Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-04, 13:04
  #25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
http://spacenews.com/spacex-announce...human-mission/

I slutet av tredje stycket. 640 000 var det visst.
Jaha där har vi det visst.
"In the mission concept, a Dragon 2 spacecraft — a version of the Dragon spacecraft being developed for NASA’s commercial crew program, also known as Crew Dragon — would launch on a Falcon Heavy rocket from Florida and fly a “free return” trajectory past the moon and out to a distance as far as 640,000 kilometers from the Earth, before returning. The entire mission would take about a week."

Synd att jag kan för lite om banmekanik för att räkna på detta. Förmodligen skulle det gå att simulera i Kerbal space program men jag är dessutom helt väck på dataspel.

Artikeln https://en.wikipedia.org/wiki/Free_return_trajectory gav inte så mycket kött på benen heller om var möjligheternas gräns går för en sådan bana. Jag vet i alla fall så pass mycket att ska man passera så långt utanför månens bana, c:a 1,7 gånger månens banmedelradie så måste man flyga sakta för att inte bara fortsätta ut i världsalltet. Om Apollo 13 tog knappt sex dygn med sin passage nära månen så borde det ta avsevärt längre tid att passera så långt bortom månen, inte bara för att det är längre väg att färdas utan för att man måste göra det i lägre hastighet också.

Självklart är SpaceX kompetenta nog att beräkna banmekaniken men det kanske har smugit sig in ett fel i presentationen bara för jag tycker det låter märkligt med så stort avstånd. Och hur kul är det för resenärerna, man vill väl flyga nära månens baksida så man ser bra.
Citera
2017-03-04, 14:00
  #26
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jaha där har vi det visst.
"In the mission concept, a Dragon 2 spacecraft — a version of the Dragon spacecraft being developed for NASA’s commercial crew program, also known as Crew Dragon — would launch on a Falcon Heavy rocket from Florida and fly a “free return” trajectory past the moon and out to a distance as far as 640,000 kilometers from the Earth, before returning. The entire mission would take about a week."

Synd att jag kan för lite om banmekanik för att räkna på detta. Förmodligen skulle det gå att simulera i Kerbal space program men jag är dessutom helt väck på dataspel.

Artikeln https://en.wikipedia.org/wiki/Free_return_trajectory gav inte så mycket kött på benen heller om var möjligheternas gräns går för en sådan bana. Jag vet i alla fall så pass mycket att ska man passera så långt utanför månens bana, c:a 1,7 gånger månens banmedelradie så måste man flyga sakta för att inte bara fortsätta ut i världsalltet. Om Apollo 13 tog knappt sex dygn med sin passage nära månen så borde det ta avsevärt längre tid att passera så långt bortom månen, inte bara för att det är längre väg att färdas utan för att man måste göra det i lägre hastighet också.

Självklart är SpaceX kompetenta nog att beräkna banmekaniken men det kanske har smugit sig in ett fel i presentationen bara för jag tycker det låter märkligt med så stort avstånd. Och hur kul är det för resenärerna, man vill väl flyga nära månens baksida så man ser bra.



Mycket intressant att dom ska 640000km bort och avståndet till månen är ca 380000km. Det kommer innebära att dom inte ens kommer att komma i närheten av månen. Dom kommer att se månen som en liten prick ungefär samma storlek som vi ser från jorden.

Vilken besvikelse. Jag hade föreställt mig att dom skulle toucha månytan så att man kunde kika ut ut genom tittgluggen och se alla kratrar. Dom kommer ju för sjutton inte att se nånting! Bara svart rymd. Det kommer bli antiklimax.
Citera
2017-03-04, 15:05
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
...
Synd att jag kan för lite om banmekanik för att räkna på detta. Förmodligen skulle det gå att simulera i Kerbal space program men jag är dessutom helt väck på dataspel.

Artikeln https://en.wikipedia.org/wiki/Free_return_trajectory gav inte så mycket kött på benen heller om var möjligheternas gräns går för en sådan bana. Jag vet i alla fall så pass mycket att ska man passera så långt utanför månens bana, c:a 1,7 gånger månens banmedelradie så måste man flyga sakta för att inte bara fortsätta ut i världsalltet. Om Apollo 13 tog knappt sex dygn med sin passage nära månen så borde det ta avsevärt längre tid att passera så långt bortom månen, inte bara för att det är längre väg att färdas utan för att man måste göra det i lägre hastighet också.

Självklart är SpaceX kompetenta nog att beräkna banmekaniken men det kanske har smugit sig in ett fel i presentationen bara för jag tycker det låter märkligt med så stort avstånd. Och hur kul är det för resenärerna, man vill väl flyga nära månens baksida så man ser bra.
Du kommer att få ett tillräckligt bra närmevärde mha:
  • F = mg
  • Punktformiga massor
  • En-axligt problem på en linje genom jordens och månens tyngdpunkter och enbart medelavståndet J <--> M
  • Där du alltså låtsas att resan "åker hiss" utefter denna linje

Min gissning/magkänsla tror att att en högre medelhastiighet på sträckflygningen både kortar ned totaltiden och leder tilll höjdrekordet (jämfört med Apollo 13).
Månen och jorden kommer ju att hjälpas åt att fixa returresan.

@Raskens - De kommer ju i alla fall att få titta på månens baksida, och det är knappast någon komplikation att låta ena vägen att passera hyfsat nära/lågt.
Citera
2017-03-05, 11:48
  #28
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Du kommer att få ett tillräckligt bra närmevärde mha:
  • F = mg
  • Punktformiga massor
  • En-axligt problem på en linje genom jordens och månens tyngdpunkter och enbart medelavståndet J <--> M
  • Där du alltså låtsas att resan "åker hiss" utefter denna linje

Min gissning/magkänsla tror att att en högre medelhastiighet på sträckflygningen både kortar ned totaltiden och leder tilll höjdrekordet (jämfört med Apollo 13).
Månen och jorden kommer ju att hjälpas åt att fixa returresan.

@Raskens - De kommer ju i alla fall att få titta på månens baksida, och det är knappast någon komplikation att låta ena vägen att passera hyfsat nära/lågt.


Kan det vara så att om dom hade valt ett sling-skott som låg närmare månen så hade det krävts mer delta-V? Det kanske hade lett till att återinträdet hade skett med för hög hastighet?
Citera
2017-03-06, 17:33
  #29
Medlem
lordblack95s avatar
Med tänke på Elon Musks besök i Dubai antar jag att dessa privatpersoner är Emirer från oljerika länderna M Ö. kan tänka mig att de har betalat rätt mycket för en sådan privat rymdresa.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback