Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-07, 21:28
  #13
Medlem
Varför stämde ingen August Strindberg för Hemsöborna? Den var minst sagt drypande av förlöjligande av öborna.

För övrigt. Eftersom hennes bok är skönlitterär och inte en faktabok så finns inget brottsligt med det. Vore det så skulle det hota "hela" den svenska kulturfriheten. Många skönlitterära författare använder verkliga människor och gör om dem till fiktiva figurer. Det är så en författares penna tänker.
Citera
2017-03-07, 21:33
  #14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Enligt sonen är den förtalade då Ignacy "Igo" Tjajkovski född 1914-06-18 i Konan, Polen, då han fick namnet Isac Riesenberg.
Som marknadsföring av boken funkar det ju. Namnet indikerar även ett intensivt användande av parenteser.

Omöjligt att bevisa något så här långt i efterhand.
Citera
2017-03-08, 00:47
  #15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ciceroni
Varför stämde ingen August Strindberg för Hemsöborna? Den var minst sagt drypande av förlöjligande av öborna.

För övrigt. Eftersom hennes bok är skönlitterär och inte en faktabok så finns inget brottsligt med det. Vore det så skulle det hota "hela" den svenska kulturfriheten. Många skönlitterära författare använder verkliga människor och gör om dem till fiktiva figurer. Det är så en författares penna tänker.

Man kommer att tänka på Carina Rydbergs Den högsta kasten och debatten kring den boken. Mannen som figurerade i den funderade på att stämma, men avstod vad jag minns.

http://www.svb.se/nyheter/kandisadvo...vager-stamning

Jag tror att det ändå går att vinna en sådan här stämning, men vad chansen/risken är är svårt att uppskatta.
Citera
2017-03-09, 16:31
  #16
Medlem
http://lyricstranslate.com/en/Larz-K...na-lyrics.html

"Jag måste ringa Carina, får inte glömma det
Ge mig ett par minuter, sen så får vi se
Och jag hoppas jag får svar, och jag hoppas att hon hör
Jag måste ringa Carina, så får vi se hur jag gör

För Carina har humör, hon får alltid som hon vill
Hon bestämmer hur vi gör, bäst jag försöker en gång till"

Inspirererade C R möjligen till den här texten eller är jag bara tramsig ?
Ingen kontakt, därför ingen ursäkt, ingen stämning m m.
Citera
2017-04-02, 10:46
  #17
Medlem
Fick just reda på vad som låg bakom egentligen och varför lebbEinhorn skrev boken
Citera
2017-08-06, 12:42
  #18
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berlingryning
Fick just reda på vad som låg bakom egentligen och varför lebbEinhorn skrev boken

Delge oss gärna.

Någon som vet hur det går förresten?
Citera
2017-08-07, 17:45
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Enligt sonen är den förtalade då Ignacy "Igo" Tjajkovski född 1914-06-18 i Konan, Polen, då han fick namnet Isac Riesenberg.
Märklig logik-T.T har.
Han säger sig vilja skydda sina egna barn från ryktena om sina förfäders illgärningar.
Men när han agerar med stämning så får historien en större uppmärksamhet än om han tigit -
Hur tänkte han där?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback