Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-01, 22:12
  #13
Medlem
Den har tyvärr utgått redan ;( Men skulle man ha ryggskydd på tex t-shirten eller utanpå det yttersta plagget kläder? Hittade denna också: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...-X-2000033088/ dyrare dock och den har ej ett godkänd ryggskydd. Nu spelar det ju inte så stor roll för försäkringen, men jag vill ju veta själva att den är bra

Tack så mycket !
__________________
Senast redigerad av Lanerman 2017-03-01 kl. 22:17.
Citera
2017-03-01, 22:16
  #14
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanerman
Den har tyvärr utgått redan ;( Men skulle man ha ryggskydd på tex t-shirten eller utanpå det yttersta plagget kläder?

Tack så mycket !
Kläder, skydd, jacka.

Hur långt ska du pendla? Eftersom det är budgetvariant du är ute efter så skulle jag kolla in en schysst jacka på loppis. Då kan du få en bra jacka för samma peng som Biltemas ryggskydd. Och ja, det är fan så mycket smidigare att ha allt i jackan istället för byggsatsen du tänker ta på dig.
Citera
2017-03-01, 22:18
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanerman
Den har tyvärr utgått redan ;( Men skulle man ha ryggskydd på tex t-shirten eller utanpå det yttersta plagget kläder? Hittade denna också: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...-X-2000033088/ dyrare dock och den har ej ett godkänd ryggskydd. Nu spelar det ju inte så stor roll för försäkringen, men jag vill ju veta själva att den är bra

Tack så mycket !

Haha, ja tänkte det också (editerade min tidigare post)
Citera
2017-03-01, 22:23
  #16
Medlem
Köp en begagnad mc-jacka på blocket. Just nu fanns det 439 annonser på mc-jackor. Bland annat en röd Rukka Jacka med alla tänkabara skydd, väl använd för 200kr.
Som bonus är en sådan jacka ganska vattentät. I mitt Sverige regnar det ibland.
Citera
2017-03-02, 10:19
  #17
Medlem
Harbards avatar
Skippa skyddet om du kör moped. Man kör bättre och mer försiktigt om man kör utan skydd, det är bevisat.

En tjock läderjacka och hjälm ska räcka, alternativ så kan du kompletera med skydd för svanskotan för det är den som alltid tar stryk när man trillar med moped. Har vält en gång STILLASTÅENDES och då tog svansskotan väldigt mycket stryk för det var grusväg och benet var nära att brytas igen (har en tung maxi-scooter ).

Nu vet jag ifs inte vart du bor eller hur vägen till ditt jobb ser ut, bor du i stockholm eller malmö så kan jag väl förstå att man vill ha skydd för folk kan inte köra där. Men bor du avlägset så är skydd bara till besvär. Testa köra med skydd på sommaren så får du se
Citera
2017-03-02, 11:13
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
De bästa ryggskydden täcker rygg och axlar och sitter med sele. De sämsta är bara en plastskena, en dm bred som man stoppar i en ficka i jackan utmed ryggraden.

Vad jag använder själv? Jag kör utan. Vill kunna röra mig också...iaf innan smällen.



Tycker också ryggskydd är obekvämt och stelt men det kanske beror på fabrikatet (Biltema)?

Nån här som sitter på tips på sköna ryggskydd under tusenlappen?
Citera
2017-03-02, 11:24
  #19
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015


Tycker också ryggskydd är obekvämt och stelt men det kanske beror på fabrikatet (Biltema)?

Nån här som sitter på tips på sköna ryggskydd under tusenlappen?
Förstår mig inte på er som tycker det blir stelt och obekvämt med ryggskydd. Själv kör jag med Halvarsson Track och det är fan bekvämt att ha på sig! Det formar sig efter kroppen efter några turer, bra ventilerat är det också. Blir man orörlig? Nej!
Citera
2017-03-02, 15:44
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Förstår mig inte på er som tycker det blir stelt och obekvämt med ryggskydd. Själv kör jag med Halvarsson Track och det är fan bekvämt att ha på sig! Det formar sig efter kroppen efter några turer, bra ventilerat är det också. Blir man orörlig? Nej!

Halvarsson-skyddet såg rätt bekvämt ut jämfört mot mitt Biltema-dito så det kanske får bli ett sådant. Jag stör mig mest på att det tar i i svanken.
Citera
2017-03-02, 18:38
  #21
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Halvarsson-skyddet såg rätt bekvämt ut jämfört mot mitt Biltema-dito så det kanske får bli ett sådant. Jag stör mig mest på att det tar i i svanken.
På mitt känner man inte av flärpen som går ner över svanken. Skyddet i sig är mjukt och som sagt väldigt formbart. Min erfarenhet av billig mc-utrustning är att funktionen kanske finns där, men passform och sånt är oftast helt åt h-vete!
Citera
2017-03-03, 07:55
  #22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
På mitt känner man inte av flärpen som går ner över svanken. Skyddet i sig är mjukt och som sagt väldigt formbart. Min erfarenhet av billig mc-utrustning är att funktionen kanske finns där, men passform och sånt är oftast helt åt h-vete!

Biltemas billiga ryggskydd är faktiskt häpnadsväckande bra, med tanke på hur lite det kostar. Skyddsnivån är helt jämförbar med dyra skydd. Dock är det lite stelt och det är jävligt dåligt ventilerat, så man blir blöt av svett på ryggen när det är varmt.

Ryggskydd är viktigt och har man begränsad ekonomi eller inte kör så ofta så är det förbannat grymt att det alternativet finns!

Jag körde en säsong med det och hade inget problem, förutom när det var 30 grader varmt och stekande sol.
Citera
2017-03-03, 08:43
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
På mitt känner man inte av flärpen som går ner över svanken. Skyddet i sig är mjukt och som sagt väldigt formbart. Min erfarenhet av billig mc-utrustning är att funktionen kanske finns där, men passform och sånt är oftast helt åt h-vete!

På så vis, får väl spana efter nytt ryggskydd då!
Citera
2017-03-03, 08:44
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Biltemas billiga ryggskydd är faktiskt häpnadsväckande bra, med tanke på hur lite det kostar. Skyddsnivån är helt jämförbar med dyra skydd. Dock är det lite stelt och det är jävligt dåligt ventilerat, så man blir blöt av svett på ryggen när det är varmt.

Ryggskydd är viktigt och har man begränsad ekonomi eller inte kör så ofta så är det förbannat grymt att det alternativet finns!

Jag körde en säsong med det och hade inget problem, förutom när det var 30 grader varmt och stekande sol.

Jag köpte mitt ryggskydd beggat när allt annat skulle köpas in för övningskörning (hoj/hjälm/kläder) så mitt Biltema kostade 150 kronor, klart värt det.

Hjälmen (1500 kronor) är dock uppgraderad till en dyrare med klart bättre komfort.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback