Phangan och Koh Tao utanför Thailands sydöstra kust.

Södra Laos och Mekongflodens "four thousand islands" bjuder på mycket fin natur och avslappnande miljö.

Har hört mycket gott om norra Vietnam när det gäller natur och trekking men kan inte ge några konkreta tips. Om du verkligen vill uppleva djur, natur och trekking så tycker jag att du ska snegla på Borneo.

Kan inte tacka tillräckligt för de utförliga tipsen.

35k låter ju otroligt billigt. Hur gick det till? Flög ni, eller fanns det billigare sätt att ta sig runt? Om jag kan få ner resan till under 50k för september-december så skulle jag vara väldigt glad.

Även en "fill or kill"-fråga: i retrospekt, var transsibiriska järnvägen värd tiden och pengarna?
Citera
2017-03-04, 21:54
  #11
Medlem
Cuzco1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jdlundberg
Kan inte tacka tillräckligt för de utförliga tipsen.

35k låter ju otroligt billigt. Hur gick det till? Flög ni, eller fanns det billigare sätt att ta sig runt? Om jag kan få ner resan till under 50k för september-december så skulle jag vara väldigt glad.

Även en "fill or kill"-fråga: i retrospekt, var transsibiriska järnvägen värd tiden och pengarna?

Vi såg till att hålla nere de dagliga utgifterna, dvs mat och boende. Vi valde billigare boenden som låg någon km från attraktiva platser så som strand och centrum t ex.
Käkade mycket mat från enklare gatukök och liknande där en måltid gick på 5-10 kr. Vi brukade ofta äta på ställen där det var mycket locals och enklare plastmöbler, det slog sällan fel när det gäller smak och pris.

Vi flög Arlanda-Moskva, Peking-Bangkok och Bangkok-Arlanda. Resten tåg, buss eller båt. Se till att kolla priser på ett par olika ställen när det gäller buss och båt då priset ibland kunde vara halva på resebyrån en gata bort.

Vi gjorde inga stopp i Ryssland så den biten av tågresan kanske inte var riktigt värt det så här i efterhand. Men Mongoliet var en sådan häftig upplevelse att jag helt klart skulle säga att det var värt varenda krona.

Ha en trevlig resa!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2817089

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback