Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-27, 17:35
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Precis, och hur många blir det om vi räknar in hela fucking Schengen!!!
De flesta finns nog i Sverige. Resten av hela fucking schengen är smartare och har inte överhuvudtaget ens i närheten tagit in så många MENA män. Det finns mer ensamkommande Afghaner i Sverige än det finns i resten av HELA jävla Europa!

Tack regeringen.
Citera
2017-02-27, 18:34
  #14
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Per definition så är man inte längre en flykting om man tar sig från ett säkert land till ett annat.
Jag spyr på alla som tycker att det är nån sorts mänsklig rättighet att bli försörjd av godtyckligt lands skattebetalare bara man lyckas ta sig illegalt över deras gräns och låtsas vara skyddsbehövande.

Jag kan faktiskt inte klandra människor från sunkländer för att de tar chansen att göra sitt enda liv oerhört mycket bättre. Ingen har tvingat oss medverka till detta utan det har Sveriges medborgare röstat fram.

Hela asylsystemet är förlegat och får orimliga konsekvenser. Det måste vi ta ansvar för att avskaffa och ersätta med något mer funktionellt.

Att sitta och gnälla på asylsökarna för att de söker asyl i de mest attraktiva länderna är ungefär som att ge bort sina pengar till tiggare och sedan vara förbannad på dem för att de bett om pengar.
Citera
2017-02-27, 20:29
  #15
Medlem
Sixblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Ja absolut. I Dublin II så är principen att det EU-land där man först registreras är ansvarigt för att pröva asylansökan. Det är en överenskommelse mellan EU-länderna, men det är ju ingen överenskommelse som migranterna ingått så man kan inte säga att de har någon skyldighet att lämna in sin asylansökan i ett visst land.

Migranterna kan väl inte sägas vara bundna av någonting egentligen. Inte ens av flyktingkonventionen. Syrien har t ex inte ratificerat denna konvention så hur syrier kunna vara bundna av den?

Naturligtvis är hela systemet knäppt men så är det. Det allra minsta man borde tillämpa är att asylsökarna fick skriva under flyktingkonventionen när de söker asyl.


Från migrationsverkets hemsida: Enligt Dublinförordningen ska en person som flyr till Europa söka skydd i det första säkra land som den kommer till.

Svårt att komma till Sverige som förstaland.
Citera
2017-02-27, 21:27
  #16
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixblade
Från migrationsverkets hemsida: Enligt Dublinförordningen ska en person som flyr till Europa söka skydd i det första säkra land som den kommer till.

Svårt att komma till Sverige som förstaland.

Migrationsverket har fel när dom formulerar det så. Dublin II säger ingenting om var den asylsökande skall lämna in sin ansökan. Dublin II är fortfarande en överenskommelse mellan europeiska länder vem som skall pröva ansökan.

Det land där migranten lämnar in sin ansökan skall ta emot den och sedan avgöra var den skall prövas. Det finns annat än vilket land man först kom till som kan vara avgörande och Sverige kan också välja att pröva ansökan även om man skulle ha rätt att skicka migranten någon annanstans.

Här är Dublin II: http://eur-lex.europa.eu/legal-conte...3R0343&from=EN


Var står det att migranterna skall göra si eller så? Hur skulle ett avtal mellan länder i Europa innehålla regler för hur någon som inte är avtalspart skall agera?
Citera
2017-02-27, 23:17
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Migrationsverket har fel när dom formulerar det så. Dublin II säger ingenting om var den asylsökande skall lämna in sin ansökan. Dublin II är fortfarande en överenskommelse mellan europeiska länder vem som skall pröva ansökan.

Det land där migranten lämnar in sin ansökan skall ta emot den och sedan avgöra var den skall prövas. Det finns annat än vilket land man först kom till som kan vara avgörande och Sverige kan också välja att pröva ansökan även om man skulle ha rätt att skicka migranten någon annanstans.

Här är Dublin II: http://eur-lex.europa.eu/legal-conte...3R0343&from=EN


Var står det att migranterna skall göra si eller så? Hur skulle ett avtal mellan länder i Europa innehålla regler för hur någon som inte är avtalspart skall agera?

Det är en gammal förordning du länkar till som har modifierats några gånger och sedan kom det en 3.0 så att säga år 2013.

Titta på artikel 13, punkt 1: "Where it is established, on the basis of proof or circumstantial evidence as described in the two lists mentioned in Article 22(3) of this Regulation, including the data referred to in Regulation (EU) No 603/2013, that an applicant has irregularly crossed the border into a Member State by land, sea or air having come from a third country, the Member State thus entered shall be responsible for examining the application for international protection."

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...31:0059:EN:PDF
Citera
2017-02-28, 00:14
  #18
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RightFlashbackToU
Det är en gammal förordning du länkar till som har modifierats några gånger och sedan kom det en 3.0 så att säga år 2013.

Titta på artikel 13, punkt 1: "Where it is established, on the basis of proof or circumstantial evidence as described in the two lists mentioned in Article 22(3) of this Regulation, including the data referred to in Regulation (EU) No 603/2013, that an applicant has irregularly crossed the border into a Member State by land, sea or air having come from a third country, the Member State thus entered shall be responsible for examining the application for international protection."

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...31:0059:EN:PDF

Ja man hinner knappt med. Dublin III borde jag länkat. Det du citerar säger fortfarande inte ett dugg om migranternas skyldigheter. Dublin III handlar alltså om hur länderna skall hantera detta sinsemellan.

Eftersom jag omöjligt kan citera något som inte står i några lagar eller regler så får jag nöja mig med att citera Wikipedia och hoppas att det räcker.
Citat:
Contrary to what is often stated, under the Dublin III Regulations, there are no obligations stated for asylum seekers themselves, and in particular no direct obligation for them to apply for asylum in the first EU country they entered.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dublin_Regulation
Citera
2017-02-28, 05:50
  #19
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Jag kan faktiskt inte klandra människor från sunkländer för att de tar chansen att göra sitt enda liv oerhört mycket bättre. Ingen har tvingat oss medverka till detta utan det har Sveriges medborgare röstat fram.

Hela asylsystemet är förlegat och får orimliga konsekvenser. Det måste vi ta ansvar för att avskaffa och ersätta med något mer funktionellt.

Att sitta och gnälla på asylsökarna för att de söker asyl i de mest attraktiva länderna är ungefär som att ge bort sina pengar till tiggare och sedan vara förbannad på dem för att de bett om pengar.
Jag håller med. Jag klandrar enbart politikerna. Att klandra parasiterna som vill ha gratis välfärd på vår bekostnad hjälper ingen. Det är ungefär som att vara arg på råttorna som kommer när nån idiot lägger sina sopor utanför soptunnan. Därmed inte sagt att jag inte ogillar parasiterna, men det är inte deras fel att det ser ut som det gör.
__________________
Senast redigerad av NickSonny 2017-02-28 kl. 06:39.
Citera
2017-02-28, 21:05
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Ja man hinner knappt med. Dublin III borde jag länkat. Det du citerar säger fortfarande inte ett dugg om migranternas skyldigheter. Dublin III handlar alltså om hur länderna skall hantera detta sinsemellan.

Eftersom jag omöjligt kan citera något som inte står i några lagar eller regler så får jag nöja mig med att citera Wikipedia och hoppas att det räcker.

Hårklyveri. Och jag har aldrig pratat om "skyldigheter". Man kan påverkas bra mycket utan att man har skyldigheter. Det som gäller för flyktingar är att söka asyl i första land de hamnar i som har anslutit sig till Dublin 3.0. Så var det inte med Dublin 2.0. Det innebär INTE att en flykting som lyckas ta sig vidare och in i ännu ett Dublin 3.0 land begår ett brott. Men flyktingarna måste anpassa sig efter rådande system med så kallad inre gränskontroll inom EU som är ett undantag p g a rådande flyktingsituation. Dessutom kan en flykting i o m Dublin 3.0 få åka tillbaka till ett annat EU-land och där få sin asylansökan prövad. Det är det första Migrationsverket utreder med stöd av Dublin 3.0. Och det är inget som en flykting kan välja bort utan det är bara att anpassa sig. Flyktingar kan m a o inte välja fritt och röra sig fritt inom EU. Det sätter Dublin 3.0 stopp för på flera olika sätt utan att flyktingar har några direkta "skyldigheter".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback