Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-01, 12:48
  #1
Medlem
gk.su.0159s avatar
Den enda anledningen till att jag aldrig betraktat mig som feminist är för att det finns så många muppar som kallar sig det. Det är alltifrån Gudrun Schyman till Valerie Solanas. Inte mycket till verklighetsförankring.

Men vi borde läsa mer av de ryska bolsjevikerna och då i närmast Alexandra Kollontay. Hon förstod att det handlar om revolution om man ska bli av med oket som hänger över alla kvinnor. Vad anser ni?

Länk till tråden om recensionen av Alexandra Kollontays bok:
(FB) Aleksandra Kollontaj
Citera
2017-03-04, 14:39
  #2
Medlem
gk.su.0159s avatar
Jag försöker återuppliva tråden.

Alexandra kollontay var tidig med att kräva rättigheter som vi tar för givet. Det var något helt annat än det fjolleriet som nu på Pride-festivalen och Feministisk initiativ. Det var en kamp om livet på hennes tid.

Varje land i världen har olika regler kring sexualitet och kvinnans roll i samhället. Ryssland var nog ett av det mest restriktiva länder då HBTQ-rättigheter var kriminaliserat. Men den ryska oktober-revolutionen påbörjade legaliseringen av av det och ett flertal förbättringar för kvinnor.

Varför ska feminister läsa hennes böcker? Se ovan.
Citera
2017-03-04, 18:53
  #3
Medlem
Stackare...som ens försöker starta en tråd som ens är i närheten av forumets ämne feminism.

Detta är forumet för vi-hatar-kvinnor-och-främst-feminister...om du nu inte upptäckt det själv.



Dock lite svårt förstå vad du vill diskutera i tråden. Kollontajs liv och gärning, dagens feminism kontra "hennes" eller vadå?
Citera
2017-03-05, 13:17
  #4
Medlem
gk.su.0159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Stackare...som ens försöker starta en tråd som ens är i närheten av forumets ämne feminism.

Detta är forumet för vi-hatar-kvinnor-och-främst-feminister...om du nu inte upptäckt det själv.



Dock lite svårt förstå vad du vill diskutera i tråden. Kollontajs liv och gärning, dagens feminism kontra "hennes" eller vadå?
Det finns personer som saknar reda och vett på båda sidorna.
Citera
2017-03-05, 13:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gk.su.0159
Det finns personer som saknar reda och vett på båda sidorna.
Visst det finns det alltid, vore oerhört konstigt om så inte var fallet. Dock på Flashback är ovettet och oredan klart dominerat på antifeministiskt håll. Feminsiter är en oerhört liten minoritet här, likaså intresset av att ens diskutera feminism i sak, därför du inte får några svar på din tråd ex.

Sen tänker du svara på min fråga eller?
Citera
2017-03-05, 13:33
  #6
Medlem
gk.su.0159s avatar
Jag tycker vi ägnar oss åt att läsa om hennes liv och vad hon lyckades genomföra som politiker. Hon jobbade mycket i de Skandinaviska länderna så det finns intresse även ur ett sådant synfält.

Ett sidospår är ju hennes utseende, på en bild ser hon väldigt sexig ut (typ MILF):
http://respublica.no/wp-content/uplo...-Kollontaj.jpg
Citera
2017-03-05, 19:44
  #7
Medlem
Disciplinas avatar
Alltså, det är ju jävligt bra TS att du trots ditt kön vågat dig på att läsa en bok, och till råga på allt en bok av en kvinna som också kallade sig feminist - Allvarligt, riktigt bra jobbat! - men det verkar ju inte ha gjort så mycket för din politiska mognad. Du presterar inte så mycket originellt i trådstarten, utan det verkar mest vara det vanliga "feminismen har gått för långt det var ju bra på 50-talet!"

Är det något särskilt i Kollontajs tankevärld du faktiskt skulle vara intresserad av att diskutera, eller handlar det här egentligen mest om att gråta över att Pridefestivalen existerar?
Citera
2017-03-05, 19:52
  #8
Medlem
IngetSagts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Alltså, det är ju jävligt bra TS att du trots ditt kön vågat dig på att läsa en bok, och till råga på allt en bok av en kvinna som också kallade sig feminist - Allvarligt, riktigt bra jobbat! - men det verkar ju inte ha gjort så mycket för din politiska mognad. Du presterar inte så mycket originellt i trådstarten, utan det verkar mest vara det vanliga "feminismen har gått för långt det var ju bra på 50-talet!"

Är det något särskilt i Kollontajs tankevärld du faktiskt skulle vara intresserad av att diskutera, eller handlar det här egentligen mest om att gråta över att Pridefestivalen existerar?

Det skulle vara intressant att se hur den gamla, och då förmodat, mindre sympatiska formen av Disciplina tedde sig. M.a.p signaturen vill säga.
Citera
2017-03-05, 19:57
  #9
Medlem
gk.su.0159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Alltså, det är ju jävligt bra TS att du trots ditt kön vågat dig på att läsa en bok, och till råga på allt en bok av en kvinna som också kallade sig feminist - Allvarligt, riktigt bra jobbat! - men det verkar ju inte ha gjort så mycket för din politiska mognad. Du presterar inte så mycket originellt i trådstarten, utan det verkar mest vara det vanliga "feminismen har gått för långt det var ju bra på 50-talet!"

Är det något särskilt i Kollontajs tankevärld du faktiskt skulle vara intresserad av att diskutera, eller handlar det här egentligen mest om att gråta över att Pridefestivalen existerar?

Det finns många feminister jag beundrar. De är välkända personer såsom Astrid Lindgren, Karin Boye, Eva Andén, Emma Goldman, Angela Davis och Klara Zetkin. Min amatörmässiga uppfattning är att alla dessa kvinnor levde för feminismen och grävde där de stod. Det var inte fjolleri som väcker avsky hos många. Det är själva idpol-aktivismen som stör mig. Man måste vara feminin som homosexuell man eller grabbig som flata. Jag välkomnar deras avvikelse men ställ inga krav på andra HBTQ-personer.

Varför Alexandra Kollontay? Hon var kommunist och överlevde Josef Stalins paranoida styre. Hennes dokumentation av Sovjet och dess omvärld är guld värt. Även om hon själv inte gillade guld.
Citera
2017-03-05, 20:09
  #10
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gk.su.0159
Det finns många feminister jag beundrar. De är välkända personer såsom Astrid Lindgren, Karin Boye, Eva Andén, Emma Goldman, Angela Davis och Klara Zetkin. Min amatörmässiga uppfattning är att alla dessa kvinnor levde för feminismen och grävde där de stod. Det var inte fjolleri som väcker avsky hos många. Det är själva idpol-aktivismen som stör mig. Man måste vara feminin som homosexuell man eller grabbig som flata. Jag välkomnar deras avvikelse men ställ inga krav på andra HBTQ-personer.
Jaja, lite ospecificerat gråt om "fjolleri" och stereotyper om homosexuella. Jag har hört det förut, du är inte så intressant som du tycks tro.

Citat:
Varför Alexandra Kollontay? Hon var kommunist och överlevde Josef Stalins paranoida styre. Hennes dokumentation av Sovjet och dess omvärld är guld värt. Även om hon själv inte gillade guld.
Ja, men frågan var alltså: Är det något särskilt angående Kollontajs tankar som du skulle vilja diskutera, eller stoltserar du bara med att du har läst en bok?
Citera
2017-03-05, 20:41
  #11
Medlem
gk.su.0159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Jaja, lite ospecificerat gråt om "fjolleri" och stereotyper om homosexuella. Jag har hört det förut, du är inte så intressant som du tycks tro.
Det är väl upp till var och en att finna sin sexualitet. Jag föredrar läderbögar som brottas med varandra.
Citera
2017-04-16, 14:18
  #12
Medlem
https://stockholmskallan.stockholm.s...0Kollontay.jpg

Hon blev utvisad ifrån Sverige
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback