Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-28, 15:25
  #1
Medlem
Frans-Jaegers avatar
För några månader sedan började min skärm bete sig konstigt när jag spelar Battlefield 1 eller 4 (enda jag spelar).

Det kan fungera finfint i veckor (spelar dagligen) och sedan plötsligt när jag spelar och en ny karta börjar så stänger skärmen av sig i 3 sek, sedan startar den och är på i 3 sek, sedan av i 3 sek, på 3 sek osv.

Om jag tabbar ur spelet så fungerar allt fint, likaså om jag spelar i "windowed mode" alltså i fönsterläge, men i fullscreen händer detta. Efter omstart av datorn fungerar det igen, tills nästa gång det händer om X antal dagar eller veckor. Det kan hända direkt när jag startar spelet, eller efter flera timmars spelande, och endast vid spelande.

Alla energisparfunktioner är av eller inställda på maximal prestanda. Bildskärmen är inställd på att stänga av sig efter 10 min av inaktivitet, men strömsparläget är "aldrig".

CPU temp är aldrig över 50C och GPU aldrig över 65C vid max belastning och jag har ett välventilerat och dammfritt chassi. Alla drivers är uppdaterade. Hela datorn inkl skärm å gfx kort är mindre än 6 mån gammalt.

Riggen:

Win 10 64bit

Skärm: ACER Predator G-SYNC 144Hz 24"

i5 6600K @ 4,2Ghz
16Gb DDR4 2400Mhz
Nvidia GTX970 4Gb
2st SSD
1 Hdd
750W Corsair nätagg

Mus å tangentbord med sladd, ej gamepad.
Citera
2017-02-28, 17:06
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
För några månader sedan började min skärm bete sig konstigt när jag spelar Battlefield 1 eller 4 (enda jag spelar).

Det kan fungera finfint i veckor (spelar dagligen) och sedan plötsligt när jag spelar och en ny karta börjar så stänger skärmen av sig i 3 sek, sedan startar den och är på i 3 sek, sedan av i 3 sek, på 3 sek osv.

Om jag tabbar ur spelet så fungerar allt fint, likaså om jag spelar i "windowed mode" alltså i fönsterläge, men i fullscreen händer detta. Efter omstart av datorn fungerar det igen, tills nästa gång det händer om X antal dagar eller veckor. Det kan hända direkt när jag startar spelet, eller efter flera timmars spelande, och endast vid spelande.

Alla energisparfunktioner är av eller inställda på maximal prestanda. Bildskärmen är inställd på att stänga av sig efter 10 min av inaktivitet, men strömsparläget är "aldrig".

CPU temp är aldrig över 50C och GPU aldrig över 65C vid max belastning och jag har ett välventilerat och dammfritt chassi. Alla drivers är uppdaterade. Hela datorn inkl skärm å gfx kort är mindre än 6 mån gammalt.

Riggen:

Win 10 64bit

Skärm: ACER Predator G-SYNC 144Hz 24"

i5 6600K @ 4,2Ghz
16Gb DDR4 2400Mhz
Nvidia GTX970 4Gb
2st SSD
1 Hdd
750W Corsair nätagg

Mus å tangentbord med sladd, ej gamepad.

Samma symtom med annan skärm ?
Citera
2017-02-28, 18:22
  #3
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Har ingen att prova med just nu tyvärr, men får jag inte rätt på det med ominstallation av drivisarna inkl diskrensning emellan så är väl det nästa steg.
Citera
2017-02-28, 18:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Har ingen att prova med just nu tyvärr, men får jag inte rätt på det med ominstallation av drivisarna inkl diskrensning emellan så är väl det nästa steg.

Jo gör det. Hjälper inte det. Då e de hårdvara relaterat. Då hade jag först i främst testat en annan skärm först. Bara för l se om symtom e kvar. Nästa steg borde vara grafikkortet faktiskt. Eller nätagget. Annars får man börja plocka ner datorn bit för bit. Tills felet försvinner. Enda du behöver i en dator e ju moderkort , os disk , nätagg o moderkort o ett minne. Har du kikat på temperaturerna i datorn under load ?
Kan ett kast tangentbord eller mus orsaka detta ? Någon som vet ? Vet att de kan ge lite skumma symtom
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-02-28 kl. 18:39.
Citera
2017-02-28, 19:11
  #5
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Jo gör det. Hjälper inte det. Då e de hårdvara relaterat. Då hade jag först i främst testat en annan skärm först. Bara för l se om symtom e kvar. Nästa steg borde vara grafikkortet faktiskt. Eller nätagget. Annars får man börja plocka ner datorn bit för bit. Tills felet försvinner. Enda du behöver i en dator e ju moderkort , os disk , nätagg o moderkort o ett minne. Har du kikat på temperaturerna i datorn under load ?
Kan ett kast tangentbord eller mus orsaka detta ? Någon som vet ? Vet att de kan ge lite skumma symtom

Under max load så är cpu under 55C och gpu under 65C. Och defekt grafikkort eller skärm bör det inte vara då allt blir normalt om jag tabbar ur spelet eller sätter spelet i fönsterläge.
Citera
2017-02-28, 19:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Under max load så är cpu under 55C och gpu under 65C. Och defekt grafikkort eller skärm bör det inte vara då allt blir normalt om jag tabbar ur spelet eller sätter spelet i fönsterläge.

Man kan egentligen inte utesluta nånting utan att prova. Så e det . Samma som skärmen.

Kan lika gärna vara nätagget som falerare också . Omöjligt o säga. Dom har haft stora problem på de sista .

Enda sättet är faktiskt o plocka ner datorn bit för bit , till man kommer ner till endast processor , psu och moderkort . O givetvis ett minne o OS disk också. Bara börja plocka ner komponent för komponent 😔. Tråkigt jobb jag vet
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-02-28 kl. 19:56.
Citera
2017-03-02, 16:34
  #7
Medlem
Kan ju bero på eltillförseln till skärmen, om din skärm är inkopplad i samma dosa som din dator när du spelar krävande spel så kanske den inte får tillräckligt med spänning och stängs av/på.
Brukar ha samma problem på lan...
Citera
2017-03-30, 16:27
  #8
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Om jag drar ut hdmi kablen som går till TV:n så fungerar allt fint. Enligt andra som också spelar Battlefield så kan det bli konflikter när man har 2 skärmar inkopplade via olika uttag (hdmi/dp).

Ev kanske det fungerar om jag duplicerar skrivbordet till TV:n istället för att som nu ha utökat skrivbord.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback