Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-27, 02:39
  #1
Medlem
Hej alla!

Har tyvärr råkat ut för ganska grova husbocksangrepp och behöver lite polska-dunderkurer mot dessa insekter. Anticimex kan inte längre, då pappa staten har förbjudit dom att använda Boracol 20b och dom står med byxorna nere och tummen i munnen (Vi har inget alternativ...).

Så - jag har två val. Importera skiten själv eller tillverka det.

Timbor är 99% Boracol/borsalt i gelformat - finns på e-bay för 1000:-. Om jag köper skiten och tullen får tag på den, blir det mycket smisk för min del?

Eller

Tillverka skiten själv från borax. 200G/Liter enligt receptet (säkerhetsdatablad). Dock finns det så många olika versioner av Borsalter. Det som man kan köpa lättast är Natriumbor. Dock består boracol av Dinatriumoktaborat, tetrahydrat, vilket inte verkar vara samma sak på CAS/CAL(?) listan (Kemikalieinspektionens ajabaja lista).

Har sett att man ska kunna utvinna ren borsyra ur borax genom att använda sig av saltsyra. Stämmer det eller snackar jag i nattmössan?

Med tanke på att borsyran används i mat men kan inte användas som insektsgift visar bara hur systemet funkar. Dessutom är det inte bor:et dom går på - utan ammoniumkloriden i Boracol. Vilket är löjligt.

Men ja, vad hade ni gjort i mina skor?

Ha det !

/W
Citera
2017-02-27, 11:03
  #2
Medlem
tigerrakets avatar
Boracol 20 håller ju på att godkännas. Det är godkänt i Danmark och Tyskland.
Men KEMI i Sverige hinner inte med allt arbete.

Boracol 10 får säljas och brukas i Sverige

Så om du bor nära gränsen, eller vill göra en spritrunda när du ändå är ute, så kör till Tyskland/Danmark och köp in det så länge.
Citera
2017-02-27, 12:06
  #3
Medlem
Tjena!

Nja - dom har dragit tillbaks på Boracolen (om jag fattar rätt) - nu får man bara sälja av lagret.:

Länk till beslut.

Säkert några miljömuppar som tänkte att "Det där är för enkelt att tillverka själv - det måste vi förbjuda".

Funderar på att dra en repa - men samtidigt, vad händer om man beställer skiten på E-bay? Smisk eller ej?
Citera
2017-02-27, 14:58
  #4
Medlem
Aldrig funderat på Nikotin? Användes flitigt i Viktorianska växthus. En o annan trädgårdsmästare lär ha strukit med. Men det tar död på det mesta
Citera
2017-02-27, 15:21
  #5
Medlem
Tjena igen!

Nikotin är effektivt, tyvärr tror jag inte det biter på husbock då nikotin har nog inte samma effekt. Fördelen med Borsalter är att det sätter på för deras matsmältningssystem helt, det kristalliseras och sjunker in i träet med fukten.

Nikotin kan jag tänka mig är bra i enorma koncentrat men tror inte den går igenom trä på ett bra sätt. Tänker inte heller dunka in en limpa cigg i vatten och bevattna trä

Men tack för input. Ingen som vet om det går att importera? Går gårdet, men smiskmässigt?
Citera
2017-02-27, 17:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhoTrulyCares
Har sett att man ska kunna utvinna ren borsyra ur borax genom att använda sig av saltsyra. Stämmer det eller snackar jag i nattmössan?

Ja, det är mycket enkelt. Gör en varm, mättad boraxlösning, tillsätt saltsyra (eller svavelsyra) till surt pH, låt lösningen svalna och skumma av borsyrakristallerna som flyter upp till ytan.
Citera
2017-02-27, 18:53
  #7
Medlem
GalFisks avatar
Det är antagligen billigare att köpa borsyra än att göra det av saltsyra: http://www.pyroshop.org/product.asp?product=32
Citera
2017-02-27, 21:18
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoTrulyCares
Tjena!

Nja - dom har dragit tillbaks på Boracolen (om jag fattar rätt) - nu får man bara sälja av lagret.:

Länk till beslut.

Säkert några miljömuppar som tänkte att "Det där är för enkelt att tillverka själv - det måste vi förbjuda".

Funderar på att dra en repa - men samtidigt, vad händer om man beställer skiten på E-bay? Smisk eller ej?
Om du läser beslutet för varför tillståndet dragits in så ser du att det är en formalitet då importören/tillverkaren glömt/skitit i att lämna in ansökan i tid så det kommer nog snart att gå att köpa igen.

http://www.yourvismawebsite.com/sven...sig-anvandning
"OBS! Sista dag för köp av Boracol 20/2 Bd PROF är den 19 december 2016. Boracol 20 med nytt reg nr på marknaden inom kort. Kontakta oss för mer information."
Citera
2017-02-27, 23:37
  #9
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoTrulyCares
Tjena!

Nja - dom har dragit tillbaks på Boracolen (om jag fattar rätt) - nu får man bara sälja av lagret.:

Länk till beslut.

Säkert några miljömuppar som tänkte att "Det där är för enkelt att tillverka själv - det måste vi förbjuda".

Funderar på att dra en repa - men samtidigt, vad händer om man beställer skiten på E-bay? Smisk eller ej?

Saxat från Lavtox

11/1 2017
Vi har idag fått meddelande om att handläggningen av ansökan om EU-godkännande i Sverige av Boracol 20 nu är startad!

12/12 2016
Boracol 10 /2Bd Prof
Kemikalieinspektionen har den 12/12 meddelat oss om ett beslut att administrativt förlänga produktgodkännandet för Boracol 10 /2Bd Prof med reg nr 4645 i väntan på slutlig handläggning av ansökan om förnyat godkännande
Detta beslutet gäller fr o m 20170101 t o m 20180131

Således är det bara en tidsfrågan innan sakerna blir godkända och du kan köpa och kasta ut bokjävlarna
Citera
2017-03-01, 00:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ja, det är mycket enkelt. Gör en varm, mättad boraxlösning, tillsätt saltsyra (eller svavelsyra) till surt pH, låt lösningen svalna och skumma av borsyrakristallerna som flyter upp till ytan.

Coolt! Hur mycket skulle man blanda av varje. Lite på känn? Undrar bara hur mycket svavelsyra som skulle behövas per X gram Borax?


Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Det är antagligen billigare att köpa borsyra än att göra det av saltsyra: http://www.pyroshop.org/product.asp?product=32

Japp, dock så var det slut och kunde inte beställas? Slut i lager. Går ej att beställa nu.
Dock undrar jag om man kan göra något av detta? http://ipeer.roslagsfernissa.se/borax.asp

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om du läser beslutet för varför tillståndet dragits in så ser du att det är en formalitet då importören/tillverkaren glömt/skitit i att lämna in ansökan i tid så det kommer nog snart att gå att köpa igen.

Såg även att den nya EU regeln handlade om medlet som man hade för utspädningen (etylen)? Nåja, miljömuppar i farten. Kul om det bara var ett formaliaproblem. Men vi får hoppas! Läste gamla böcker att cyanväte was the shit på 30-talet. T.om Arsenik användes, dock ser jag det som lite far fetched i dagsläget

http://www.yourvismawebsite.com/sven...sig-anvandning
"OBS! Sista dag för köp av Boracol 20/2 Bd PROF är den 19 december 2016. Boracol 20 med nytt reg nr på marknaden inom kort. Kontakta oss för mer information."



Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Saxat från Lavtox

11/1 2017
Vi har idag fått meddelande om att handläggningen av ansökan om EU-godkännande i Sverige av Boracol 20 nu är startad!

12/12 2016
Boracol 10 /2Bd Prof
Kemikalieinspektionen har den 12/12 meddelat oss om ett beslut att administrativt förlänga produktgodkännandet för Boracol 10 /2Bd Prof med reg nr 4645 i väntan på slutlig handläggning av ansökan om förnyat godkännande
Detta beslutet gäller fr o m 20170101 t o m 20180131

Således är det bara en tidsfrågan innan sakerna blir godkända och du kan köpa och kasta ut bokjävlarna

Härligt!


Tack för alla svar allesammans! Får lite mera info då jag har bett en polare som har kontakter inom import/export av kemiprodukter att kolla upp riktiga polska-dunder kurer. Har även en annan firma som kommer över hit och kikar imorgon som hade "andra alternativ". Verkar som Anticimex har brallorna nere från högre upp...

Ha det!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback