Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-27, 18:19
  #1
Medlem
Hej!

Har en fundering. Har planer på att köpa en dator som skall fungera som Plex-server, där jag har Ubuntu som operativsystem.

Jag funderar om det är möjligt att vara ansluten mot två nätverk samtidigt? Anledningen är den att jag har tillgång till två separata uppkopplingar på 100/100mbit vardera, och servern skall även stå vid patchpanelen.

Anledningen till att jag vill göra detta är att jag skall kunna välja vilka torrents som skall tankas ned på servern från min dator jag har i min lägenhet. Därefter skall servern använda uppkoppling nr2 för att ladda ner torrentsen samt streama Plex. Hänger ni med hur jag menar?
Citera
2017-02-27, 18:24
  #2
Medlem
BNCs avatar
Absolut går det att göra så. Vill till lite routingregler för att få till funktionen som du önskar, men det löser Ubuntu utan problem när du bara fått till konfigurationen.
Citera
2017-02-27, 18:34
  #3
Medlem
Problemet handlar alltså om att använda två internetanslutningar samtidigt. (Det är enkelt att vara ansluten till hur många nätverk som helst om max ett är en internetanslutning, som alltså är default gateway.)

När man har två internetanslutningar så finns det två olika vägar till varje IP-adress på internet, och därför behöver man använda policybaserad routing. D v s man bestämmer väl baserat på annat än enbart destinationens IP-adress. (I Linux använder man kommandot "ip rule" för att lägga in en regel som bestämmer att man ska använda en annan routingtabell för en viss IP-adress.)

En annan möjlighet är att använda en virtuell maskin (eller t ex docker) för de program som ska använda en annan internetanslutning. Då slipper man använda policybaserad routing.
__________________
Senast redigerad av Hominem 2017-02-27 kl. 19:08.
Citera
2017-02-27, 19:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Problemet handlar alltså om att använda två internetanslutningar samtidigt. (Det är enkelt att vara ansluten till hur många nätverk som helst om max ett är en internetanslutning, som alltså är default gateway.)

När man har två internetanslutningar så finns det två olika vägar till varje IP-adress på internet, och därför behöver man använda policybaserad routing. D v s man bestämmer väl baserat på annat än enbart destinationens IP-adress. (I Linux använder man kommandot "ip rule" för att lägga in en regel som bestämmer att man ska använda en annan routingtabell för en viss IP-adress.)

En annan möjlighet är att använda en virtuell maskin (eller t ex docker) för de program som ska använda en annan internetanslutning. Då slipper man använda policybaserad routing.
Hur menar du med virtuell maskin? Du får gärna skriv mer utförligt om du orkar.
Citera
2017-02-27, 21:59
  #5
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Hej!

Har en fundering. Har planer på att köpa en dator som skall fungera som Plex-server, där jag har Ubuntu som operativsystem.

Jag funderar om det är möjligt att vara ansluten mot två nätverk samtidigt? Anledningen är den att jag har tillgång till två separata uppkopplingar på 100/100mbit vardera, och servern skall även stå vid patchpanelen.

Anledningen till att jag vill göra detta är att jag skall kunna välja vilka torrents som skall tankas ned på servern från min dator jag har i min lägenhet. Därefter skall servern använda uppkoppling nr2 för att ladda ner torrentsen samt streama Plex. Hänger ni med hur jag menar?

Streama Plex till ditt LAN eller ut på Internet?

Lättaste lösningen är att ha två nätverkskort i din server. En NIC till ditt LAN (där din dator är ansluten) och det andra till uppkoppling2. Default route via NIC2 (uppkoppling2), trafik till LAN routas automatiskt ut via NIC1 eftersom det är "directly connected".
Citera
2017-02-27, 23:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Streama Plex till ditt LAN eller ut på Internet?

Lättaste lösningen är att ha två nätverkskort i din server. En NIC till ditt LAN (där din dator är ansluten) och det andra till uppkoppling2. Default route via NIC2 (uppkoppling2), trafik till LAN routas automatiskt ut via NIC1 eftersom det är "directly connected".
Plex skall streama såväl till mitt LAN, som till Internet. Moderkortet jag tänkt/vill använda är ett ASRock Q2900, samt att jag då får köpa ytterligare ett nätverkskort till det, om jag nu tolkat det rätt?
Citera
2017-02-27, 23:52
  #7
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Plex skall streama såväl till mitt LAN, som till Internet. Moderkortet jag tänkt/vill använda är ett ASRock Q2900, samt att jag då får köpa ytterligare ett nätverkskort till det, om jag nu tolkat det rätt?

Ja ditt moderkort har ett inbyggt NIC samt kortplats för ytterligare ett annat. Den ena NIC:en koppar du till ditt LAN (nätverk1) och den andra NIC:en till "nätverk2"


Men när jag tänker efter så är det nog bättre att bygga samma lösning som jag har själv hemma: Ett LAN (ett nätverk) med två stycken routrar som har varsin internetförbindelse. Router 1 har t.ex 192.168.1.1 och R2 har 192.168.1.2. Genom att sätta default route i din server till 192.168.1.2 kommer dess internettrafik att gå ut via förbindelse-2. Övriga datorer har 192.168.1.1 och kommer gå ut över förbindelse-1

Den stora fördelen med den här lösningen är att du får ett slags manuell redundans för hela ditt LAN. Går förbindelse1 ned så kan du använda förbindelse2 för samtliga datorer.
__________________
Senast redigerad av madtop 2017-02-27 kl. 23:55.
Citera
2017-02-28, 00:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja ditt moderkort har ett inbyggt NIC samt kortplats för ytterligare ett annat. Den ena NIC:en koppar du till ditt LAN (nätverk1) och den andra NIC:en till "nätverk2"


Men när jag tänker efter så är det nog bättre att bygga samma lösning som jag har själv hemma: Ett LAN (ett nätverk) med två stycken routrar som har varsin internetförbindelse. Router 1 har t.ex 192.168.1.1 och R2 har 192.168.1.2. Genom att sätta default route i din server till 192.168.1.2 kommer dess internettrafik att gå ut via förbindelse-2. Övriga datorer har 192.168.1.1 och kommer gå ut över förbindelse-1

Den stora fördelen med den här lösningen är att du får ett slags manuell redundans för hela ditt LAN. Går förbindelse1 ned så kan du använda förbindelse2 för samtliga datorer.
Ja, jag har ju 2st routrar också. En ASUS AC56U (stöd för dual-wan), samt en enklare D-Link N300. Förstår dock inte riktigt hur dem skall fungera tillsammans.
Citera
2017-02-28, 00:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja ditt moderkort har ett inbyggt NIC samt kortplats för ytterligare ett annat. Den ena NIC:en koppar du till ditt LAN (nätverk1) och den andra NIC:en till "nätverk2"


Men när jag tänker efter så är det nog bättre att bygga samma lösning som jag har själv hemma: Ett LAN (ett nätverk) med två stycken routrar som har varsin internetförbindelse. Router 1 har t.ex 192.168.1.1 och R2 har 192.168.1.2. Genom att sätta default route i din server till 192.168.1.2 kommer dess internettrafik att gå ut via förbindelse-2. Övriga datorer har 192.168.1.1 och kommer gå ut över förbindelse-1

Den stora fördelen med den här lösningen är att du får ett slags manuell redundans för hela ditt LAN. Går förbindelse1 ned så kan du använda förbindelse2 för samtliga datorer.
Tänkte du att jag kopplar så här?
Router 1 : Fiberuppkoppling 1 (192.168.1.1)
Router 2 : Fiberuppkoppling 2 (192.168.1.2)

Därefter från vardera router drar jag en nätverkskabel till en gemensam switch. På så vis har jag alltså två internetuppkopplingar till den switchen. Därefter tilldelar jag nätverkskortet IP-adress manuellt istället för att DHCP väljer någon av dessa automatiskt? Exempelvis om jag väljer standardgateway 192.168.1.1 blir det en anslutning till router 1, och väljer jag 192.168.1.2 så blir det en anslutning till router 2.

Det bör väl fungera?
Citera
2017-02-28, 00:17
  #10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Ja, jag har ju 2st routrar också. En ASUS AC56U (stöd för dual-wan), samt en enklare D-Link N300. Förstår dock inte riktigt hur dem skall fungera tillsammans.

Du konfigurerar dem så att de sitter på samma nät på LAN-sidan:
R1 har 192.168.1.1/24
R2 har 192.168.1.2/24
dhcp endast på en router (se till att 192.168.1.2 inte ingår i dhcp-poolen)
kabel från R2-LAN till R1-LAN.

Statisk ip på servern med GW=.2
Övriga ip via dhcp med GW=.1
Citera
2017-02-28, 00:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du konfigurerar dem så att de sitter på samma nät på LAN-sidan:
R1 har 192.168.1.1/24
R2 har 192.168.1.2/24
dhcp endast på en router (se till att 192.168.1.2 inte ingår i dhcp-poolen)
kabel från R2-LAN till R1-LAN.

Statisk ip på servern med GW=.2
Övriga ip via dhcp med GW=.1
Vad menar du med GW=.1 och GW=.2?

Skulle jag kunna konfigurera dem så här?
Router 1 (DHCP aktiverat) IP mellan 192.168.1.253
Router 2 (DHCP inaktivt) vars IP är 192.168.1.254

På så vis är ju ej IP på router 2 i DHCP-poolen på router 1.
Citera
2017-02-28, 00:32
  #12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Vad menar du med GW=.1 och GW=.2?

Skulle jag kunna konfigurera dem så här?
Router 1 (DHCP aktiverat) IP mellan 192.168.1.253
Router 2 (DHCP inaktivt) vars IP är 192.168.1.254

På så vis är ju ej IP på router 2 i DHCP-poolen på router 1.

Med GW=.2 menar jag att den ska ha default gateway 192.168.1.2
Blev lite för mycket bransch-slang, sorry

Och ja, du kan konfa som du föreslagit. Och på din server sätter du default gateway = 192.168.1.254, övriga får .253 mha dhcp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback