Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-19, 10:00
  #13
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Du ser ju ut att ha kommit igång bra, heja!

Jag blev nyfiken på övningen stående hantelrodd, kan du länka någon video på den?
Tackaar! Ja för tusan, denna gång har jag verkligen kört hårt. Först för att gå ner lite i vikt och där främst magen som är i stort sett den enda som är/var stor på mig. Den är i stort sett borta nu men har "bara" gått ned ca 4 kg i vikt men samtidigt byggt en hel del muskler sen början på december 2016.

Jag har inget bra namn på denna hantelrodd och jag antar du menar den för axlarna, ska försöka länka till lite bilder. Det finns säkert ett namn på dessa övningar men jag kan inta alla än. har lärt mig genomföra övningarna och det har varit det viktigaste för mig.
Citera
2017-03-19, 10:46
  #14
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Du ser ju ut att ha kommit igång bra, heja!

Jag blev nyfiken på övningen stående hantelrodd, kan du länka någon video på den?
Här länk och han kallar övningen Hammer front raises. Jag kör den även med överhandsgrepp på hantlarna och ibland med stång. Det är inga stora vikter vi pratar om här utan det räcker med 5-8kg hantlar för den är tuff och ger resultat snabbt. Laddar inte stången med stora vikter här, övningen i sig är tillräckligt tung så.

Har sett att en del inte rekommenderar denna övning pga av att det sliter mer än det gör nytta. Kanske det är så när man blir starkare och man får ändra till ngn annan övning för axlarna.

Länk här och ca 7:00 visar han: https://youtu.be/Ut09ow5T26Q
Citera
2017-03-20, 19:26
  #15
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Här länk och han kallar övningen Hammer front raises. Jag kör den även med överhandsgrepp på hantlarna och ibland med stång. Det är inga stora vikter vi pratar om här utan det räcker med 5-8kg hantlar för den är tuff och ger resultat snabbt. Laddar inte stången med stora vikter här, övningen i sig är tillräckligt tung så.

Har sett att en del inte rekommenderar denna övning pga av att det sliter mer än det gör nytta. Kanske det är så när man blir starkare och man får ändra till ngn annan övning för axlarna.

Länk här och ca 7:00 visar han: https://youtu.be/Ut09ow5T26Q
Tack för länk! Håller på med rehab och viktnedgång själv och är nog ganska långt därifrån ännu, men absolut ett tips för framtida pass, när kroppen förhoppningsvis läkt ihop! Kör själv gräddan av mesträning, men det ger iaf goda resultat med gummiband och fokus på stretch. Siktar på muskler som klarar statisk belastning, eftersom det är det min arbetsdag består av.

Heja på, är roligt att följa ditt engagemang i din träning!
Citera
2017-03-23, 06:34
  #16
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Ålder: över 45
Vikt 93 kg fettprocent (BF) 25
Längd 180 cm
bröst 105
mage hmm 105
Biceps 39 cm

Har inte lagt av utan det blev lite över en veckas paus pga förkylning men va fa.. vad trött jag var vid första passet på 10 dagar igår, kanske det hänger kvar ngt i kroppen än men jag mår fint annars.

Körde ett ryggpass igår som var lite tungt men kändes ändå ok efteråt.

Citerar mig själv pga att det är dags att stämma av vikten mm.

Sen i början på december när jag kom igång med träningen på allvar har jag gått ner ca 5 kg.
Från 93 till 88 och då har jag ju byggt en del muskler så jag känner mig helnöjd med detta.

Vikt och mått dec 2016/ mars 2017
93 kg / 88 kg
Mage/midja 105 /97 cm
Bröst 105 /110
Biceps 39 /40
Bf 25% / runt 22% ska mäta på flera sätt när jag kommer åter till sverige nu nästa vecka.
Skillnaden syns och mest magen som i stort sett är borta och att jag har mycket tydligare axlar och bröst. Inte mycket i cm men det syns väl.

Ska iväg på ett bröstpass nu och här har sommaren kommit så det är lite drygt 30 grader i skuggan
Citera
2017-03-23, 06:44
  #17
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Tack för länk! Håller på med rehab och viktnedgång själv och är nog ganska långt därifrån ännu, men absolut ett tips för framtida pass, när kroppen förhoppningsvis läkt ihop! Kör själv gräddan av mesträning, men det ger iaf goda resultat med gummiband och fokus på stretch. Siktar på muskler som klarar statisk belastning, eftersom det är det min arbetsdag består av.

Heja på, är roligt att följa ditt engagemang i din träning!
Började min bana på gym runt 2004 ungefär som du med rehabträning och jag blev så fast i gymmandet att jag gav mig fan på att jag inte skulle bli sittande i rullstol när jag blir 50 år så jag tränade och tränade. Min läkare och sjukgymnast har senare sagt att om jag inte haft sån vilja och börjat träna kroppen då för över 10 år sen så kanske jag hade varit sittande om än inte i rullstol så ganska nära.

Jag har alltså psoriasis artrit i värsta formen, ont i stort sett varenda led i kroppen och även en del mjukdelsinflammationer. Bara att ta en värktablett och köra rörelser på gymmet samt stärka alla muskler runt lederna så kan man leva ett drägligare liv och även må bättre psykiskt för att ha ständig värk tar bra på psyket men jag ska bli starkare och bättre ju äldre jag blir tänkte jag. Fan den som ger sig.
Citera
2017-03-24, 09:51
  #18
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Började min bana på gym runt 2004 ungefär som du med rehabträning och jag blev så fast i gymmandet att jag gav mig fan på att jag inte skulle bli sittande i rullstol när jag blir 50 år så jag tränade och tränade. Min läkare och sjukgymnast har senare sagt att om jag inte haft sån vilja och börjat träna kroppen då för över 10 år sen så kanske jag hade varit sittande om än inte i rullstol så ganska nära.

Jag har alltså psoriasis artrit i värsta formen, ont i stort sett varenda led i kroppen och även en del mjukdelsinflammationer. Bara att ta en värktablett och köra rörelser på gymmet samt stärka alla muskler runt lederna så kan man leva ett drägligare liv och även må bättre psykiskt för att ha ständig värk tar bra på psyket men jag ska bli starkare och bättre ju äldre jag blir tänkte jag. Fan den som ger sig.
Det var bra jobbat! Vet hur det är att leva med kronisk smärta, det tar liksom på alla delar av livet. Håller med om att det psykiska måendet blir väldigt mycket bättre av träning. Har alltid gillat styrketräning och gym. Just nu är det försiktigt med vikter för mig, men det går sakta framåt och jag känner mig mycket bättre så här efter 4-5 veckor redan. Mycket fokus på mjuk stretchning och de små, stödjande musklerna och hoppas kunna dra igång lite kondition till sommaren.

Kämpa på, du kommer bli minst 150 år och vara mest fit i klassen!
Citera
2017-03-24, 10:56
  #19
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Det var bra jobbat! Vet hur det är att leva med kronisk smärta, det tar liksom på alla delar av livet. Håller med om att det psykiska måendet blir väldigt mycket bättre av träning. Har alltid gillat styrketräning och gym. Just nu är det försiktigt med vikter för mig, men det går sakta framåt och jag känner mig mycket bättre så här efter 4-5 veckor redan. Mycket fokus på mjuk stretchning och de små, stödjande musklerna och hoppas kunna dra igång lite kondition till sommaren.

Kämpa på, du kommer bli minst 150 år och vara mest fit i klassen!
Tack för stödet! Vi kämpar nog båda men i lite olika stadier, att träna småmusklerna som du och även jag gör är nog så viktigt. De (småmusklerna) är ju en grund vi måste ha för att senare träna de större musklerna. För min del är det en tävling mot mig själv och jag antar det är lika för dig, vi kämpar på i vår egen division där varje framsteg är en vinst. Glöm inte att känna dig stolt för varje pass du klarar av oavsett vikter du tränar med.
Citera
2017-03-26, 21:11
  #20
Medlem
Kravallens avatar
Grym resa! Imponerande!
Citera
2017-04-24, 22:58
  #21
Medlem
Customizers avatar
Tjena!
Jag tränar själv en hel del och tycker att det ger en mycket tillbaka så kämpa på bara.
Tänk inte så mycket på vikterna i början det kommer efterhand.
Däremot är det viktigt att testa gränserna och hela tiden sträva mot att bli bättre och starkare om man vill få resultat.
Det är tyvärr allt för vanligt att man kör samma övningar, reps och vikter som man gjort innan.
Däremot har jag svårt att träna hårt i värmen, känns som att kraften rinner ur mig i samma takt som svetten .
Därför så blir det vila för mig då jag befinner mig på varmare breddgrader
Jag tror dock man vänjer sig efter några månader men då brukar det vara tid för mig att åka hem igen.
Jag antar att du är kvar i PH?
Citera
2017-11-14, 10:23
  #22
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Customizer
Tjena!
Jag tränar själv en hel del och tycker att det ger en mycket tillbaka så kämpa på bara.
Tänk inte så mycket på vikterna i början det kommer efterhand.
Däremot är det viktigt att testa gränserna och hela tiden sträva mot att bli bättre och starkare om man vill få resultat.
Det är tyvärr allt för vanligt att man kör samma övningar, reps och vikter som man gjort innan.
Däremot har jag svårt att träna hårt i värmen, känns som att kraften rinner ur mig i samma takt som svetten .
Därför så blir det vila för mig då jag befinner mig på varmare breddgrader
Jag tror dock man vänjer sig efter några månader men då brukar det vara tid för mig att åka hem igen.
Jag antar att du är kvar i PH?
Sent svar beroende på att jag varit i Sverige några månader men jag älskar att träna i värmen, försökte lite ute nu i Sverige i oktober men svårt med andningen i den kalla fuktiga luften. Här är det ju runt 28-30 grader för jämnan och jag bara älskar det. Tappar vikt som jag lagt på mig i Sverige pga av för dålig mathållning och för god choklad. 8 kg upp sen april 2017 till oktober nu. Har inget gym jag går till i Sverige tyvärr, tycker att det är långt att åka och är trött efter dagarna med jobb och annat.

Men nu full fart igen men va fan va fort man tappar, 4 månader utan riktig träning känns som att börja från början. Styrkan finns mestadels kvar men orken/uthålligheten blir lidande men den kommer tillbaka snabbt känner jag. 2 veckors gym nu 6 dagar i veckan och jag har nog tappat 3 kg. Trodde jag var ganska vältränad då jag rört mig en hel del de sista månaderna men jag hade fel. Tror den extra vikten gör en hel del, det kostar ju på att bära runt på 8 kg extra dökött.

Ingen journal idag men ett bra bröstpass var det iaf, igår var det rygg. Hade ordentlig träningsvärk förra veckan, oj! Men det värsta har gett sig nu. är det värre för oss gamlingar tro? Är ju 50 nu men jag kör på som jag vore 25 men märker att jag inte hänger med i ungdomarnas tempo så jag kör så gott jag kan och tävlar bara mot mig själv. Nu först ner med vikten till under 90 kg. Samtidigt bygger jag ju muskler och har en bra diet nu så det går snabbt åt rätt håll.
Citera
2018-03-25, 14:12
  #23
Medlem
Customizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Sent svar beroende på att jag varit i Sverige några månader men jag älskar att träna i värmen, försökte lite ute nu i Sverige i oktober men svårt med andningen i den kalla fuktiga luften. Här är det ju runt 28-30 grader för jämnan och jag bara älskar det. Tappar vikt som jag lagt på mig i Sverige pga av för dålig mathållning och för god choklad. 8 kg upp sen april 2017 till oktober nu. Har inget gym jag går till i Sverige tyvärr, tycker att det är långt att åka och är trött efter dagarna med jobb och annat.

Men nu full fart igen men va fan va fort man tappar, 4 månader utan riktig träning känns som att börja från början. Styrkan finns mestadels kvar men orken/uthålligheten blir lidande men den kommer tillbaka snabbt känner jag. 2 veckors gym nu 6 dagar i veckan och jag har nog tappat 3 kg. Trodde jag var ganska vältränad då jag rört mig en hel del de sista månaderna men jag hade fel. Tror den extra vikten gör en hel del, det kostar ju på att bära runt på 8 kg extra dökött.

Ingen journal idag men ett bra bröstpass var det iaf, igår var det rygg. Hade ordentlig träningsvärk förra veckan, oj! Men det värsta har gett sig nu. är det värre för oss gamlingar tro? Är ju 50 nu men jag kör på som jag vore 25 men märker att jag inte hänger med i ungdomarnas tempo så jag kör så gott jag kan och tävlar bara mot mig själv. Nu först ner med vikten till under 90 kg. Samtidigt bygger jag ju muskler och har en bra diet nu så det går snabbt åt rätt håll.

Även mina svar blir sena, hahahaha.
Kan bara instämma att man tappar fort som attan om man är borta från träningen ett tag.
Till skillnad från dig så tycker jag att det är styrkan som försvinner snabbast och även att det tar längre och längre tid att få tillbaka den allt eftersom åren går.
Jag är ett par år yngre än dig men låt inte åldern påverka dig. Jag är starkare idag än vad jag var när jag var 25 och jag tränade även på den tiden.
Är faktiskt starkare än de flesta "rena" ungdomar med som tränar på samma gym som jag.
Sätt egna mål och jämför bara mot dig själv så kommer allt att gå bra.
Själv är jag tillbaka i ekorrhjulet nu och har precis kommit igång med träningen igen efter vinterns resa, det är ganska tungt, hahaha

Ha det gott i värmen!
Citera
2018-04-12, 05:52
  #24
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Customizer
Även mina svar blir sena, hahahaha.
Kan bara instämma att man tappar fort som attan om man är borta från träningen ett tag.
Till skillnad från dig så tycker jag att det är styrkan som försvinner snabbast och även att det tar längre och längre tid att få tillbaka den allt eftersom åren går.
Jag är ett par år yngre än dig men låt inte åldern påverka dig. Jag är starkare idag än vad jag var när jag var 25 och jag tränade även på den tiden.
Är faktiskt starkare än de flesta "rena" ungdomar med som tränar på samma gym som jag.
Sätt egna mål och jämför bara mot dig själv så kommer allt att gå bra.
Själv är jag tillbaka i ekorrhjulet nu och har precis kommit igång med träningen igen efter vinterns resa, det är ganska tungt, hahaha

Ha det gott i värmen!
Tackar för input.

Som jag skrev högre upp så var jag sjuk med halsinfektion som inte ville ge med sig och hade uppehåll nästan 4 månader.. Helt otroligt vad jag/vi tappar i styrka och kondis på kort tid. Känns som jag börjar om från scratch men den 19:e mars var jag igång för första gången på länge. Första veckan var hemsk men efter 1,5 vecka så började formen komma och nu när jag är inne på 4:e veckan så är jag tillbaka och lite mer.

Kör vad jag tror kallas ett tresplit program. Mycket fria vikter som jag gillar men även lite mer maskiner nu än förut.

Dag 1: Bröst och triceps

Dag 2: Ben & biceps

Dag 3: Axlar & rygg

Körde varannan dag första veckan men nu 5-6 dagar i veckan.

Edit: 11 kg minus sen november 2017. 180 cm 88 kg nu. fett % vet ej exakt men nära 20 så vill ned 5 kg till innan jag är nöjd.
__________________
Senast redigerad av Tajger66 2018-04-12 kl. 05:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback