Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-28, 20:55
  #1
Medlem
Som rubriken lyder så undrar jag hur ett blodprov på hund går till?

sitter och är nervös över morgondagen då hunden och jag ska till veterinären för att undersöka anledningen till hans epilepsianfall.. har läst på lite och förstår att man vanligtvis tar ett blodprov för att kolla värdena.

Då jag själv är väldigt rädd för stick och allt som har med blod att göra så vill jag vara så pass redo som möjligt. Kommer ju självklart bita ihop och göra allt för att min hund inte ska se att jag är rädd men jag vill som sagt veta vad som komma skall. Så, kommer det vara ett snabbt stick? Sätter man en infart på hunden och tappar blod? Tar en nål och fyller en påse? (Jag har ingen aning)

jag har tyvärr ingen annan som kan ta hunden till veterinären istället för mig.
Citera
2017-02-28, 20:57
  #2
Medlem
Slicemenice0s avatar
De gör på samma sätt som på dig fast de rakar innan. Hoppas inte de rakar dig.
Låter som det är bäst att du förklarar ditt problem så du inte är med o stressar upp den.
Citera
2017-02-28, 21:02
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
På min hund (1980-tal på Blå Stjärnan i Göteborg) tog veterinären blodprov "i nackskinnet" på hunden. Hunden pep till lite på en sekund, men värre än så var det inte.

Hunden blev inte "skadad" på något sätt, varken fysiskt eller psykiskt. Bara lite "pip och gnäll" just vid provtagningen, som gick snabbare än en blixt.. (Hunden sa "aj", men det är ju jag det att "översätta"..)
Citera
2017-02-28, 21:08
  #4
Medlem
Aldrig tagit ett blodprov själv men hört att man sticker med någon sprutliknande sak i fingret vanligtvis eller kör in någon nål i armen som är kopplad till någon påse. (Får svindel av bara tanken).

Men om man gör som "Kraftfoder" säger så låter det ju överkomligt. Då kan jag ju blunda samtidigt som dem sticker...
Citera
2017-02-28, 21:23
  #5
Medlem
Flax75s avatar
De sticker in en kanyl i frambenet och sen får det droppa ner blod i ett rör. Går på ett kick och hundarna brukar knappt reagera.
Låt hunden sitta ner och håll bara undan huvudet. Och du kan själv titta bort eller blunda 😊
Citera
2017-02-28, 21:48
  #6
Medlem
Slicemenice0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frodiz
Aldrig tagit ett blodprov själv men hört att man sticker med någon sprutliknande sak i fingret vanligtvis eller kör in någon nål i armen som är kopplad till någon påse. (Får svindel av bara tanken).

Men om man gör som "Kraftfoder" säger så låter det ju överkomligt. Då kan jag ju blunda samtidigt som dem sticker...
Fast nu tar de blodprov på benet o inte i nacken. Nacken används vid spruttagning
Citera
2017-02-28, 22:37
  #7
Medlem
polishbears avatar
Som sagt, kanyl i framtassen. De rakar inte utan spritar och nej, det gör inte ont. Tog blodprov på min hund förra veckan om han märkte det inte.
Citera
2017-02-28, 23:05
  #8
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polishbear
Som sagt, kanyl i framtassen. De rakar inte utan spritar och nej, det gör inte ont. Tog blodprov på min hund förra veckan om han märkte det inte.

Rakning eller ej är nog individuellt och skiljer sig från hund till hund...
De både rakade och spritade min hunds ben strax över höger tass inför ett blodprov för lite mer än en vecka sedan.
Citera
2017-03-01, 06:45
  #9
Medlem
Myrtens avatar
Ibland kan man få slippa att vara med (om man vill). Kan vara bra om man streassar upp hunden med sin egen rädsla eller om man är så pass att man svimmar av blod och stick. Fråga.

Det finns lite olika sätt att göra det på (fast det skiljer inte SÅ mycket).
En del hundar sitter snällt och sträcker fram tassen, behöver inte hållas så mycket, en del hundar måste råhållas. Bra om det går lugnt till med tanke på VARFÖR ni tar provet. Ofta vill sköterska/veterinär att hunden har munkorg, de hanterar MÅNGA djur per dag och behöver vissa säkerhetsåtgärder ibland. Egentligen är rekommendationen att alla hundar har det vid bland annat blodprovstagning och röntgen, vare sig det behövs eller inte. Man vinklar hundens huvud bort från frambenet, mest för att den inte ska vara där och nosa, men även för att den som provtar inte vill bli biten.
Beroende på sköterska/veterinär och päls på hunden så rakas det eller inte, detta på framsidan av frambenet. Man sätter en stas högt upp på frambenet, kan upplevas som obehagligt av hunden. En del föredrar att alltid sätta permanentkanyl för att ta blod, andra använder nål och antingen slutna system eller låter blodet öppet droppa ned i röret. En del hundar reagerar på sticket, andra inte. En del hundar tycker det är jobbigt att sitta still och börjar protestera av den anledningen. Plåster om behövs. Klart!

Vissa veterinärer har egna lab för att köra de vanligaste värdena, en del behöver skicka även normalvärden. Om de kör på eget lab så kan man ofta få vänta kvar på svar om man vill, men med tanke på situationen så funkar det nog lika bra om de ringer ut svaret. Ibland vill man även kolla tex sköldkörtelvärden (ja, kan också ställa till med kramper och liknande...), dessa skickas i princip alltid till externt lab och tar några dagar att få svar på.
Citera
2017-03-02, 13:35
  #10
Medlem
Om ni nu undrar så gick det bra:-). Låg vaken hela natten och var nervös över vad som skulle hända men nu känns det lite löjligt. Dem rakade inte på min hund då han har väldigt tunn päls utan tog endast någon gummigrej runt tassen för att se ådrorna bättre och stack sedan med en nål, tog ca 10 sekunder så var det klart. Fick hjälp av en sjuksköterska att hålla i honom. Så att jag kunde kolla bort. Fick aningen svindel men tror inte hunden märkte något då han glatt hoppade ner från bänken och följde efter sköterskan för att få godis. Alla värden var bra och förhoppningsvis får han inget mer epilepsianfall igen.

Tack för all info ni gav mig! Guld värt! // matte ❤
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback