Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-01, 11:57
  #1
Medlem
Jonassons avatar
Ystads Allehanda skriver idag följande:
Citat:
Justitiekanslern ska undersöka om kommunen har gjort olagliga efterforskningar om vem eller vilka som lämnat uppgifter till Ystads Allehanda. Nu har en polisutredning inletts.
...
Det handlar om brott mot det så kallade efterforskningsförbudet och enligt anmälan ska en eller flera chefer inom kommunen i slutet av 2016 alternativt i början av 2017 försökt att ta reda på vem eller vilka som har lämnat ut vissa uppgifter till Ystads Allehanda. Chefer ska också ha sökt igenom anställdas telefoner efter vissa uppgifter.
http://www.ystadsallehanda.se/tomeli...r-ya-artiklar/

Märkligt nog skriver tidningen inte vad det är för artiklar bara att det har med socialtjänsten att göra. Hittade en sådan artikel men tidningen krävde betalt: http://www.ystadsallehanda.se/tomeli...-saga-upp-sig/

Men som bekant är inget signalement ett signalement. Pettersons blogg har skrivit om Tomelillas socialtjänst och ensamkommande:
Citat:
Sedan årsskiftet har tio (10) handläggare slutat på IFO (Individ och familjeomsorgen) i Tomelilla. Informationsflödet pekar hela tiden i samma riktning, där personalen uppges vara uppgiven, maktlös och i flera fall både psykiskt och fysiskt slutkörd, skriver Tomelillapolitikern Jerker Ottosson.
...
För en tid sedan berättade vi om en eventuell våldtäkt som skett på det kommunala HVB hemmet Välagården i Tomelilla. Den blev utredd av en handläggare och en psykolog från Tomelilla kommun. Ärendet blev omgående nerlagt. Har du någon kommentar till det?
•Jag vill inte kommentera enskilda ärenden, men vi har ett system idag där en eventuell förövare hela tiden skyddas av myndigheter och media. Ett eventuellt offer finns ju fortfarande kvar, ofta i samma hus. Det innebär en stor psykisk påfrestning för personalen att tvingas ignorera signalerna från ett eventuellt offer. Jag vet inte hur många exempel jag skulle kunna räkna upp? Myndigheter gör det enkelt för sig och pekar på sekretesslagen, sedan kan ingen ifrågasätta något.


https://petterssonsblogg.se/2016/04/...n-i-tomelilla/

Är det vem som skvallrat om sexövergreppen som cheferna försöker spåra upp och bestraffa?
Citera
2017-03-01, 12:13
  #2
Medlem
Riktigt obehagligt. Makten känner ett allt större behov av att kontrollera folk för att hålla kaoset utanför folks vetskap.
Citera
2017-03-01, 13:42
  #3
Medlem
Sedan när började handläggare på kommunen och psykologer utreda brott?
Och vem har "lagt ner" ärendet? Trodde att det var polis och åklagare som skötte den saken?

Är det ett nytt sorts parallellsamhälle som har uppstått?
Citera
2017-03-01, 13:55
  #4
Medlem
de.Montforts avatar
I det här uppmärksammade fallet handlar det om muslimska män från Pakistan. Politisk korrehten och rädslan för att klassas som rasist gjorde att brittiska myndigheter valde att inte gripa in. Om Sv haft media värt namnet har antagligen liknande skandaler kommit upp till ytan i Sv.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/st...akar-rotherham
Citera
2017-03-01, 14:30
  #5
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaff...
Sedan när började handläggare på kommunen och psykologer utreda brott?
Och vem har "lagt ner" ärendet? Trodde att det var polis och åklagare som skötte den saken?

Är det ett nytt sorts parallellsamhälle som har uppstått?

Om jag inte är ute och cyklar så om du misstänker att någon far illa i hemmet eller har dåliga omständigheter så anmäls det till socialtjänsten och utreds sedan av ansvariga (antagligen kommun eller liknande beroende på vilken typ av anmälan).
Citera
2017-03-02, 14:48
  #6
Medlem
Jonassons avatar
JO-anmälan ser ut såhär:
Citat:
Detta klagomål riktar sig till ledningen SEKRETESS Tomelilla Kommun.

Allt sedan det tillkom nya chefer inom individ och familjeomsorgen 2015, har över tjugofem anställda (mestadels socionomer) sagt upp sig, blivit avskedade eller blivit utköpta. Några av de som är kvar är i dagsläget sjukskrivna och någon har ansökt om tjänstledighet.
SEKRETESS

All oro har lett till att media blivit inkopplat och skrivelser blivit gjorda. 1 en tidningsartikel från Ystads Allehanda den 23/11— 2016 går ett flertal personer ut och uttrycker en stor oro över framtiden ( se bilaga ). Vad som händer efter denna artikel är följande:
SEKRETESS
Vidare kan vi läsa i Ystads Allehanda den 14/12-16 om att ledningen varit inne i de anställdas telefoner för att på så sätt kunna följa, vad de själv kallar, interna diskussioner efter möten.

Jag ska citera från texten:
- När vi gått igenom mobiltelefoner har vi sett att det fanns interna diskussioner efter möten, fortsätter Ann-Louise Castman.
- Brukar ni kolla de anställdas mobiltelefoner?
- Nej, det var bara i ett individärende om dataintrång som säkerhetsavdelningen kontrollerade en mobiltelefon, inflikar Madeleine Moberg.

SEKRETESS
att det inte endast rörde sig om ett ärende utan om fler.

Likaså SEKRETESS

När inträffade detta? Jag vet inte exakt när det inträffade gällande mobiltelefonerna troligtvis i våras, men övriga händelser inträffar mellan november -16 och januari -17.

Tomelilla Kommun är i dag en tyst, rädd arbetsplats. Det finns en stor rädsla att använda sig av sina mobiltelefoner (som även går att användas privat genom ett prefixnummer) likaså att använda sin meji.

Politikerna är informerade och Kommunchefen har i januari fått avgå med avgångsvederlag. Dessvärre finns resten av ledningen kvar. Får det verkligen gå till så här? Jag trodde att yttrande och meddelandefriheten är skyddade enligt våra grundlagar.

Vänligen
SEKRETESS

Jag önskar ett personligt svar till:
SEKRETESS

Hmm, detta måste väl vara ett brott mot tystnadsplikten? Om någon anställd är misstänkt för dataintrång så har väl knappast säkerhetsavdelningen rätt att avslöja irrelevant information som att personen diskuterat möten med sina kollegor?

Artikeln anmälaren har med som bilaga är densamma som jag skrev i trådstarten, tidningen vill som sagt ha betalt för den.

Här finns dock anmälan och bilagorna sparade: https://minfil.org/q7A6w3b6b7/tomelillaKorruption.pdf
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback