Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-26, 22:53
  #1
Medlem
sebnies avatar
Jag har kontaktat Pentyl om det. Det enda jag får till svar är att det är "diskuterat i Outlaw i moderatorkolleget".

Jag tycker inte en sådan diskussion ska föras "bakom ryggen i Outlaw" utan detta tycker jag ska diskuteras offentligt så att alla får säga sitt, OCH att det då också explicit bör stå med i reglerna om att när man svarar så måste man citera inlägget och inte ändra texten mellan quote-taggarna.

Försökt PM:a admin5 (20/2). Inget svar.
Samma med admin (23/2). Inget svar.

Har även kollat och sett att admin5 har varit inloggad flera gånger.

Nu till saken.
Tidigare när jag skrev inlägg så citerade jag inte alls, utan tryckte på "Svara". Väldigt många användare klagade då på att inlägget inte kom upp i "Mina citerade inlägg". (Detta var innan notifikationer uppkom)

Jag anpassade mig, och citerar nu med en punkt, men låter inläggs-ID vara kvar i citatet.
Det gör att man kan klicka på grå vänsterpil och komma till det inlägg jag svarar på.

Det är ytterst få som klagar på just att jag citerar med punkt, jämfört när man inte citerade alls.

Jag anser att det borde räcka. Jag kan förstå att man inte ska behöva klicka på en länk för att kunna se vad ett inlägg handlar om, vilket står i de flesta "klistrade trådar" i forumet, MEN inlägget går att förstå vad det handlar om UTAN att läsa det ursprungliga inlägget.
Precis som det ska vara - man kan välja att läsa vilket inlägg jag svarar på eller inte.
Men det finns inget explicit krav på att citera ur källan, utan det räcker med att man skriver ett eget diskussionsunderlag.


Ett citat är altså inte ett krav.


Pentyl påstår att jag måste skriva för användarna. Men det är ju det jag gör. Jag tycker inte att man ska behöva anpassa sig efter precis alla användare. Om några få användare ogillar mitt sätt att skriva så är det upp till dessa, de behöver inte läsa mitt inlägg.

Pentyl påstår dessutom att det är "Offtopic" om man skriver ett svar på ett inlägg med punktcitat för att "det inte går att se vad inlägget svarar på". Men som jag sade, om man vill se det ursprungliga inlägget, så kan man klicka på vänsterpilen.

I PM har jag, på den senaste tiden, fått cirka 2-3 klagomål på mina punktcitat på säg, kanske 100 inlägg.


Ni kanske nu undrar varför jag gör detta:
Jag tycker det är onödigt att lägga med ett helt inlägg, som redan skrivits på forumet, vilket blir spammigt, och dessutom tar sidan längre tid att ladda. Enda anledningen till att jag använder citatfunktionen är för att användaren ska få en notifikation.

Enligt Pentyl får jag dölja vissa bitar av citatet med [...] eller "Spoiler", men inte hela.
Jag kan inte förstå varför det är så fruktansvärt jobbigt att klicka med musen på en spoilerknapp eller en vänsterpil?


Vad som hänt är altså att Pentyl har raderat flertalet inlägg "bakom ryggen", utan att säga någonting, för att sedan efter flertalet raderade inlägg, ge sig tillkänna.

Det finns heller ingen generell "Moderator har rätt att radera ett inlägg när denne känner för det utan att inlägget behöver strida mot reglerna." (som brukar finnas på andra forum).
Citera
2017-02-26, 23:04
  #2
Medlem
Riddarhusets avatar
Du menar att man kan justera ett citat?
Det var det....
Citera
2017-02-26, 23:06
  #3
Medlem
Lobengulas avatar
Är inte det enklaste att du citerar en del av inlägget som du svarar på? Du behöver inte ta med hela inlägget. Ta med det som är relevant för ditt inlägg.

Det är väl ingen som vill jävlas med dig, snarare att inlägg som görs ska vara begripliga för alla. Forumet är viktigare än dina principer om hur du vill svara på inlägg.
Citera
2017-02-26, 23:08
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Använd spoiler istället så blir det n liten citering som enkelt kan läsas
/Användare
Citera
2017-02-26, 23:11
  #5
Medlem
sebnies avatar
Som jag skrev så är ju inlägget begripligt för alla.
Jag kan förstå att ett inlägg som:

-citatruta: . -
Håller med

är helt uppåt väggarna och t.o.m. onödigt. Men i detta fallet så är inlägget begripligt för alla, även utan citatet.
Inlägget är altså användbart av sig självt.

Enligt Pentyl, fick jag altså inte göra såhär heller, eftersom det kräver att man klickar med musen på en knapp, vilket är lika ansträngande som att klicka på vänsterpilen i ett citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Citera
2017-02-26, 23:17
  #6
Medlem
SvartaBjorns avatar
För att vara ärlig:

Jag har irriterat mig på dina "citat".
Dina inlägg går oftast inte att läsa fristående utan man behöver klicka sig fram och tillbaka för att överhuvudtaget få ett sammanhang. I vissa inlägg citerar du även flera olika inlägg och då blir det ännu mer rörigt.

Detta leder till att jag hoppar över dina inlägg - och det är väl inte din mening?

Du lägger oftast ner energi på det du skriver och även om jag personligen inte alltid håller med dig i sakfrågan så vill jag gärna ta del av dina tankar. Tyvärr har jag tröttnat på detta "hoppande" och - sorry - dina inlägg blir inte längre lästa av mig.

Jag har däremot absolut inget emot om du (eller andra) väljer att citera relevanta delar av inlägg och då lämpligen ersätter det borttagna med [...]. Detta gör jag själv i många fall då jag vill visa att det inte är ett komplett inlägg som citeras.

Sebnie: Jag ser fram emot att börja läsa dina inlägg igen bara du klart visar vad du svarar på och att jag inte behöver studsa fram och tillbaka för att få ihop vad du menar.
__________________
Senast redigerad av SvartaBjorn 2017-02-26 kl. 23:20.
Citera
2017-02-26, 23:21
  #7
Medlem
sebnies avatar
Så om jag började med spoiler-taggar i kombination med quote-taggar, vore det okej då?
Du blir tvungen att klicka på en knapp ("Visa") för att se vad jag citerar på.
Citera
2017-02-26, 23:24
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Så om jag började med spoiler-taggar i kombination med quote-taggar, vore det okej då?
Du blir tvungen att klicka på en knapp ("Visa") för att se vad jag citerar på.
Jag har inte läst den aktuella diskussionen i outlaw men kan ta upp frågan om spoiler.
Citera
2017-02-26, 23:59
  #9
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Så om jag började med spoiler-taggar i kombination med quote-taggar, vore det okej då?
Du blir tvungen att klicka på en knapp ("Visa") för att se vad jag citerar på.
Varför måste du nödvändigtvis dölja det du svarar på?
Citera
2017-02-27, 00:06
  #10
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Så om jag började med spoiler-taggar i kombination med quote-taggar, vore det okej då?
Du blir tvungen att klicka på en knapp ("Visa") för att se vad jag citerar på.
Jag tycker att det blir lättare att följa en diskussion om man kan läsa det citerade inlägget på plats, särskilt om det finns flera citerade inlägg. Jag tycker även att spoilertaggar är användbara eftersom det ger mindre textväggar.
Citera
2017-02-27, 00:07
  #11
Medlem
sebnies avatar
SvartaBjörn: För att det tar onödig plats. Inlägget är ju redan postat av den andra användaren. Ser ingen anledning att ha dennes inlägg med då.

Med spoilerknappen slipper man då att hoppa fram och tillbaka, men du måste ändå klicka för att visa inlägget.
Citera
2017-02-27, 00:26
  #12
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
SvartaBjörn: För att det tar onödig plats. Inlägget är ju redan postat av den andra användaren. Ser ingen anledning att ha dennes inlägg med då.

Med spoilerknappen slipper man då att hoppa fram och tillbaka, men du måste ändå klicka för att visa inlägget.

Som du gjorde nu, istället för att citera, gör inlägget värdelöst. Jag kan ju inte se vad du svarar på? Då måste jag leta bakåt.

Jag citerar alltid det jag svarar på, ev onödig text kan jag rensa bort. Jag tycker det är en bra kompromiss och denna förklaring har du också fått från mod.

Du har fått många bra förklaringar, så varför fortsätta bråka?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback