Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-03, 09:42
  #13
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du bara ADSL så kommer du inte att märka någon skillnad på att köpa en jättedyr modem/router eller om du kör på Technicolor burken du får från T3. En fördel med deras burk är dessutom ifall du vill ha IP-tv eller IP-tele så sätter du bara i sladdarna och det fungerar, mycket mer krångel med en std router.
Vid eventuella problem så kommer även supporten ha mycket lättare att ge bra service om man kör med deras prylar, väljer man att ha egen utrustning krävs det att man har stenkoll på hur dennaska konfigureras och eventuellt felsökas.

Har man inte stenkoll så är det leverantörens prylar som gäller.

//Tripportreat
Citera
2017-03-03, 11:34
  #14
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Men jag ska ju inte behöva vara låst till operatörens modem, speciellt eftersom dom sagt att det går bra att köra ett eget modem. Och nån router behöver jag inte då jag bara har en dator hemma. Känns ju dumt med onödigt mycket utrustning

Hur tycker du den strategin fungerar hittils?

Alla behöver en router, antingen inbyggd i modemet eller extern. Bara en idiot kopplar datorn bryggad mot internet.

/capmac
Citera
2017-03-03, 11:45
  #15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Men jag ska ju inte behöva vara låst till operatörens modem, speciellt eftersom dom sagt att det går bra att köra ett eget modem. Och nån router behöver jag inte då jag bara har en dator hemma. Känns ju dumt med onödigt mycket utrustning

Hm, tycker mig komma ihåg ett liknande fall med Tele2 och routrar från TP-link. Det hade med DHCP att göra. Medan jag luskar i detta så kolla i routern om det finns någon inställning för:

Citat:
Get IP with Unicast DHCP (It is usually not required.)

Edit:
Tillsvidare hittade jag denna som hjälpte i det fallet. Det finns andra där det inte hjälper.
(FB) Söker nätverksexpert! (Tappar anslutning ca 1 sek, udda problem)

Har du senaste firmware på modemet/routern?
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-03-03 kl. 12:01.
Citera
2017-03-03, 12:53
  #16
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hm, tycker mig komma ihåg ett liknande fall med Tele2 och routrar från TP-link. Det hade med DHCP att göra. Medan jag luskar i detta så kolla i routern om det finns någon inställning för:



Edit:
Tillsvidare hittade jag denna som hjälpte i det fallet. Det finns andra där det inte hjälper.
(FB) Söker nätverksexpert! (Tappar anslutning ca 1 sek, udda problem)

Har du senaste firmware på modemet/routern?

Jag hittade ingen sån inställning och ja jag hade senaste firmware. Nu har jag lämnat tillbaka båda vdsl modemen som jag provat med då dom uppenbarligen inte funkar och har beställt ett från min leverantör. Orkar inte hålla på, tycker det hela är jävligt märkligt. Men tack för all hjälp!
Citera
2017-03-03, 17:14
  #17
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ja VPI och VCI är satt på 8 och 35, jag har testat alla inställningar. ADSL2, ADSL2+ & VDSL2 i routerinställningarna.

VDSL2 använder sig inte av ATM och vpi/vci utan använder istället PTM (packet transfer mode).

Om du har VDSL ska du konfigurera PTM och vlan835.

Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Men jag ska ju inte behöva vara låst till operatörens modem

Det är du inte heller. Men om man har egen utrustning så innebär det ofta att man även måste konfigurera den själv. Vilket kan vara knepigt om man inte har koll.
Citera
2017-03-03, 17:29
  #18
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
VDSL2 använder sig inte av ATM och vpi/vci utan använder istället PTM (packet transfer mode).

Om du har VDSL ska du konfigurera PTM och vlan835.



Det är du inte heller. Men om man har egen utrustning så innebär det ofta att man även måste konfigurera den själv. Vilket kan vara knepigt om man inte har koll.

Right, så jag hade möjlighet att använda PTM och VDSL2 i routerinställningarna, vilket inte fungerade. Vlan 835 har jag inget minne av att det fanns att ställa in, mycket möjligt att det fanns, men det var inget jag fick hjälp med i supporten, det enda dom sade att jag behövde göra var att ställa in vpi:8 och vci:35. Men nu har jag lämnat tillbaks det modemet iallf
Tackar för svar! Man blir klokare varje dag! Det var nog dessa inställningar jag missade
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback