Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-01, 17:14
  #1
Medlem
Finns säkert en uppsjö av olika flaklås men Valeryds varianter verkar vara någon slags standard på olika fakrikat av släpvagnar och även Biltema verkar ha kopierat sitt något dyrare flaklås efter Valeryds.

Är det någon som råkar veta om det är samma bultinfästning på varianten med säkerhetsspärr och varianten utan spärr?
Följdfrågan blir förstås också om just Biltemas plagiat med spärr har samma mått?
Totallängden på Biltemas skiljer sig enligt info-text med 0,5 cm men det kan ju vara inom felmarginalen av mätfel eller den mänskliga faktorn osv. Huvudsaken är förstås att bultmönstret stämmer med befintliga hål så jag kan byta ut mina helrostiga flaklås.

Bifogar länkar på vilka lås som avses.

Dessa vill jag byta ut https://www.trailerhuset.se/media/ca.../4/6429506.jpg

Till dessa med spärr https://www.trailerhuset.se/media/ca.../4/6429507.jpg

Biltemas variant http://images.biltema.com/PAXToImage...e/xlarge/41232
__________________
Senast redigerad av Xbaser 2017-03-01 kl. 17:16.
Citera
2017-03-03, 05:12
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser

Till dessa med spärr https://www.trailerhuset.se/media/ca.../4/6429507.jpg

Biltemas variant http://images.biltema.com/PAXToImage...e/xlarge/41232
Tycker de ser likadana ut, biltemas är märkt spp står det spp även på trailerhusets flaklås?
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-03-03 kl. 05:14.
Citera
2017-03-03, 10:14
  #3
Medlem
Du kan väl skruva bort ett lås på släpet och ta med det till Biltema och jämföra?
Borde vara lika mått men man vet ju inte riktigt med Biltema.
Citera
2017-03-03, 18:27
  #4
Medlem
Tack för input båda två ovan.

Tycker också de ser lika ut men man har lurat sig på bultmönster förr när man på förhand varit övertygad om två olika fabrikats likheter. Men observant att se instansningen. Står ju nåt på trailerhusets med, men vad?! Ska kolla på min andra kärra som jag får hem imorgon som redan har dessa lås om det står spp på dessa eller nåt annat.

Hade tänkt slippa skruva loss och hoppats på någon med järnkoll på en obetydlig detalj som detta..hehe Fast det är kanske å andra sidan det bästa. Kollade med Mekonomen som säljer typ samma som Trailerhuset och de trodde att 1an och 2an var samma iaf. Det skulle de vara, med ett hängande frågetecken i luften vid meningsslutet.
Citera
2017-03-05, 00:41
  #5
Medlem
Om det är bultmönstret som är intressant så kan du ju mäta och skriva ner det sen åka till biltema och mäta på deras modell så vet du om det passar
Citera
2017-03-12, 00:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerhufvud
Om det är bultmönstret som är intressant så kan du ju mäta och skriva ner det sen åka till biltema och mäta på deras modell så vet du om det passar

Absolut men eftersom jag inte har Biltema precis runt hörnet så tänkte jag att någon annan kanske redan hade erfarenhet i frågan.
Hur som helst så passar bultmönstret i fråga om parhålen. Det tredje hålet visade sig i mitt fall hamna i luften men det kan man leva med. Värre var att den övriga inpassningen inte stämmer vilket innebär att om man utgår från befintliga bulthål för KTH-beslag (de utan spärr) så bli SPP-beslaget något för långt och spänner inte åt lika tätt. I miitt fall har betydelse för glasfiberkåpans täthet mot lemmen. Uppskattar diffen om ca 0,5-1 cm vilket inte spelar roll om vädret är fint men vid regn och rusk kan baksuget ställa till det, beroende på vad man fraktar förstås.

Men man har ju investerat i en täckt kärra just för att vara lite mer oberoende av vädret. Svaret blir därmed att man antingen får borra nya, något lägre hål eller acceptera ett glapp i anordningen, om man ska byta till flaklås med spärr av typ SPP.
Citera
2017-03-13, 21:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Absolut men eftersom jag inte har Biltema precis runt hörnet så tänkte jag att någon annan kanske redan hade erfarenhet i frågan.
Hur som helst så passar bultmönstret i fråga om parhålen. Det tredje hålet visade sig i mitt fall hamna i luften men det kan man leva med. Värre var att den övriga inpassningen inte stämmer vilket innebär att om man utgår från befintliga bulthål för KTH-beslag (de utan spärr) så bli SPP-beslaget något för långt och spänner inte åt lika tätt. I miitt fall har betydelse för glasfiberkåpans täthet mot lemmen. Uppskattar diffen om ca 0,5-1 cm vilket inte spelar roll om vädret är fint men vid regn och rusk kan baksuget ställa till det, beroende på vad man fraktar förstås.

Men man har ju investerat i en täckt kärra just för att vara lite mer oberoende av vädret. Svaret blir därmed att man antingen får borra nya, något lägre hål eller acceptera ett glapp i anordningen, om man ska byta till flaklås med spärr av typ SPP.

Personligen hade jag nog valt att borra nya hål så att låset passar och fungerar tillfredställande.
Om det skulle vara så att några eller alla dom gamla hålen lämnar fri entré åt vädret så kan man ju alltid sätta i gummipluggar
Citera
2017-03-26, 19:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerhufvud
Personligen hade jag nog valt att borra nya hål så att låset passar och fungerar tillfredställande.
Om det skulle vara så att några eller alla dom gamla hålen lämnar fri entré åt vädret så kan man ju alltid sätta i gummipluggar

Ja, så får det nog bli. Något särskilt tips om just bra gummiplugg? Man kan väl iofs lägga i lite svets och zinksprej eller kladda i lite kemisk metall också.
Citera
2017-03-26, 22:45
  #9
Medlem
tastass avatar
Med en så pass liten diff skulle jag valt att schimsa antingen bygeln eller kroken som densamma greppar för att få den spänning i låset som efterfrågas.
Citera
2017-04-19, 02:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Med en så pass liten diff skulle jag valt att schimsa antingen bygeln eller kroken som densamma greppar för att få den spänning i låset som efterfrågas.

Är med på vad du menar men inte riktigt hur? Kan bero på att jag är seg i kolan vid sen tid som denna. Har oavsett det inte fått tummen ur så förslagslådan är öppen.
Citera
2017-04-19, 06:07
  #11
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Är med på vad du menar men inte riktigt hur? Kan bero på att jag är seg i kolan vid sen tid som denna. Har oavsett det inte fått tummen ur så förslagslådan är öppen.

Klipp till en plåtbit i rätt tjocklek och vik runt anliggsytan på bygeln, eller kroken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback