Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-03-13, 10:42
  #37
Medlem
andreasmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Ägget måste som sagt bli befruktat först för att det ska bli nån kyckling från ägget.

Och det sker genom att tuppen pippar med hönan och inseminerar något vidrigt skit som gör att den hönan sedan ger ägg som innehåller någon liten mindre varelse. Denna varelse kunde snubben (i artikeln jag länkade till) se med någon speciell typ av lampa. Och denna varelse äter du sedan upp på din tallrik när du köper ekologiska äggen. HUR jävla äckligt är inte det ?

Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
antar att man inte har tuppar bland hönsen där man producerar ägg i stor skala.

Läser du på massvis av de här företagens sidor som säljer ekologiska ägg så är det ju just DET, som de fan SKRYTER med dvs. att hönsen får en så pass normal levnadsmiljö som möjligt och det har visat sig att hönor "mår bättre" tillsammans med en tupp i gården som håller ordning på flocken. Vilket i och för sig är förståeligt, fungerar likadant hos människan, överallt där kvinnor är i grupp och utan någon man med i bilden, blir bara en jävla röra, kackel, intriger, knivar bakom ryggen och statusspel. Så det är vanligt för ekologiska ägg. Som en tidigare användare skrev "Köp ekologiska eller krav ägg då för där så krävs det att hönorna har tupp så äggen kan bli befruktade."

Därmed inte sagt att det är jävligt vidrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Dock så kan en höna byta kön och bli en tupp och därefter befrukta nån annan höna i hönshuset.

WTF?!! Mindblown.

Ingenting av det här fick man lära sig efter 12 år i skola.

Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Men att det skulle hända och du sen skulle få hem ägget och det har klarat resan från hönshuset till affären och sen hem till dig är nog obefintlig.

Eh? Läste du artikeln jag länkade till? Snubben köpte 30 ekologiska ägg och fick 3 levande kycklingar. Du verkar rätt obildad kring detta ämne i alla fall.
Men jag dömer dig inte, det är jag också. Åt upp sista äggen från en förpackning med 20st ekologiska ägg igår...
__________________
Senast redigerad av andreasmm 2017-03-13 kl. 10:46.
Citera
2017-03-13, 14:17
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreasmm
Och det sker genom att tuppen pippar med hönan och inseminerar något vidrigt skit som gör att den hönan sedan ger ägg som innehåller någon liten mindre varelse. Denna varelse kunde snubben (i artikeln jag länkade till) se med någon speciell typ av lampa. Och denna varelse äter du sedan upp på din tallrik när du köper ekologiska äggen. HUR jävla äckligt är inte det ?



Läser du på massvis av de här företagens sidor som säljer ekologiska ägg så är det ju just DET, som de fan SKRYTER med dvs. att hönsen får en så pass normal levnadsmiljö som möjligt och det har visat sig att hönor "mår bättre" tillsammans med en tupp i gården som håller ordning på flocken. Vilket i och för sig är förståeligt, fungerar likadant hos människan, överallt där kvinnor är i grupp och utan någon man med i bilden, blir bara en jävla röra, kackel, intriger, knivar bakom ryggen och statusspel. Så det är vanligt för ekologiska ägg. Som en tidigare användare skrev "Köp ekologiska eller krav ägg då för där så krävs det att hönorna har tupp så äggen kan bli befruktade."

Därmed inte sagt att det är jävligt vidrigt.



WTF?!! Mindblown.

Ingenting av det här fick man lära sig efter 12 år i skola.



Eh? Läste du artikeln jag länkade till? Snubben köpte 30 ekologiska ägg och fick 3 levande kycklingar. Du verkar rätt obildad kring detta ämne i alla fall.
Men jag dömer dig inte, det är jag också. Åt upp sista äggen från en förpackning med 20st ekologiska ägg igår...


Nej ja läste inte artikeln utan utgick från sunt förnuft. Står fast vid det ja skrev att du inte får kycklingar från "massproducerade" ägg men visst har han köpt ekologiska ägg på sin lokala lilla icabutik med ägg från nån bonde i samma by så kanske det kan gå. Eller så har han bara hittat på allt =)
Citera
2017-03-14, 00:05
  #39
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreasmm
Och det sker genom att tuppen pippar med hönan och inseminerar något vidrigt skit som gör att den hönan sedan ger ägg som innehåller någon liten mindre varelse. Denna varelse kunde snubben (i artikeln jag länkade till) se med någon speciell typ av lampa. Och denna varelse äter du sedan upp på din tallrik när du köper ekologiska äggen. HUR jävla äckligt är inte det ?



Läser du på massvis av de här företagens sidor som säljer ekologiska ägg så är det ju just DET, som de fan SKRYTER med dvs. att hönsen får en så pass normal levnadsmiljö som möjligt och det har visat sig att hönor "mår bättre" tillsammans med en tupp i gården som håller ordning på flocken. Vilket i och för sig är förståeligt, fungerar likadant hos människan, överallt där kvinnor är i grupp och utan någon man med i bilden, blir bara en jävla röra, kackel, intriger, knivar bakom ryggen och statusspel. Så det är vanligt för ekologiska ägg. Som en tidigare användare skrev "Köp ekologiska eller krav ägg då för där så krävs det att hönorna har tupp så äggen kan bli befruktade."

Därmed inte sagt att det är jävligt vidrigt.



WTF?!! Mindblown.

Ingenting av det här fick man lära sig efter 12 år i skola.



Eh? Läste du artikeln jag länkade till? Snubben köpte 30 ekologiska ägg och fick 3 levande kycklingar. Du verkar rätt obildad kring detta ämne i alla fall.
Men jag dömer dig inte, det är jag också. Åt upp sista äggen från en förpackning med 20st ekologiska ägg igår...

Huruvida ekologiska hönor mår bättre är ju inte säkert. Inte heller frigående hönor skulle må bättre är ju inte så säkert. De har mycket högre dödlighet och ägnar sig åt kannibalism och är antagligen stressade av att vara flera tusen hönor i en besättning där ingen naturlig social rangordning kan ske. I en bur lever hönorna med sina få andra hönor i en liten grupp.

Kan ju berätta att frigående höns även går i sitt eget träck oavsett hygiennivå och pickar i detta och sprider parasiter, särskilt en spolmask som lever i inälvorna då på en höna. Hönorna har en kloak dvs ett hål dör både skit, urin och fittan och masken kan i detta hål ibland krypa upp i livmodern on hamna i ett ägg. Burhöns är att betrakta som parasitfria eftersom de har liten risk att sprida parasiter då de är frånskilda från sitt träck, men eko och frigående så kan man räkna med att varannan höna har parasiter.

http://www.st.nu/medelpad/ange/hitta...i-frukostagget

http://www.foodmonitor.se/index.php/...parasit-i-aegg
Citera
2017-03-15, 18:35
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreasmm
ÄHH??!?!?!?!?!?!?!?

Det är väl just DET som man INTE kan göra nu. Vem FAN vill äta ett befruktat ägg även om man är ovetandes om att man äter ett sådant bara därför att man inte kan se skillnad?

Fy fan, blir enbart burägg för mig nu. Fan, åt precis upp en förpackning med 20st ekologiska ägg idag som jag köpte i veckan och det bör väl alltså varit med åtminstone ett befruktat ägg då ifall det nu är lika vanligt som artikeln gjorde gällande. Inte nog med att det egentligen är tillräckligt äckligt med tanken på att man äter hönsmens, men tuppsperma också blir det. Plus att man äter ett foster. Det är sinnessjukt hur folk verkar så likgiltiga över det.

Förstår ärligt talat inte vad det är du tycker är äckligt.
Äter du fläskkotlett? Den kommer garanterat från ett grisägg som blivit befruktat.
Dricker du mjölk, den kommer fet och kroppsvarm från en kospene (uuuuu, skitäckligt?)
Äter du kaviar? (Uuuuuu, fiskmens!)
Är det tanken på att maten inte plötsligt materialiseras färdigpaketerad på en hylla i mataffären som skrämmer eller något annat?

Men för att gå tillbaka till ägget, det verkar som du missuppfattat några saker.
I ett befruktat ägg som inte ruvats finns inget foster. Oavsett hur länge du väntar.
Det finns naturligtvis ingen tuppsperma i ett befruktat ägg, varför skulle det finnas det?

Sen kan jag inte låta bli: Du vet väl att ägget kommer ut ur samma hål som hönan skiter ur? Jajjemän, hönsmens ur hönsröv!
Citera
2017-04-04, 21:27
  #41
Medlem
dödsknivens avatar
Jag har höns och har fått kycklingar (från egna hönor + tupp alltså) både genom ruvning och med äggkläckningsmaskin. Som tidigare nämnts så börjar inte hönan att ruva innan det ligger en 6-10 ägg i redet, innan dess så är äggen befruktade men "vilande". Detta, också som tidigare nämnts, är för att alla äggen ska kläckas samtidigt. På samma sätt har jag samlat ägg och haft dem i rumstemperatur tills jag har fått ihop ett tiotal ägg för att sen lägga dem i en kläckmaskin vilken efterliknar att ligga under en ruvande höna map temperatur, fuktighet och rotation. Efter några dagar kan man lysa genom ägget för att se om det är befruktat och utvecklas, innan dess går det inte att se utan att knäcka ägget. Det bästa sättet att se om ens knäckta ägg är befruktat är att leta efter en ljusare fläck på gulan, det är början till ett hönsfoster. Med det sagt så kan befruktade ägg sparas i äggkartong i rumstemperatur några månader för att sedan ätas utan att något foster har börjat utvecklas. Hur lång tid en kan vänta innan förstadiet till fostret dör kan jag inte svara på, men mer än tio dagar vet jag bevisligen att det kan vara.

Att kläcka ägg är inte så enkelt som det låter, men provar en med köpeägg så är nog chansen att lyckas ganska stor om en är lite ihärdig
Citera
2018-02-10, 15:11
  #42
Medlem
slitenslavs avatar
Japp som föregående talare sa så kan du kläcka fram kycklingar från köp ägg. Särskilt enkelt med ekologiska ägg från alsbo. men de flesta ekologiska kan funka.
Citera
2019-01-31, 21:31
  #43
Medlem
Jag kommer kanske köpa ett äggkläckningsmaskin. Men jag undrar om det är verkligen värt det om jag köper ägg från vanliga livsmedelsbutik?
Citera
2019-01-31, 22:15
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momme99
Jag kommer kanske köpa ett äggkläckningsmaskin. Men jag undrar om det är verkligen värt det om jag köper ägg från vanliga livsmedelsbutik?

Morsan och hennes gubbe köpte 2st ekologiska ägg på livsmedelsbutiken och efter några veckor i äggkläckningsmaskinen kom det 2 små busar.. lite kul att det blev en tupp och en höna faktist

Vilka ägg dom köpte vet jag inte, men gubben är ganska så om sig och kring sig, har massa vaktlar och andra djur.. jag vet att dom var skeptiska först men tänkte att det kan va kul och prova om de blir något av äggen.
Citera
2019-02-01, 09:04
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spazzman
Morsan och hennes gubbe köpte 2st ekologiska ägg på livsmedelsbutiken och efter några veckor i äggkläckningsmaskinen kom det 2 små busar.. lite kul att det blev en tupp och en höna faktist

Vilka ägg dom köpte vet jag inte, men gubben är ganska så om sig och kring sig, har massa vaktlar och andra djur.. jag vet att dom var skeptiska först men tänkte att det kan va kul och prova om de blir något av äggen.

Är det stor chans att äggen kommer att kläckas?
Citera
2019-02-01, 17:09
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momme99
Är det stor chans att äggen kommer att kläckas?

Hur stor chansen är har jag dålig koll på, det är möjligt att dom hade fler än 2 ägg i maskinen men att det bara blev 2 kycklingar. Dom hade även vaktelägg samtidigt när jag var där och kollade så kommer inte ihåg exakt
Citera
2019-02-02, 15:09
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spazzman
Hur stor chansen är har jag dålig koll på, det är möjligt att dom hade fler än 2 ägg i maskinen men att det bara blev 2 kycklingar. Dom hade även vaktelägg samtidigt när jag var där och kollade så kommer inte ihåg exakt

okej
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback