Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-27, 19:27
  #1
Avstängd
h4ck3rsl4ck3rs avatar
Tjena,

Var ute på loppis och hittade en DBS trampcykel, jättebra skick, med dynamo och lampor som fungerar, orginal lås med nyckel, tvåväxlad i trampan och trumbroms fram. Ett kap. Hade limpa på den tiden, så man kunde ha en polare på bönpallen, tror jag skippar det nu.

Blev nostalgisk här och drömmer mig tillbaka till min ungdom. Om man skulle komma över en Zündapp KS 50, från typ 1975-80, att restaurera till nyskick. Skulle man kunna bestycka den med 70cc 11hk som man hade då, och regga den som lätt MC?

Det vore ju dyngkul att få till det, och åka till jobbet med på sommaren. Någon med insikt i saken?

Ännu bättre vore ju en vattenkyld KS 125, som jag hade när jag var 17. Men dom var udda redan då, så hitta en sån... det.. ja... mission impossible.
Citera
2017-02-27, 19:49
  #2
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Om du har mc-kort är det bara att köra.
Citera
2017-02-27, 19:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Om du har mc-kort är det bara att köra.

Ja, eller hur...
Citera
2017-02-27, 20:58
  #4
Medlem
MaryGoores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skildojver
Ja, eller hur...

Värdelöst inlägg. Vet du något men vill inte dela med dej, eller vad menar du?


On topic:
Jag har något svagt minne av att ks50 (kanske bara vissa?) var tillverkade med en ev. uppgradering till 125cc i åtanke. Mycket möjligt att jag missminner mej dock.
Citera
2017-02-27, 21:02
  #5
Medlem
Disko-Bosses avatar
Måste man inte regga den och få den besiktad också? Kan ju inte åka omkring (kan kan man ju) med en moppeförsäkring på vad som nu är klassad som en lätt MC liksom.
Citera
2017-02-27, 21:06
  #6
Medlem
MaryGoores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disko-Bosse
Måste man inte regga den och få den besiktad också? Kan ju inte åka omkring (kan kan man ju) med en moppeförsäkring på vad som nu är klassad som en lätt MC liksom.

Det var väl exakt det TS efterfrågade i rubriken?
Citera
2017-02-27, 21:13
  #7
Medlem
Disko-Bosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Det var väl exakt det TS efterfrågade i rubriken?

Absolut, dumt av mig att inte citera personen med inställningen att "det är bara att köra" om man har mc-kortet typ.
Citera
2017-02-27, 21:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Värdelöst inlägg. Vet du något men vill inte dela med dej, eller vad menar du?


On topic:
Jag har något svagt minne av att ks50 (kanske bara vissa?) var tillverkade med en ev. uppgradering till 125cc i åtanke. Mycket möjligt att jag missminner mej dock.

Jag trodde att alla begrep att det inte är att bara köra bara för att man har mc-kort. Eller, det är klart att det är. Men om elaka polisen kommer får det förstås rättsliga följder. På vilken nivå vet jag inte men moppen är ju ingen moppe längre utan räknas som mc.
Den saknar dock giltig nummerplåt, är obesiktigad och har knappast rätt försäkring. Det kommer att krävas en registreringsbesiktning med vägning, bullermätning och allt vad de kan hitta på med intyg osv.
Men det KAN ju gå...

Motorn från KS100 och KS125 passar i ramen, man bör dock sätta dit det extra motorfästet under motorn. Detta saknas på mopederna. Försöker man få dit den vattenkylda motorn kommer man att få problem med att få plats med framskärm. I alla fall med originalkylare på ordinarie plats. Vaggan är också lite för klen på mopederna och blir gärna sned eller går av.

Skulle tro att det är betydligt enklare att försöka få tag i en äkta och reggad KS100/125. Dessa är förmodligen ganska dyra men det är ju mopparna också.
__________________
Senast redigerad av Skildojver 2017-02-27 kl. 21:39.
Citera
2017-02-27, 22:20
  #9
Medlem
Sitter en ks80 motor med allt nytt i Å den är på 100cc och den är reggade som mc..lite körd å i väldigt bra skick..seriösa hör av sig..
https://www.blocket.se/gavleborg/Zun...=11&w=3&last=1

Om jag minns rätt var 100cc motorn 4-växlade, men som tidigare nämnt så höll inte ramen/vaggan så bra.
Citera
2017-02-27, 22:28
  #10
Medlem
MaryGoores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disko-Bosse
Absolut, dumt av mig att inte citera personen med inställningen att "det är bara att köra" om man har mc-kortet typ.

Citat:
Ursprungligen postat av Skildojver
Jag trodde att alla begrep att det inte är att bara köra bara för att man har mc-kort. Eller, det är klart att det är. Men om elaka polisen kommer får det förstås rättsliga följder. På vilken nivå vet jag inte men moppen är ju ingen moppe längre utan räknas som mc.
Den saknar dock giltig nummerplåt, är obesiktigad och har knappast rätt försäkring. Det kommer att krävas en registreringsbesiktning med vägning, bullermätning och allt vad de kan hitta på med intyg osv.
Men det KAN ju gå...

Motorn från KS100 och KS125 passar i ramen, man bör dock sätta dit det extra motorfästet under motorn. Detta saknas på mopederna. Försöker man få dit den vattenkylda motorn kommer man att få problem med att få plats med framskärm. I alla fall med originalkylare på ordinarie plats. Vaggan är också lite för klen på mopederna och blir gärna sned eller går av.

Skulle tro att det är betydligt enklare att försöka få tag i en äkta och reggad KS100/125. Dessa är förmodligen ganska dyra men det är ju mopparna också.

Ok ok jag tolkade det som att "det är bara att köra på din idé", inte att det bara är att trimma och köra
Sorry om jag snurrade till det där!
Citera
2017-02-27, 22:45
  #11
Medlem
puppes avatar
Det går bra att registrera den upp till 100 cc
Dock måste du sätta dit större bromstrummor .
Ks 100 är en ks 50 med större trummor och större motor.
Ks 50 ramen 1968- 1976 är byggd för 100 motorn
Citera
2017-02-27, 23:17
  #12
Medlem
EddanKashmirs avatar
Lättast är ju att bara köpa en KS100 eller KS125. Mer värt att vänta på den där fina vattenkylda KS125 istället för att behöva byta delar och regga om en trimmad KS50. Jag är inte säker men jag tror att du måste byta bromsar också för att komma igenom besiktningen med trimmet på.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback