Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-28, 06:35
  #1
Medlem
vinayaks avatar
Facken och i längden då även socialdemokraterna är emot utländsk arbetskraft om dessa agerar med lägre ersättning än motsvarande svenska dito. Detta ter sig för många jag talat med vara vettigt. Man talar gärna om de dåliga förhållanden denna arbetskraft tvingas bo under när det är i Sverige.

Sen blir det fredag och herr fackanslutne ska ut på krogen och när man ska till krogen måste man ha skjorta. Med en t-shirt under. Denna t-shirt köper han på lokala klädbutiken. På lappen i tröjan står det "made in China". Skiter då personen i att kvinnan som tillverkat tröjan har en extremt låg lön och bor i fabriken där tillverkning sker dygnet runt?

Hur kan man acceptera fri rörlighet för varor utan att tulla upp dom till svensk produktionskostnad, men kräva det för arbetskraft? För mig känns det som en situation som där man både vill ha kvar kakan och äta den. Hur resonerar människor med den här åsikten?

(La denna i NEK då den berör import/export, om den snarare är politik får mod gärna flytta)
Citera
2017-02-28, 07:13
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Att vara emot utländsk arbetskraft som "stjäl" svenska jobb är en "korrekt" ståndpunkt. Marknaden dikterar villkoren, och resultatet är tydligt; i själva verket har vi inget emot utländsk arbetskraft om det gynnar den egna plånboken. På samma sätt är det i arbetsklassen "korrekt" att stödja ett gäng pampar som trots utspelad roll ska ha del av allas lön. Facket är den sista maffian, ivrigt påhejad av pöbeln de stjäl ifrån.
Citera
2017-02-28, 07:54
  #3
Medlem
vinayaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Att vara emot utländsk arbetskraft som "stjäl" svenska jobb är en "korrekt" ståndpunkt. Marknaden dikterar villkoren, och resultatet är tydligt; i själva verket har vi inget emot utländsk arbetskraft om det gynnar den egna plånboken. På samma sätt är det i arbetsklassen "korrekt" att stödja ett gäng pampar som trots utspelad roll ska ha del av allas lön. Facket är den sista maffian, ivrigt påhejad av pöbeln de stjäl ifrån.

Men inser folk som delar det här tankesättet hur skevt det är? Samtidigt så snor ju danskarna alla grisuppfödarjobb. Nu beror väl priset på dansk fläskfile mer på djurhållningsregler än på lönekostnader, men likväl borde även denna beskattas upp till svenska priser så får folk konkurrera på kvalitet eller nått. Det skulle ju då innebära att vi måste träda ur EU, annars kan vi ju inte tulla något.

Jag skulle kunna omforma frågan till: är folk inkapabla att se det här sambandet (läs dumma) eller gör dom det med denna vetskap och rår bara om sitt eget hus (läs onda)?

Jag kommer inte fram till något tredje alternativ?
Citera
2017-02-28, 09:18
  #4
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinayak
Men inser folk som delar det här tankesättet hur skevt det är? Samtidigt så snor ju danskarna alla grisuppfödarjobb. Nu beror väl priset på dansk fläskfile mer på djurhållningsregler än på lönekostnader, men likväl borde även denna beskattas upp till svenska priser så får folk konkurrera på kvalitet eller nått. Det skulle ju då innebära att vi måste träda ur EU, annars kan vi ju inte tulla något.

Jag skulle kunna omforma frågan till: är folk inkapabla att se det här sambandet (läs dumma) eller gör dom det med denna vetskap och rår bara om sitt eget hus (läs onda)?

Jag kommer inte fram till något tredje alternativ?

Såklart vi är dumma och onda, vi är ju människor. Det finns tusentals exempel på skeenden där vi vet att vårat beteende leder rakt in i bergväggen men att vi lätta kan ändra detta om vi alla gör andra val. Problemet är att vi gör bara våra egna val, och våra egna val styrs av våra egna preferenser. Ja det är dumt att slänga mat, köra bilen på tomgång och flyga till thailand varje jul... men JAG har ju ätit falukorv i tre dagar nu och vill ha något annat, ogillar att sätta mig i bilen när den är kall och gillar ju spritiga drinkar och billiga gatflickor. Så jag väljer som jag väljer.

För att återgå till ämnet så måste nog facket inse att globaliseringen innebär att det kravlösa-knegar-jobbet är på utdöende inom landets gränser. Kraven ökar, och minimilöns-klubben som facket representerar tappar förhandlingsläge när utländska aktörer kan erbjuda samma sak till bättre villkor.
Citera
2017-02-28, 09:55
  #5
Medlem
vinayaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Såklart vi är dumma och onda, vi är ju människor. Det finns tusentals exempel på skeenden där vi vet att vårat beteende leder rakt in i bergväggen men att vi lätta kan ändra detta om vi alla gör andra val. Problemet är att vi gör bara våra egna val, och våra egna val styrs av våra egna preferenser. Ja det är dumt att slänga mat, köra bilen på tomgång och flyga till thailand varje jul... men JAG har ju ätit falukorv i tre dagar nu och vill ha något annat, ogillar att sätta mig i bilen när den är kall och gillar ju spritiga drinkar och billiga gatflickor. Så jag väljer som jag väljer.

För att återgå till ämnet så måste nog facket inse att globaliseringen innebär att det kravlösa-knegar-jobbet är på utdöende inom landets gränser. Kraven ökar, och minimilöns-klubben som facket representerar tappar förhandlingsläge när utländska aktörer kan erbjuda samma sak till bättre villkor.

Antagligen har du rätt. Jag har bara svårt att inse att de personer som är på "den goda sidan" ändå medvetet gör sånt här. Givetvis kommer facken tappa i styrka över tid. Inte minst som en följd av migrationen. Det var med största sannolikhet Reinfeldts plan redan från början. Rätt genialiskt egentligen. Hitta en väg där facken förgör sig själva. Att reglera löner är för mig samma sak som att tulla. Förstår inte hur EU kan tycka att det är okej på ena stället men inte andra.
Citera
2017-02-28, 17:06
  #6
Medlem
Finans.killens avatar
Ännu märkligare är ju att S var för EU-medlemskap.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback