Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-11, 18:49
  #253
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag hade ju lovat att jag inte skulle diskutera mera med dig, men jag måste ändå konstatera: Att slippa invandrare verkar var prio ett för dig.

Ja? Är det konstigt?

Tänk om du själv fick välja att dessa vill jag se, dessa vill jag träffa, dessa vill jag bo med?
Det måste vara drömmen för alla människor över hela världen. Finns mycket dåliga människor i världen.

Eller är vi behov av just svarta människor?
Citera
2018-05-11, 18:54
  #254
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Ja? Är det konstigt?

Tänk om du själv fick välja att dessa vill jag se, dessa vill jag träffa, dessa vill jag bo med?
Det måste vara drömmen för alla människor över hela världen. Finns mycket dåliga människor i världen.

Eller är vi behov av just svarta människor?

Fast om valet står emellan att träffa några som man känner sig lite tveksam till, eller inga alls, för de har dött ut, så är väl valet inte lika självklart, eller är det det för dig?
Citera
2018-05-11, 18:56
  #255
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast om valet står emellan att träffa några som man känner sig lite tveksam till, eller inga alls, för de har dött ut, så är väl valet inte lika självklart, eller är det det för dig?

Jag talar inte om att man ska vara ensammen. Jag talar om att inga MENA-folk hälsar på.

Skulle inte du vilja se ett land som INTE har några svarta eller muslimer?
Citera
2018-05-13, 07:47
  #256
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag talar inte om att man ska vara ensammen. Jag talar om att inga MENA-folk hälsar på.

Skulle inte du vilja se ett land som INTE har några svarta eller muslimer?

Nej, varför skulle jag det. Det skulle ju vara tråkigt. Däremot så skulle jag vilja leva i ett land utan islamister samt utan höger- och vänsterextremister. Dessutom så skulle jag önska att folk, till minst 97 procent talade svenska i det offentliga rummet och att så gott som samtliga omfattade våra modenna och postmoderna värderingar.
Citera
2018-05-13, 11:36
  #257
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, varför skulle jag det. Det skulle ju vara tråkigt. Däremot så skulle jag vilja leva i ett land utan islamister samt utan höger- och vänsterextremister. Dessutom så skulle jag önska att folk, till minst 97 procent talade svenska i det offentliga rummet och att så gott som samtliga omfattade våra modenna och postmoderna värderingar.

Varför skulle det vara tråkigt? Pizza och kebab kan du köpa ändå.

Islamister och vänsterextremister kommer du alltid få om du röstar på 7-klövern. Det är det som är själva grejen med det nya Sverige.
Citera
2018-05-23, 04:34
  #258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Frågan i rubriken är befogad. För, tyvärr, så här är det: För ca två år sedan så tänkte jag trolla lite med de främlingsfientliga. "Fint, demografi blir nog bra". Men så upptäckta jag att demografin speglade ett högst reellt problem. Andelen äldre verkar öka snabbt i Sverige och ännu snabbare i Finland. Jo, det är förstås ett problem. Dyra vård och omsorgskostnader osv. Men sedan upptäckte jag något ännu värre när jag kollade upp Japans situation:

När väl en befolkningsminskning startat, (och den inte bara beror på någon tillfällig nedgång i födelsetalen), så fortsätter den. Och inte nog med det: Den fortsätter i accelererande takt. När jag då för ca två år sedan försökte förutspå framtiden för Finland, (jag visste ju att de hade lägre födelsetal än Sverige och en lägre invandring), så skrev jag att befolkningen i Finland kommer att börja minska om några år. Mer precis än så vågade jag inte vara. Finland hade ju fortfarande ett födelseöverskott och befolkningen som helhet fortsatte att öka. Jag hade aldrig vågat förutspå ett negativt födelseöverskott mindre än två år senare. Och jag hade absolut inte vågat mig på att hävda att den totala befolkningsökningen direkt därefter skulle bromsas in ytterst kraftigt och med största sannolikhet följas av en accelererande befolkningsminskning. Men det är alltså detta som hänt nu.

Så hur illa är det då för Finland. För att ingen skall tro att jag ljuger så börjar jag med statistikcentralens statistik, (Finlands SCB.)

Antalet födda mindre än antalet döda 2016:

http://www.stat.fi/til/vamuu/2016/12...ie_001_sv.html

Och hur har det då fortsatt?

Jo, i januari så har det faktiskt skett en folkökning, men med blott 47 personer. Till saken hör att Finland då hade ett invandringsöverskott på 1201 personer. Samtidigt så hade man dock ett negativt födelseöverskott på hela 1154 personer.

http://www.stat.fi/til/vamuu/2017/01...au_001_sv.html

Det höga, negativa, födelseöverskottet tyder på att det hela bara accelererar sedan i höstas.

Så vad kan hända? Tja, låt oss se på Bulgarien. De är nu inne i en befolkningsminskning som hållit på ett antal år:

Den demografiska balans som eurostat redovisar för Bulgarien är ett land med 7,153,000 invånare 1 januari 2016. Ett år tidigare så fanns det 48,400 bulgarer till, men de är nu historia, borta, utplånade.

Av folkminskningen stod nettoinvandringen för ett underskott på 4,200 personer. Men det största biten stod det negativa födelseöverskottet för: Minus 44,200 personer. Kort och gott: Det föds för lite folk i Bulgarien och folk dör dessutom som flugor där.

Hur såg det då ut för Finland under 2015? Tja, man hade ett födelseöverskott på 3000 personer och ett invandringsnetto på 12,600 personer. Allt så med andra ord ganska bra ut tills dödsklockan knackade på den finländska dörren med sitt dystra budskap: Dong: Ni kommer att dö ut, Dong: Ni kommer att dö ut, Dong: Ni kommer att dö ut.

http://ec.europa.eu/eurostat/statist...ands)_YB16.png

Ja, tänk så fort allting kan vända: Ett år senare så hade Finland alltså ett födelseunderskott på minus 984 personer. Jämför man med 2015 så innebär det en skillnad på hela -3 948 personer. Samtidigt så gav nettoinvandringen ytterligare 4 370 personer 2016 jämfört med 2015, vilket maskerat vad som hänt under ytan. Och eftersom den finländska befolkningen ökade med blott 47 personer i Januari 2017 så förmodar jag följande: Det negativa födelseöverskottet har fortsatt att accelerera. Samtidigt så utgår jag ifrån att de flesta invandrare ifrån invandringsvågen 2015 som kunnat få uppehållstillstånd i Finland har fått det vid det här laget. Det är förstås så att jag kan ha fel om just detta. Men skulle så vara fallet så blir bilden ännu hemskare för finländarna: Accelererar det negativa födelseöverskottet ännu snabbare?

http://www.stat.fi/til/vamuu/2016/12...au_003_sv.html

Så överdriver jag verkligen? Nej: Finland har gått ifrån ett födelseöverskott på ca 3000 personer till ett negativt födelseöverskott på - 984 personer på bara ett år. Ingenting tyder på att utvecklingen kommer att vända i år. De preliminära siffrorna för januari 2017 visar ju på en folkökning på blott 47 personer. Detta trots att invandringen fortsätter och visar ett positivt netto.

Så dödsklockan kommer att fortsätta att slå, och då har jag inte ens nämnt att Finland är det land inom EU där andelen 65+ arna ökar näst snabbast. Skulle då Finland faktiskt kunna få en befolkningsminskning som närmar sig 50,000 om åren inom några år? Tja, kanske, men högre än så lär det inte bli med tanke på att enbart ett begränsat antal gamlingar kan dö på ett år i ett land med 5.5 miljoner invånare.

Men tänk efter: En befolkningsminskning på 50,000 per år, (och då har jag inte ens räknat med alla utvandrare som kommer att vilja överge det sjunkande skeppet), innebär ju att det efter 100 år inte kommer att finnas kvar några finländare. Eller rättare sagt, blott ett litet fåtal som kulturantropologer kan intervjua.

Så vad skulle då kunna rädda Finland? Tja, om man inte tar in en massa invandrare och dessutom börjar föda en massa barn så har jag svårt att se någon räddning för Finland och det finländska folket. En räddning skulle dock kunna vara om Finland åter blev Sveriges östra rikshalva. Då skulle vi kunna slussa ca 100,000 av vårt invandringsöverskott till Finland. Men jag gissar att min räddningsplan inte speciellt attraktiv för dagens finländare, förän om ca 10 år.............
Det rättar till sig naturligt samt att många välbeställda ryssar bor där
Dessutom jobbar östatare i Finland så det behövs inga menafolk eller muslimer där!
Överbefolkning är överskattat!
Citera
2018-11-16, 17:58
  #259
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Det rättar till sig naturligt samt att många välbeställda ryssar bor där
Dessutom jobbar östatare i Finland så det behövs inga menafolk eller muslimer där!
Överbefolkning är överskattat!

Statisktikerna på statistikcentralen håller dock inte med dig. I den senaste befolkningsprognosen så räknar man med sjunkande befolkning ifrån 2035 och att befolkningen kommer att vara mindre än idag 2050.

Nu tycker jag dock att man är optimistiska i överkant. Man räknar nämligen, fortfarande, med en nettoinvandring på 15000 personer per år. Detta kommer dock knappast att uppnås i år.

2070 kommer, enligt statistikcentralen andelen 65+ are att uppgå till 32 procent, trots att någon här argumenterade för att allt över 25% skulle vara en "fysisk omöjlighet", men den personen räknade säkert också med högre TFR, något som inte hänt, och som också statistikcentralen räknar med.
Själv tror jag att Finland kommer att få en ännu större andel 65+ are, givet att nettoinvandringen succesivt kommer att ligga långt under 15000 per år. Jag tror också att befolkningen kommer att börja minska innan 2035, kanske redan 2025, eller ännu tidigare.

https://www.stat.fi/til/vaenn/2018/v...8-11-16_sv.pdf

https://www.stat.fi/til/vamuu/2018/0...au_002_sv.html
__________________
Senast redigerad av Ola Schubert 2018-11-16 kl. 18:20.
Citera
2018-11-16, 18:47
  #260
Medlem
Om 50-100 år kommer finska folket med stor sannolikhet vara kvar. detsamma kan inte sägas om svensken som verkar vara psykopatiskt besatt av att utrota sigsjälv.
__________________
Senast redigerad av Yaskaleh 2018-11-16 kl. 18:49.
Citera
2018-11-16, 21:00
  #261
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaskaleh
Om 50-100 år kommer finska folket med stor sannolikhet vara kvar. detsamma kan inte sägas om svensken som verkar vara psykopatiskt besatt av att utrota sigsjälv.

Om hundra år så kommer det finländska folket, och dess kultur, rent fysiskt, att vara, nära, utrotat. Detta tack vare "nationalistiska" dumbomars propaganda.

Oavsett vilket/vilka folk som lever i Sverige, så kommer, då, den i mina ögon överlägsna svenska moderna/postmoderna kulturen, (alltså folks värderingar och attityder), att ha påverkat detta folk/dessa folk i nästan allt).

Dessutom kommer, med största sannolikhet, arbetskraftsinvandring att nästan helt ersätta asylinvandring till Sverige, inte minst av indiska arbetskraftsinvandrare, som är kända för en god anpassningsförmåga. (Bråk mellan indier och övriga boende i invandringsländer brukar därför handla om att det går bättre för indierna än för övriga).

Jag bjuder också på lite statistik över befolkningstillväxt i olika länder:

https://www.google.se/publicdata/exp...l=sv&ind=false

Finland påminner, inte så lite om Japan mellan år 1995 och år 2000. Men invandringsnettot, sedan 2004 och tidigare högre födelsetal, har fördröjt utvecklingen i Finland vad gäller befolkningsminskning något. Men det är bara, precis som statistikcentralen uppger, en tidsfråga innan befolkningen börjar minska i Finland. Och det är ni, "nationalistiska" dumbomar som bär skulden.
__________________
Senast redigerad av Ola Schubert 2018-11-16 kl. 21:10.
Citera
2018-11-16, 22:19
  #262
Medlem
CommieHunter1s avatar
En befolkningsminskning är ingen katastrof. Andra världskriget bidrog till att många länder har fått se kraftigt minskade befolkningar. Återväxten kom av sig själv. Människor är som växter.

Det som däremot är ytterst farligt, är massinvandring från kulturellt främmande länder. Får man ogräs i rabatten, är det väldigt svårt att få bukt med det. Som man sköter sin trädgård...
__________________
Senast redigerad av CommieHunter1 2018-11-16 kl. 22:46.
Citera
2018-11-16, 22:40
  #263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
En befolkningsminskning är ingen katastrof. Andra världskriget bidrog till att många länder har fått se kraftigt minskade befolkningar. Återväxten kom av sig själv. Människor är växter.

Det som däremot är ytterst farligt, är massinandrig från kulturellt främmande länder. Får man ogräs i rabatten, är det väldigt svårt att få bukt med. Som man sköter sin trädgård...

Lösningen på en minskande befolkning, om man anser det är ett problem, är att trycka för en barn och familje-vänlig politik. Ryssland, Polen och Ungern gör så och de har börjat att vända trenden. Att importera främmande folk för att byta ut ditt folk snabbar bara på utrotningsprocessen.
Citera
2018-11-17, 02:04
  #264
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
En befolkningsminskning är ingen katastrof. Andra världskriget bidrog till att många länder har fått se kraftigt minskade befolkningar. Återväxten kom av sig själv. Människor är som växter.

Det som däremot är ytterst farligt, är massinvandring från kulturellt främmande länder. Får man ogräs i rabatten, är det väldigt svårt att få bukt med det. Som man sköter sin trädgård...

Problemet är dels åldrande befolkning och dels en nära, fysisk, utrotning av folk, inklusive hela deras kultur.

Citat:
Ursprungligen postat av Yaskaleh
Lösningen på en minskande befolkning, om man anser det är ett problem, är att trycka för en barn och familje-vänlig politik. Ryssland, Polen och Ungern gör så och de har börjat att vända trenden. Att importera främmande folk för att byta ut ditt folk snabbar bara på utrotningsprocessen.

Jäsp. Nej ökat barnafödade, i sig, kan inte stoppa ett snabbt åldrande av befolkningen, (såvida man inte snackar om en TFR på närmare 10 barn per kvinna i fertil ålder). Däremot så räcker det med en TFR på 2,1 barn per kvinna, (så vida man inte legat under en TFR på 1,2 under tillräckligt många år), för att undvika en nästan total demografisk katastrof. Dock får man ändå räkna med en kraftig befolkningsminskning och en hög försörjningskvot, samt skenande sjukvårds- och omsorgskostnader för alla äldre. Givet att invandringsnettot är lågt, obefintligt eller negativt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback