Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-02, 18:25
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det är dock väldigt mycket lättare att trycka upp densiteten hos en gas än en vätska eller solid.
Du har i och för sig rätt i det allmänna fallet, men NIF börjar med kryogeniskt kylda pellets med fast DT. Den initiala densiteten som jag angav ligger långt över DTs vid NTP som du säkert sett om du tittat efter lite mer ordentligt.
Citera
2017-03-02, 18:35
  #14
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Det gjordes en hel del tillståndsekvationsförsök drivna med kärnladdningar framför allt i Sovjet och de kom upp tryck i storleksordningen 15 TPa vilket enligt SESAME borde motsvara en kompressionsfaktor på ca 40 ± 10. I NIF komprimerar de DT till en densitet på ca 1 kg/cm^3 vilket kan jämföras med den ursprungliga densiteten på 0.16 g/cm^3.
Sandias Z-pinch kommer upp i stöthastigheter på 28 km/s vilket kan jämföras med de 60-80 km/s som man uppnådde med kärnladdningar. Exakt vad det betyder i frågan om kompression är inte helt lätt att reda ut eftersom det bland annat beror på hur pass adiabatisk stöten är och vilka densitetsskillnader som förekommer.

Vad jag förstår lyckas även de kemiska sprängämnena i en implosionsladdning trycka ihop plutoniumet rätt så signifikant, typ till dubbla densiteten. Fast det är ju med en kraftig stötvåg, så kompressionen är nog inte särskilt homogen i den radiella riktningen.

(Allt detta alltså innan den nukleära kedjereaktionen sätts igång.)

Detaljerade beräkningar i all ära. Vill man bara ha en uppskattning mellan tummen och pekfingret på vad som krävs för att trycka ihop olika material, råkar jag ha gjort just något sånt i en kemitråd.

(FB) Komprimera guld
Citera
2017-03-02, 18:51
  #15
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Det gjordes en hel del tillståndsekvationsförsök drivna med kärnladdningar framför allt i Sovjet och de kom upp tryck i storleksordningen 15 TPa vilket enligt SESAME borde motsvara en kompressionsfaktor på ca 40 ± 10. I NIF komprimerar de DT till en densitet på ca 1 kg/cm^3 vilket kan jämföras med den ursprungliga densiteten på 0.16 g/cm^3.
Sandias Z-pinch kommer upp i stöthastigheter på 28 km/s vilket kan jämföras med de 60-80 km/s som man uppnådde med kärnladdningar. Exakt vad det betyder i frågan om kompression är inte helt lätt att reda ut eftersom det bland annat beror på hur pass adiabatisk stöten är och vilka densitetsskillnader som förekommer.

Svar 2: SESAME verkar skoj. Finns det någon variant som kan användas online, gärna från en Android-mobil?
Citera
2017-03-02, 22:09
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vad jag förstår lyckas även de kemiska sprängämnena i en implosionsladdning trycka ihop plutoniumet rätt så signifikant, typ till dubbla densiteten. Fast det är ju med en kraftig stötvåg, så kompressionen är nog inte särskilt homogen i den radiella riktningen.

(Allt detta alltså innan den nukleära kedjereaktionen sätts igång.)

Detaljerade beräkningar i all ära. Vill man bara ha en uppskattning mellan tummen och pekfingret på vad som krävs för att trycka ihop olika material, råkar jag ha gjort just något sånt i en kemitråd.

(FB) Komprimera guld
Kompressionen är kraftigt kumulativ i sfäriska symmetrier så i centrum borde man kunna, efter lite överslagsräkning, komma upp i en kompressionsfaktor runt 10 även för tyngre ämnen.
Citera
2017-03-02, 22:11
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Svar 2: SESAME verkar skoj. Finns det någon variant som kan användas online, gärna från en Android-mobil?
LANL är lite restriktiva med tillgången på SESAME så man måste ansöka om access via projektets hemsida, men det brukar inte vara några större problem. När man väl har access så kan man komma åt allt online. Dock så tror jag inte att det finns någon app.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback