Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-26, 13:29
  #1
Medlem
Hejsan.

Måste definitivt köpa en SSD hårddisk då datorn inte klarar av Adobe program så bra.

Det jag tänkte på är en utav dessa två.

Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD VS Crucial® MX300 525GB 2.5" SSD

Skillnaden ligger i priset, Crucial är 150kr billigare.
Crucial har 25GB mer än Samsung och 210 mer TB vad det nu ska betyda.

Vill någon expert hjälpa mig avgöra vilket som är bättre alternativ?

https://www.komplett.se/k/kcp.aspx?s...770&sku=895978

Jag ska använda datorn till främst Adobe program.
Citera
2017-02-26, 14:16
  #2
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
Hejsan.

Måste definitivt köpa en SSD hårddisk då datorn inte klarar av Adobe program så bra.

Det jag tänkte på är en utav dessa två.

Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD VS Crucial® MX300 525GB 2.5" SSD

Skillnaden ligger i priset, Crucial är 150kr billigare.
Crucial har 25GB mer än Samsung och 210 mer TB vad det nu ska betyda.

Vill någon expert hjälpa mig avgöra vilket som är bättre alternativ?

https://www.komplett.se/k/kcp.aspx?s...770&sku=895978

Jag ska använda datorn till främst Adobe program.

Så vitt jag vet är Samsung den enda SSD`n som kommer med ett program, Samsung Magician, som snabbar upp disken ytterligare. Från read/write på c:a 450 till c:a 1200.
Citera
2017-02-26, 14:39
  #3
Medlem
Okey, Det visste jag inte tack för info.
Citera
2017-02-26, 16:40
  #4
Medlem
x12s avatar
"Rapid mode" är en ram-cache på som mest 4 gig (ställbar), d.v.s det är inte överföringen till disk som visas, pga s-ata3 bara klarar 600, det som visas är hur snabbt minne datorn har, för det är dit datat skickas om man har aktiverat det där, och sedan skrivs det ut från ram till ssd i den helt normala takten, ca.500-550 beroende på vilken modell det gäller.

Innan man aktiverar ram-cache och permanent reserverar bort 1-4 gig av ram så ska man nog fundera på om inte ram behövs bättre än till en snabbare åtkomst till vissa filer som ändå är väldigt snabbt åtkomliga. Man får marginellt längre uppstart och avslutningstider pga den där cachen ska läsas in/skrivas ut i samband med det. Nåt man kan fundera på är också vad som händer vid oväntad avstängning, t.ex strömavbrott, bsod, systemhäng osv. Har man uppemot 4 gig diskdata i ram kan det bli ett rejält kaos på disken efter en oväntad avstängning.
Citera
2017-02-27, 02:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
"Rapid mode" är en ram-cache på som mest 4 gig (ställbar), d.v.s det är inte överföringen till disk som visas, pga s-ata3 bara klarar 600, det som visas är hur snabbt minne datorn har, för det är dit datat skickas om man har aktiverat det där, och sedan skrivs det ut från ram till ssd i den helt normala takten, ca.500-550 beroende på vilken modell det gäller.

Innan man aktiverar ram-cache och permanent reserverar bort 1-4 gig av ram så ska man nog fundera på om inte ram behövs bättre än till en snabbare åtkomst till vissa filer som ändå är väldigt snabbt åtkomliga. Man får marginellt längre uppstart och avslutningstider pga den där cachen ska läsas in/skrivas ut i samband med det. Nåt man kan fundera på är också vad som händer vid oväntad avstängning, t.ex strömavbrott, bsod, systemhäng osv. Har man uppemot 4 gig diskdata i ram kan det bli ett rejält kaos på disken efter en oväntad avstängning.


Oh, Nu blev det lite överkunskap för mig, förstår inte allt det där. Men orsaken till att jag vill köpa en SSD disk är min dator är ganska bra men ändå slö.

Hp All In One Elite 8300
Intel i5 vPro 3,20 GHz
8GB Ram 1600GHz
256GB HHD Hårddisk.

Varför jag misstänker att hårddisken är slå är för att i "Aktivitetshanteraren" så är hårddisken alltid på 100% nästan. Och arbetet blir segt. Eller har jag fel?
Citera
2017-02-27, 03:05
  #6
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
förstår inte allt det där.
För att ta den enkla versionen så gör alltså samsungs program inte själva ssd'n snabbare, den använder bara datorns ram (minnet) för att mellanlagra data innan den skriver det till ssd'n. Därav får man känslan av att det går snabbare (ibland), men till priset av att 1 gig av dina 8 kommer användas av programmet, hela tiden. Så, har du bara 8 gig bör du nog inte aktivera det där snabb-läget. Det är avstängt som standard.

Samsungs ssd är fortfarande bland de bästa ssd'erna, så det är ett rekommendabelt köp oavsett.

Vad som belastar din nuvarande hårddisk till 100%, det är svårt att sia om. Kan vara windows indexeringstjänst, uppdateringar som körs, ett dåligt antivirusprogram som gnager, växlingsfil pga minnet är fullt, automatisk defrag, bakgrundsprogram som t.ex spotify, itunes eller andra sådana saker. Oftast gör datorerna sådär en stund efter påslag, sedan lugnar det ner sig. Det kommer helt klart kännas bättre sedan disken är utbytt mot en bra ssd. Operativet blir ju också omistallerat "på köpet", så det hjälper till att få bort dåliga bakgrundsprogram oavsett vad det är.

Då det är en märkesdator, dom kan vara extra besvärliga, se till att ha alla drivrutiner färdignedladdade på en usb-sticka eller utbrända på cd/dvd innan du kopplar ur befintlig disk. Se till att du har windows licensnyckel eller att etiketten fortfarande är läsbar.

Bevara befintlig disk, låt den gärna sitta kvar oansluten i datorn, ifall du nån gång behöver gå tillbaka, t.ex om installationen oväntat krånglar. Lättsamt att bara flytta över sladdarna till gamla disken och starta om, ifall det är nåt.

Innan köp, kolla upp att det finns 2.5" plats för ssd i datorchassiet, det är inte alla som har det. Går iofs fästa disken med buntband eller nåt, men titta lite i chassiet innan du beställer grejor, hur långa kablarna är, om det är standardkontakter eller nåt hp-special i den, var du kan fästa ssd'n osv.
Citera
2017-02-27, 05:17
  #7
Medlem
1FFs avatar
Det som skrivs av användare x12 i inlägg #6 och tidigare stämmer. Men man får inte känslan av att det går snabbare utan det går - de facto - snabbare. Men det görs alltså indirekt.

För mig är den rejält betydande generellt men inte när det kommer till uppstart eller nedstängning.
Jag har enbart 4gb RAM och av det används c:a 15% av Rapid mode och jag har inga som helst problem med datorn för det. Trots abrupta avstängningar bl.a.

Det är som alltid en personlig fråga; hur använder du din dator, vad gör du på den - om det fungerar bra eller dåligt för en. Har du ett överflöd av RAM så ska det gå bra att använda Rapid utan några som helst problem. Du bör med 8gb inte ha besvär med det. Men som sagt, personligt.

Använd en RAM rens vid behov så tjänar du säkert in det du förlorar, så att säga.
Citera
2017-02-27, 07:43
  #8
Medlem
AslakVikingssons avatar
Är inte kunnig alls men kör Samsung EVO 850 och älskar programmet som medföljer. Bra med info och lätt att förstå även för en amatör som mig. Använder Adobe program dagligen i jobbet och det går snabbt och enkelt.
Citera
2017-02-27, 10:02
  #9
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AslakVikingsson
Är inte kunnig alls men kör Samsung EVO 850 och älskar programmet som medföljer. Bra med info och lätt att förstå även för en amatör som mig. Använder Adobe program dagligen i jobbet och det går snabbt och enkelt.


Det nya som har kommit är ännu enklare.
Citera
2017-02-27, 13:32
  #10
Medlem
salxars avatar
850 har 5 års garanti, MX300 har 3 år
850 har kryptering, MX300 verkar inte ha det

Jag hade kört på 850.
Citera
2017-02-27, 16:36
  #11
Medlem
TACK x12, fick höra allt jag behövde höra!

Nu är jag nästan redo att beställa är så sugen på att testa Samsung SSD disken.

Dock så vet jag inte om jag ska välja:

Snabb mSATA-enhet

Eller 2.5.

Har en Hp All In One Elite 8300.

Så här ser den ut på insidan.

http://i63.tinypic.com/auhx0l.jpg

http://i65.tinypic.com/2gwywjm.jpg
Citera
2017-02-27, 16:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
850 har 5 års garanti, MX300 har 3 år
850 har kryptering, MX300 verkar inte ha det

Jag hade kört på 850.


Kör på 850 då, Tack för hjälpen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback