Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-28, 10:55
  #49
Medlem
Ska försöka svara lite på dina frågor. C# är bra att börja med. Programmering som yrke är låååångt ifrån mättat och du har bra chanser att få jobb. Om du inte tror mig kan du skicka brev till arbetsgivare och fråga om dom tycker din ålder är ett problem.

Om du inte vet vad du vill hålla på med för programmering bör du testa alla delar även kallat fullstack developer. Det du bör lära dig är:

Grundläggande: html, css, javascript och ett back-end programmeringsspråk som c# eller java. Det skulle jag rekommendera.

Lite bättre: relationsdatabas typ MySQL eller MSSQL. Lära dig skriva SQL och använda databas som informationskälla i simpla program i något back-end programmeringsspråk(C#, java..).

Medel: Något ramverk för att börja skriva websidor typ asp.net i microsoft eller java spring för java. Du kan också börja kolla runt på javascript-ramverk. Angular är bra och simpelt att lära sig.

Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Har man inte hobbyprogrammerat sen man var 13-14 år gammal så blir man ingen programmerare. Du kommer inte bli en programmerare av att läsa några kurser som 28-åring. Du kan lära dig lite grunder men du kommer inte kunna försörja dig på att programmera.
Bullshit.

Citat:
Ursprungligen postat av rotenurkalaset-0
Befinner mig i samma situation. Är 29 år gammal och kan säga att jag är såld på det. Nej, det är fan inte försent, 40 is the new 20

Har läst grundkursen Java, distans på IT-högskolan och håller på med fortsättningskursen nu. Riktigt roligt! Arbetsförmedligen har (fick jag reda på för 2 veckor sen...) arbetsmarknadsinriktade utbildningar. Däribland dem finns systemutvecklare Java, så man kan ju bygga på den vägen och komma snabbt ut i arbete på det sättet.

Kör på!

(Finns en svensk kille som lagt ut en hel serie om C++, värt att kolla in om du har sett för mycket Die Hard 4 och vill bli hacker )
c++ är inget att kolla på. Onödigt språk

Citat:
Ursprungligen postat av snubbinna
För att bli kreativ behöver du nog kunna mer än bara olika språk. En ingenjörsutbildning sätter grunderna där. Vill du inte läsa civilingenjör så finns det högskoleingenjör. Skillnaden på dessa utbildningar är att H.Ing. hoppar direkt på det praktiska medan Civ.Ing. läser djup teori inom det mesta.

Vill du ha kodjobb utan matte så är systemvetare bra. Det kanske läsare matte (osäker) men definitivt mindre.

3 år går snabbare än vad du tror. Känner du att det är kul så borde du satsa. Åldern behöver du inte oroa dig för, det finns gott om folk som närmar sig 30 på utbildningarna.
Att läsa civilingejör är nog onödigt för att bli programmerare. Man lär sig för mycket onödigt skit som inte kommer användas. Det blir som att fördjupa sig innan man ens vet varför. 3 års utbildning räcker långt!

Citat:
Ursprungligen postat av BlodigtHelvete
Du kan visst bli duktig på att programmera, men det krävs ett genuint intresse för det, särskilt om du inte har någon bakgrund inom området över huvud taget. Räkna med att slösa bort många kvällar på att koda bara för att du tycker det är spännande, intressant, roligt och givande. Om du inte hamnar i ett sådant läge, ja - då blir det svårt.

Ett konkret tips: Jag gissar på att dina datorkunskaper sträcker sig till surf, mail och kanske lite gaming. Installera Linux (vilken distribution som helst) och börja använda det som ditt huvudsakliga operativsystem. Det kommer att ge dig en lärorik insikt i hur en dator fungerar i allmänhet och hur ett operativsystem fungerar mer specifikt. Dessa kunskaper kommer du att behöva på din resa. Genom att redan nu tillskansa dig värdefulla kunskaper på den punkten ger du dig själv ett försprång (plus att det kommer att tjäna som katalysator för din programmeringsinlärning).

Lycka till. Finns på PM om det skulle vara nåt.
Jag håller med om att dessa kunskaper är värdefulla men absolut inget krav. Det är bättra att lära sig programmering endast i början. Tid för linux har man senare. Att lära sig programmering kommer vara "slita sig i håret jobbigt" nog, då vill man helst inte hålla på med linux där man också sliter sig i håret en massa.

Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Tror inte man har så mycket nytta av att pilla med Linux om man ska plugga C#, fast kanske har fel

Sedan, som det också sagts i tråden är det otroligt stor skillnad på att bygga något i C# för en webbsida som att skriva ett program som kan köras på din mobil, din padda och din dator...

Dessutom finns det många andra språk som är otroligt lätta att komma igång med, om man vill ge sig själv en morot, PHP är väldigt enkelt (dels för det är lite korkat och förlåtande) men det går lätt att starta, Java, C#, Obj-C, Swift mm har ju lite högre tröskel.
Microsoft har släppt asp.net core vilket är plattformsoberoende. Så nu kan man skriva applikationer i c# till linux

PHP är dåligt att börja med just pga att det är så förlåtande. Man lär sig bara skriva skit utan någon vettig standard. MSDN har otroligt mycker guider för nybörjare till pros så C# är förmodligen det bästa att börja med.

Juste till ts, det finns mycket guider på MSDN
Citera
2017-02-28, 11:49
  #50
Medlem
snubbinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prog.rammer
Att läsa civilingejör är nog onödigt för att bli programmerare. Man lär sig för mycket onödigt skit som inte kommer användas. Det blir som att fördjupa sig innan man ens vet varför. 3 års utbildning räcker långt!
Det är också prick det jag skrev. Om man läser civilingenjör läser man teori inom det mesta medan att både systemvetare och högskoleingenjör räcker om man vill programmera.
Men tack för förtydligande antar jag?
Citera
2017-02-28, 14:02
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snubbinna
Det är också prick det jag skrev. Om man läser civilingenjör läser man teori inom det mesta medan att både systemvetare och högskoleingenjör räcker om man vill programmera.
Men tack för förtydligande antar jag?
Jag håller med dig så ts lättare ska få en uppfattning om vilka som skriver smarta saker och vilka som skriver korkade saker så han kan lyssna på rätt personer. Jag försökte fortsätta lite på ditt spår också. Att läsa 5 år gör att informationen du läser kan bli utdaterad när du väl kommer ut i arbete vilket är tråkigt. Som du säger 3 år är bra, dom som vill bli bättre och lära sig mer och utvecklas inom områden köper bara hem böcker och lär sig det nya
Citera
2017-02-28, 15:06
  #52
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jo, riktigt ont om folk som kör assembler. Men anledningen är främst till att man nästan aldrig behöver. Tar man t ex ARM Cortex-M3 så kan till och med startup-koden skrivas i C. Traditionellt så har embeddedprogram alltid behövt en startupkod i assembler som har "bäddat" för att C Runtime Library sedan skall kunna initieras innan programmet slutligen hamnar i main().

Så kontentan blir då att det räcker med mycket få - men mycket vassa - personer som kan rycka in om ett företag av någon anledning fastnat med en design där man helt enkelt inte klarar kapacitetskraven med sin egen kod i C/C++. Och chansen/risken är fortfarande att denne expert visar hur de via bättre kod eller bättre algoritm får loss de där extra procenten prestanda utan att växla till assembler.

Problemet här är att nästan alla vill "leka" web. Så lätt att komma igång att även de som är chanslösa att göra tyngre grejer vill ta en snabb komvuxkurs och sedan ut och jobba. Men det kommer då även bli väldigt trångt inom det området. Och då blir det snabb sållning baserat på hur duktiga folk är.

Har personligen hela tiden sett många fler som sökt på frontend-tjänster, medan det snabbt blir glest med sökande för mer avancerad server-utveckling eller embedded-utveckling.

Allt bygger på om man vill konkurrer med alla andra eller om man kan tänka sig att ta ett steg i sidled och drastiskt minska konkurrensen.

Jag håller med dig men det är väldigt viktigt att skilja på två saker i det hela - att testa om programering är något för "mig" och att lära sig programera för tilltänkt karriär.

Själv hade jag idag aldrig vilja jobba med frontend-utveckling men det är likväl ett bra ställer att rekommendera folk att börja då det kräver rätt lite saker för att komma igång.
Citera
2017-02-28, 15:23
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prog.rammer
c++ är inget att kolla på. Onödigt språk
Inom vilken referensram?
Citera
2017-02-28, 17:53
  #54
Medlem
enowens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Inom vilken referensram?

Inom alla referensramar!
c++ är sämst och onödigt. Språket tvingar dig att veta vad du sysslar med... c# är bäst för att jag kan skriva using hela tiden men jag har ingen aning om varför... lyssna på mig alla programmerare, jag vet vad jag dillar om...

jävla clown
Citera
2017-02-28, 19:40
  #55
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prog.rammer
Microsoft har släppt asp.net core vilket är plattformsoberoende. Så nu kan man skriva applikationer i c# till linux

PHP är dåligt att börja med just pga att det är så förlåtande. Man lär sig bara skriva skit utan någon vettig standard. MSDN har otroligt mycker guider för nybörjare till pros så C# är förmodligen det bästa att börja med.

Haha ja, som innehåller hur många procent av C#/.NET? 20%? Om du vill ha en GUI app hur skriver du den för linux så den fungerar med X och Windows API? Hur hanterar du DirectX till OpenGL?

Jag har inga planer på att starta världskrig över programmeringsspråk, det råkar vara religion för många men om syftet med programmering är att lära sig och byta yrke så tycker jag inte det är fel att lära sig PHP. Vill man vara stört och bäst och alltid ha rätt (stor egoist) ska man väl lära sig Assembler och vara bäst på det, men ingen vill rekrytera dig.

Om PHP inte fanns skulle Facebook förmodligen aldrig existerat då det var det enda som Mark ville programmera. Jag har själv tjänat rätt sköna stålar på att programmera PHP och byggt roliga tjänster men varje gång man diskuterar php med någon överfet programmerare så har man ingen chans att resonera, kanske en "yrkesskada" men som yrke har det inte gjort ont i min plånbok.
Citera
2017-02-28, 21:22
  #56
Medlem
Hittade den här gratis-kursen som John Sonmez ger ut som handlar om precis det du frågar om : https://simpleprogrammer.com/2016/07...e-development/

Han är mycket för att man ska blogga och marknadsföra sig själv som programmerare.
Citera
2017-02-28, 23:08
  #57
Medlem
ZteelBottles avatar
Jag är ganska blown away av alla snälla och uppmuntrande inlägg. Tack så hemskt mycket!

Har faktiskt redan kollat på lite C# videos på youtube och börjat programmera en app med HTML och CSS (kurser på nätet som lär ut).

Ni är guld värda, det måste ni veta!
Citera
2017-02-28, 23:36
  #58
Medlem
Trillskes avatar
Absolut inte försent, det är överhuvudtaget ingen relevant fråga. Några osammanhängande punkter:

* För åtminstone 9 av 10 utvecklarjobb är kunskap om praktisk programmering efter ett ganska lågt tröskelvärde (du måste ju förstås kunna formulera dig vettigt i språket ni pysslar med) inte den viktigaste aspekten för hur duktig du blir eller hur mycket värde du skapar. Även om den här punkten låter diffus, håll stenhårt i den. Den kommer nämligen inte repeteras speciellt ofta av den enkla anledningen att väldigt, väldigt många programmerare inte begriper detta.

Det tionde jobbet är extremt tekniskt. Självfallet skulle inte Vitalik kunna skapa Ethereum utan både enormt bred och enormt djup kunskap inom datateknik. Jag tror inte du kommer ha den typen av jobb, och jag tror inte du bryr dig.

* Det följer ganska naturligt att vad du nu har gjort för andra saker i livet (förutom att knarka osv) utan problem hjälper dig även i nästa yrke. Dock: vi lever i en kultur (Sverige) med ganska unika typer av generella brister. En av de där unika bristerna landet har är svårighet att lägga ihop ett kompetenspussel om bitarna har olika färg. Detta är också en sån där sak att komma ihåg: du har säkerligen hört uttrycket "spretigt CV". Det är viktigt att förstå att detta är ett helsvenskt begrepp sprunget ur total inkompetens. Åker du till USA med ett "rakt CV" får du bo på gatan eller åka hem igen.

Det är ju alltså möjligt att du får höra det någon gång igen om du söker jobb Sverige.

* Om du har tid/råd: gå en yrkesinriktad utbildning på tex 2 år. Det handlar inte om att de är av överdrivet bra kvalitet - det är de generellt inte - det handlar om:
- Tydlighet gällande vad du ska göra med din tid.
- Samma tydlighet för ditt CV. Oavsett vad du gör i framtiden behöver ingen ifrågasätta de här 2 åren.
- Forcerad praktik. Det är en (ofta stor) del av själva utbildningarna att praktisera, d.v.s. du kommer att komma ut i näringslivet på en gång.

Och det är inte så att den lägre kvalitén sinkar dig på något vis. Det är fortfarande bättre än att vara ensam.
Citera
2017-02-28, 23:46
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prog.rammer
Jag håller med om att dessa kunskaper är värdefulla men absolut inget krav. Det är bättra att lära sig programmering endast i början. Tid för linux har man senare. Att lära sig programmering kommer vara "slita sig i håret jobbigt" nog, då vill man helst inte hålla på med linux där man också sliter sig i håret en massa.

Nej, asså jag blir så trött på alla inkompetenta utvecklare där ute som inte kan hantera olika operativsystem.

Det borde ingå i högskoleutbildningen att installera ett linuxsystem från grunden. T.ex gentoo eller arch.
Det lärde jag mig på gymnasiet!

Jag blir så jäkla trött varje gång det skall väljas plattform efter vad nån jävla monkey i operations kan "hantera" och inte efter vad som är bäst, billigast och enklast för ändamålet.
Citera
2017-03-01, 01:14
  #60
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banankaka12
Nej, asså jag blir så trött på alla inkompetenta utvecklare där ute som inte kan hantera olika operativsystem.

Det borde ingå i högskoleutbildningen att installera ett linuxsystem från grunden. T.ex gentoo eller arch.
Det lärde jag mig på gymnasiet!

Jag blir så jäkla trött varje gång det skall väljas plattform efter vad nån jävla monkey i operations kan "hantera" och inte efter vad som är bäst, billigast och enklast för ändamålet.
10 minuter för att illustrera poängen.

Citat:
Även om den här punkten låter diffus, håll stenhårt i den. Den kommer nämligen inte repeteras speciellt ofta av den enkla anledningen att väldigt, väldigt många programmerare inte begriper detta.

Utan kontext är det där perspektivet helt befogat. Problemet är att så fort någon betalar för något så finns det en kontext, det vill säga det är mer eller mindre aldrig befogat om du inte betalar för projektet själv (därmed äger full kontroll över kontexten).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback