Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-26, 08:12
  #1
Medlem
Jag håller på med renovering hemma .
Nu undrar jag om målade väggar eller tapeter är bäst.
Målade väggar kan man ju alltid tvätta.
Vilken väg till köket är mest poppis idag?
Vad ska jag mer tänka på när det gäller köket som ligger i norrläge?
Jag or i en hyresrätt en trea köket är lite och ganska tyckt avgaser från bilarna kommer in stekt trafikerat där jag bor.
__________________
Senast redigerad av mikael2 2017-02-26 kl. 09:04.
Citera
2017-02-26, 09:01
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Jag håller på med renovering hemma .
Nu undrar jag om målade väggar eller tapeter är bäst.
Målade väggar kan man ju alltid tvätta.
Vilken väg till köket är mest poppis idag?
Vad ska jag mer tänka på när det gäller köket som ligger i norrläge?
Mina erfarenheter är att det alltid är bäst med målade väggar. Vid skada så är det bara att rolla på ny färg, fast det gäller att man sparat uppgift om färg och NCS-kod. Man kan också få exakt den färg man vill ha. Tänk på att alla färger inte är tvättbara, välj rätt färg.
Det är bra om det finns två möjligheter att gå in i köket, groventre-tvättstuga-kök och hall- kök.
Försök få till flera fönster i köket så att det inte blir för mörkt. Fördelen med norrfönster är att det inte blir olidligt varmt där under sommaren. En fördel då man ofta är i köket.
Det här är mina erfarenheter från de fyra hus vi renoverat och byggt. Behoven förändras också med tiden. Man har olika önskemål på bostaden när barnen är mindre, då är de ofta med de vuxna, när de är tonåringar är de praktiskt om det finns två vardagsrum så att föräldrarna har ett eget utrymme. Sedan när de flyttar hemifrån behöver man ganska snart fler sängplatser, då är det både barn, respektive och barnbarn som behöver utrymme.
Så ställ in dig på återkommande renoveringar med 5-10 års mellanrum. 😀
Citera
2017-02-26, 10:10
  #3
Medlem
Finns tvättbara tapeter också.

Har du stora ytor tycker jag en målad vägg kan bli rätt tråkig. Beroende på hur köket ser ut kan det funka med en fondvägg också.

Få du bra ljusinsläpp från fönstret?

Skall köksbordet stå i köket?


Hänger inte riktigt med du bor i en hyresrätt som du håller på att renovera köket i, eller menar du bostadsrätt?
Citera
2017-02-26, 10:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Finns tvättbara tapeter också.

Har du stora ytor tycker jag en målad vägg kan bli rätt tråkig. Beroende på hur köket ser ut kan det funka med en fondvägg också.

Få du bra ljusinsläpp från fönstret?

Skall köksbordet stå i köket?


Hänger inte riktigt med du bor i en hyresrätt som du håller på att renovera köket i, eller menar du bostadsrätt?

Bolaget lägger p hyran ,norrläge, förslag på fondvägg!
Citera
2017-02-26, 11:21
  #5
Medlem
S.O.Stolps avatar
Bäst och bäst. Tänk så här: målar väggar gör man i skolor, sjukhus och anstalter. På Östermalm målar man fan inte en kvadratcentimeter. Du väljer.
Citera
2019-01-26, 21:44
  #6
Medlem
utan.att.stannas avatar
Står inför samma vånda. Har bestönt mig att tapetsera halen med randig tapet, så det känns befogat med tapet. Sovrunmet döremot.... Svindyr snyggt mönstrad tapet eller någon dämpad variant av målad grå färg..... Så resonerar jag just nu. Vardagsrum är tspetserad enfärgad. Kök målad vit och kommer så förbli.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback