Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-27, 18:09
  #1
Medlem
Har glömt att betala en faktura som det nu har gått två månader på som ligger på 200 kr (ops) Tydligen har han försökt ringa mig flera gånger utan att jag svarat, svarar inte på okända nummer. Nu har han ringt båda mina föräldrar, mina syskon och skrivit till mig på Facebook dvs tagit reda på mina föräldrars telefonnummer, min Facebook osv.

Är detta ens lagligt? Han har ju total stalkat mig istället för att ha skickat fakturan till inkasso, förstår att jag också gjort fel men vafan. (Har betalt btw)
Citera
2017-02-27, 18:46
  #2
Medlem
Eftersom du vet att det är han som ringer så är det per definition inte ett okänt nummer längre så då kan du svara.
Det är inte olagligt att ta reda på någons kontaktuppgifter och försöka komma i kontakt med den personen.
Citera
2017-02-28, 13:09
  #3
Medlem
tallskog4s avatar
Självklart finns det ett utrymme i lagen att vara påstridig och även obehaglig utan det är olagligt. Personen i det här fallet har ju dessutom ett legitimt skäl att ta försöka få kontakt med dig.

Jag tycker det inte låter som att han har gjort något brottsligt.

Jag svarar även jag sällan på okänd nummer. Är så märkligt att folk inte skickar iväg ett sms i en sån situation.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback