Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-27, 15:26
  #1
Avstängd
Jag prata i morse med grann frun som är en äldre dam och vi kom in detta med att jag ska para min mops tik senare i år och jag letar redan för fullt på nätet av mops hanar. Min granne tycker det är fel att göra så och tycker att min mops tik ska få välja själv vem hon ska para med.

Jag sa att det är inte så lätt som hon tror då jag kan inte para min mops med vem som helst då min mops tik är Champion i avel. Hon är södra sverige finaste mops tik med bästa stamtavla. Hela hennes släkt är champions över allt i Europa. Finns hemsida på alla mopsar i hennes familj/släkt. Den är guldvärd

Jag måste ju hitta en mops hane med samma merit lista och samma utseende som min mops. Måste ha samma typ av ansikte då valparna måste se exakt ut som henne. För annars kan jag inte ta priserna jag ska ta + att jag kommer få sålt de redan efter en vecka.

Hon börja jämföra att jag gör som araber när de hittar en kille till deras dotter. Att det är omoraliskt och fel helt enkelt. Jag blev ledsen att hon jämför sådär. Jag sa att man måste göra så här och att alla gör så med hundar

Vad tycker ni här på FB
Citera
2017-02-27, 15:40
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Hundar går på sina lustar, det är oerhört sällan man måste hitta två hundar som tvingas att para sig, jag har då aldrig varit med om detta. Är det en löptik och en hanne så går "naturen sin gilla gång".
Vi ska inte "disneyfiera" djur, det är oerhört oklokt.

Att bokstavligt talat "tvinga" hundarna till avel, ser jag som fel. Hundarna hittar varandra tillslut.
Citera
2017-02-27, 17:59
  #3
Medlem
HappyHandsomes avatar
Sluta prata med grannfrun. Har du en sån fin hund ska du såklart behålla det fina släktträdet och behålla värdet av en korrekt avel framöver. Att hon jämför med människor bevisar bara hennes oförstånd, så det är inget du ska ta åt dig av.

Du vet ju redan att du har rätt, så låt ingen som vet mindra påverka dig. Jag skulle gärna ställa mig på kö på en sådan extraordinär valp, tyvärr har jag inte råd, men önskar dig lycka till!
Citera
2017-02-28, 01:32
  #4
Medlem
Hur blir en hund champion i avel?
Tycker du låter ganska naiv.
Om din hund är "snygg" säger egentligen inget om att den kommer att få snygga valpar - det enda du vet idag är att kombinationen som gjordes mellan hennes far och mor var lyckad.

Ödmjukhet brukar vara en bra egenskap när man sysslar med avel , eftersom slumpen inte har något minne så kan man egentligen inte vara säker på något , även om man kan spekulera...
Citera
2017-02-28, 09:12
  #5
Medlem
Det omoraliska här är att du tar en sönderavlad ras som mops och bara går på utseende snarare än hälsa, allt för att tjäna pengar. Fast det finns stark varning för inblandning av troll i den hunden också.
Citera
2017-02-28, 14:01
  #6
Medlem
Du kan alltid para ihop två hundar men du kan inte tvinga dem att para sig, det väljer de själva om de vill.
Citera
2017-02-28, 17:27
  #7
Medlem
Haha..

Skit i de, seriös avel är under hennes kunskapsbas
Citera
2017-03-01, 12:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Haha..

Skit i de, seriös avel är under hennes kunskapsbas
Låter som det är ett genomgående tema i den trappuppgången
Citera
2017-03-03, 16:12
  #9
Medlem
Äppelkäcks avatar
Hur vet du att din tik är södra Sveriges finaste mopstik? För att veta det måste du ju ha ställt ut henne så hon har vunnit många gånger i hård konkurrens och med tanke på hur stort antal mopsar det är som deltar på utställningar har du väl kommit i kontakt med både kunnigt rasfolk och Rasklubben? Du har väl själv sett vilka mopsar som ställts ut, vilka som vinner, vilka som verkar vara sunda gällande främst andning och mentalitet? För att börja med uppfödning ska man vara väl insatt i rasen, känna till avelslinjer, hölsokrav mm. Du verkar tyvärr inte alls vara tillräckligt kunnig för att ha en valpkull och vara till stöd för kommande valpköpare.

Ta kontakt med din tiks uppfödare och rasklubbens avelsråd så kan du kanske få hjälp att hitta lämplig frisk och rastypisk hane (eller rådet att avstå från avel)! Läs också noga igenom klubbens RAS, dvs Rasspecifik AvelsStrategi, som tar upp vad man särskilt ska tänka på vid mopsavel och vilka hälsokrav man bör ha på båda föräldrarna innan man börjar föda upp valpar. Du har MYCKET att lära om du inte ens kan avgöra vilka av alla de mopshanar du måste ha sett under din tiks utställningskarriär som skulle kunna vara en lämplig partner till din (åtminstone enligt dig) jättefina tik.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback