Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-26, 18:54
  #1
Avstängd
AutistiskeBarrons avatar
Försökte idag göra en fabriksåterställning, det gick ej och efteråt startar den inte. Den kommer till Asus logga sedan blir den helsvart. Vad fan ska jag göra?

Har win 10
Citera
2017-02-26, 19:36
  #2
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutistiskeBarron
Försökte idag göra en fabriksåterställning, det gick ej och efteråt startar den inte. Den kommer till Asus logga sedan blir den helsvart. Vad fan ska jag göra?

Har win 10

Stäng av datorn. Starta datorn och tryck/pumpa omedelbart efter det F9 knappen för att komma till fabriks återställnings partitionens funktioner. Prova igen.
Citera
2017-02-27, 08:28
  #3
Medlem
Gör en ren win10 installation istället, då slipper du även all bloatware som följer med.

https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10

Fixa en usbsticka ock kör verktyget, installera sedan OS med hjälp av usbminnet

Förmodar du har en Win 10 OEM version förinstallerad, så du ska inte behöva någon licensnyckel.

Prova också att ta ur batteriet och övrig strömförsörjning, håll sedan ner strömknappen på datorn i 30 sekunder, sedan i med batteriet och nätadaptern igen.
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2017-02-27 kl. 08:40.
Citera
2017-02-27, 16:10
  #4
Avstängd
AutistiskeBarrons avatar
Ska skriva en uppföljningsfråga här istället för att starta en ny tråd: Min Asus r505c kom med Windows 7 (tror jag), fick den själv för några månader sen och minns inte när men jag uppgraderade till Windows 10 - antagligen efter att jag hade dragit igång Dota 2 och det hade gått segt som fan. Med win 10 dock gick det mycket, mycket smidigare (inte perfekt men mycket spelbart på lägsta grafikinställningar). Igår fick jag för mig att jag skulle göra en återställning då jag prackat på mig massa skit så jag försökte återställa den till fabriksinställningar och någonstans på vägen så misslyckades det (det stod att det misslyckades på datorn) varpå den ej kom förbi Asusloggan vid startup.

Så jag spammar f9, och installerar om allting. Den är då väldigt seg. Jag uppgraderar till win 10 och den är fortfarande väldigt långsam. Jag bockar då av alla visuella egenskaper, jag gör en diskrensning och rensar 40 gig, jag tar bort allt Asusskit som den kommer installerad med, jag uppgraderar mina Nvidiadrivers etc och visst är datorn jättesnabb i sig nu, den öppnar filer och kontrollpanelen omedelbart med ingen delay och den är väldigt smidig att navigera men Dota 2 är fortfarande hackigt. Någon som vet vad jag kan göra utöver vad jag redan gjort för att kunna spela som vanligt igen?
Citera
2017-02-27, 17:36
  #5
Medlem
En fråga...har du Norton installerat, så avinstallera det, det är jävulen själv och stjäl en massa resurser.

Sedan, många har problem efter de uppgraderat till Win 10 från 7, och många problem har lösts sedan de gjort en ren win 10 installation.

Har du gjort uppgraderingen behöver du ingen licensnyckel för att göra en ren win 10 installation.

Kolla i resurshanteraren vad som slöar ner systemet, där ser du vilka program och processer som
tar systemresurserna i anspråk

Gå även in på ASUS sida och plocka ner de drivrutiner som finns till ditt system och uppdatera dessa
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2017-02-27 kl. 17:44.
Citera
2017-02-27, 17:47
  #6
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutistiskeBarron
Ska skriva en uppföljningsfråga här istället för att starta en ny tråd: Min Asus r505c kom med Windows 7 (tror jag), fick den själv för några månader sen och minns inte när men jag uppgraderade till Windows 10 - antagligen efter att jag hade dragit igång Dota 2 och det hade gått segt som fan. Med win 10 dock gick det mycket, mycket smidigare (inte perfekt men mycket spelbart på lägsta grafikinställningar). Igår fick jag för mig att jag skulle göra en återställning då jag prackat på mig massa skit så jag försökte återställa den till fabriksinställningar och någonstans på vägen så misslyckades det (det stod att det misslyckades på datorn) varpå den ej kom förbi Asusloggan vid startup.

Så jag spammar f9, och installerar om allting. Den är då väldigt seg. Jag uppgraderar till win 10 och den är fortfarande väldigt långsam. Jag bockar då av alla visuella egenskaper, jag gör en diskrensning och rensar 40 gig, jag tar bort allt Asusskit som den kommer installerad med, jag uppgraderar mina Nvidiadrivers etc och visst är datorn jättesnabb i sig nu, den öppnar filer och kontrollpanelen omedelbart med ingen delay och den är väldigt smidig att navigera men Dota 2 är fortfarande hackigt. Någon som vet vad jag kan göra utöver vad jag redan gjort för att kunna spela som vanligt igen?

Så Dota fungerade bra innan fabr.återställningen men inte nu?

Många som spelar installerar Windows insider preview för att det fungerar bättre med spel.
Citera
2017-02-27, 21:05
  #7
Avstängd
AutistiskeBarrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Så Dota fungerade bra innan fabr.återställningen men inte nu?

Många som spelar installerar Windows insider preview för att det fungerar bättre med spel.

Ja, flöt på perfekt på lägsta grafikinställningar

Vet ej vad de där är men ska kolla upp det tack
Citera
2017-02-27, 21:41
  #8
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutistiskeBarron
Ja, flöt på perfekt på lägsta grafikinställningar

Vet ej vad de där är men ska kolla upp det tack

Det bästa är nog att göra som nämns i inlägg #3 d.v.s ny ren ominstallation av W10. Gå över till W10 för gott s.a.s. Det brukar lösa många problem.

Hämta drivisar för datorn på dess hemsida först och installera samtliga efter ominstallationen. Test kör den!.

Om du fortfarande har problem så prova med att uppdatera drivisar - https://drp.su/en/foradmin. Kör det i "expert mode" och bocka ur ALLA tilläggs program.

Gör en backup innan uppdateringen.
Citera
2017-02-28, 10:14
  #9
Avstängd
AutistiskeBarrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det bästa är nog att göra som nämns i inlägg #3 d.v.s ny ren ominstallation av W10. Gå över till W10 för gott s.a.s. Det brukar lösa många problem.

Hämta drivisar för datorn på dess hemsida först och installera samtliga efter ominstallationen. Test kör den!.

Om du fortfarande har problem så prova med att uppdatera drivisar - https://drp.su/en/foradmin. Kör det i "expert mode" och bocka ur ALLA tilläggs program.

Gör en backup innan uppdateringen.

Igår så raderade jag alla gamla Windowsfiler och befriade 40 gb, men ni menar alltså att jag bör ladda ner Win 10 iso och kopiera den på USB, sen starta datorn från USB:n och installera Win 10 om igen?
Citera
2017-02-28, 11:29
  #10
Medlem
Ja !!

Installera en ren windows, se till att du har laddat hem drivrutinerna till ditt system på en extern disk eller usbminne innan du börjar

Sedan, för att radera bort skit från datorn använd förlagsvis CCleaner om du inte redan använder det, den är mycket bra.
Citera
2017-02-28, 11:42
  #11
Avstängd
AutistiskeBarrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Ja !!

Installera en ren windows, se till att du har laddat hem drivrutinerna till ditt system på en extern disk eller usbminne innan du börjar

Sedan, för att radera bort skit från datorn använd förlagsvis CCleaner om du inte redan använder det, den är mycket bra.

Ska göra det när jag kommer, tack för tipset!
Citera
2017-03-01, 13:34
  #12
Avstängd
AutistiskeBarrons avatar
Har nu installerat windows 10 separat och gjort massa tweaks för att få den att gå snabbare, tagit bort bloatware osv men spelet går fortfarande segt. Jag minns att innan den misslyckade fabriksåterställningen så hade jag hållit på och försökt förbättra CPU:n men minns inte allt jag gjorde. Det var något jag måste ha ändrat i eftersom spelet var långsamt när jag först installerade windows 10 och det blev inte bra förrän jag själv hade gjort ändringar. Kom på det idag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback