2005-12-25, 13:52
Medlem
mbanans avatar
Hej,

Fick en kaffekanna från Bodum i julklapp. Vad jag nu undrar är vilken sort/typ/blandning/malning man lämpligast använder för godast kaffe.

Så här ser kannan ut: http://www.bodum.com/upload/img/103_01.jpg

Hjälp mig brygga fantastiskt kaffe!

Tack
Citera
2005-12-25, 13:57
Medlem
blaus avatar
Är det någon sorts perkulator?
Citera
2005-12-25, 14:40
Medlem
Du ska använda bistrokaffe (ibland kallat "prezzo"-kaffe).
Citera
2005-12-25, 17:23
Medlem
ja det är en bistro.. kaffepress.

fast jag gillar inte smaken på det kaffe som säljs som just "bistro".. dessutom har inte alla småbutiker (inom vettigt gångavstånd) just bistrokaffe.. så jag dricker mitt favoritkaffe istället..

funkar alltså finfint med zoegas skånerost se bara till att hälla på kokt vatten och låta det stå i ca 4 minuter, sedan röra om med en sked ordentligt.. så att smaken blir rund å fin
Citera
2005-12-25, 17:29
Medlem
mbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dette
funkar alltså finfint med zoegas skånerost se bara till att hälla på kokt vatten och låta det stå i ca 4 minuter, sedan röra om med en sked ordentligt.. så att smaken blir rund å fin

provade precis detta och resultatet blev utmärkt!
tack för hjälpen!
Citera
2005-12-25, 17:33
Medlem
np

btw, anledningen till att det säljs kaffe speciellt till en press är att det är lite grövre och inte ska tränga igenom filtret när du pressar.. men du kan använda i princip vilket kaffe som helst, bara du rör om så att det inte blir för mycket motstånd när du pressar ner..

jag har själv en stor press, och jag brukar köra 6-7 rågade mått för en full kanna.. kaffet smakar dessutom bättre i en press än en vanlig bryggare. det kan dock komma lite sump i botten av koppen och det beror nog på att det inte är lika grovt som just presskaffe. men låt bara bli att dricka de sista dropparna så
Citera
2005-12-25, 18:45
Medlem
mbanans avatar
var köper man press-kaffe? vanliga mataffären?

skulle vara kul att köpa det också för att jämföra!
Citera
2005-12-25, 18:57
Medlem
Nystroms avatar
Testade ett brasilianskt kaffe som man köper på lösvikt i en sån där kanna och det var kanon.
Citera
2005-12-28, 14:18
Medlem
nizs avatar
Kör undantagslöst Gevalia Bistro. Blir fylligt och gott tycker jag. Finns på alla matvaruaffärer.
Citera
2005-12-30, 15:01
Medlem
En liten herres avatar
Zoegas pressokaffe, grovmalet och mörkrostat, är bodumbryggarens bästa vän och finns i mataffären. Gudarnas nektar!
Citera
2007-02-11, 09:12
Bannlyst
...och 6-7 mått till en literkanna? Ingen som invänder mot det?
Citera
2007-02-11, 14:22
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itma Hoha
...och 6-7 mått till en literkanna? Ingen som invänder mot det?

Jag använder 3-4 men det är väl mer en fråga om personlig smak, bara pröva sig fram. föredrar också Zoegas pressokaffe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in