Citat:
Ursprungligen postat av
Louise.potatisgris
Lånar tråden lite:
Tror du att det kan vara antidepressiva som har triggat min DR/DP?
Käkade Citalopram utan problem i 4 år fram till 6 månader sedan. Då började jag känna mig konstig. Fick konstiga tankar om vem jag var, om det jag såg verkligen hände/var där, blev extremt trött, fick tvångstankar från helvetet samt ångest som bara tusan.
Bytte till Venlafaxin för att se om det blev bättre men det bara fortsätter.
Jag började käka antidepressiva pga tvångstankar, nedstämdhet samt ångest och medicinen hjälpte i 4 år men nu hjälper det ingenting helt plötsligt istället.
Det är svårt för mig att svara på. SSRI/SNRI brukar vara en vanlig farmakologisk behandling
mot sådana symtom (inte sällan i kombination med neuroleptika). Det, som jag kan säga generellt om SSRI/SNRI utifrån egen erfarenhet, är att den sortens läkemedel har en tendens att ''lägga locket på'', d v s att de kan dämpa starka känslor av nedstämdhet och ångest, men hos vissa skapar de en biverkan i form av en allmän känsla av känslomässig avstängdhet, att vara nollställd och känna sig lite mer distanserad från allting. Det finns ett forum, dpselfhelp.com, som är ägnat enbart åt depersonalisationssyndrom och där hittar jag en tråd som berör din fråga:
http://www.dpselfhelp.com/forum/inde...is-made-worse/.
Jag tycker att du bör ställa frågan (undvik korspostning, bara) i respektive medicintråd:
(FB) Den STORA tråden om Citalopram (erfarenheter, biverkningar osv.)
(FB) Ni som äter/har ätit Venlafaxin, vilka biverkningar fick ni?
Du kan även söka på ''depersonalisation/derealisation'' i trådarna för att se om det finns någon som har tagit upp ämnet tidigare.
Sedan, så funderar jag lite på det här med SSRI/SNRI och tolerans/att den dosen som ursprungligen fungerade slutar att ha effekt med tiden - någonting som jag har hört flera nämna. Om du söker på forumet, så kanske du hittar användare med erfarenhet av det också.
Tydligare svar än så kan jag tyvärr inte ge på dina funderingar. Möjligheten finns såklart att dina symtom inte alls är relaterade till varken Citalopram eller Venlafaxin, utan att de har triggats av någon annan faktor - stress eller någon form av jobbig/traumatisk händelse, exempelvis.