Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-11-14, 12:46
  #49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HugoHansson
Denna fråga är redan besvarad en gång för alla; (FB) Ger parallella universum oss evigt liv?
Läs hela tråden och från sida ett om du verkligen vill ha svar och se dokumentärerna.
Efter det så behöver du inte längre fundera för det är så det är.


Jag definerar universum; Som alla universum, allt som finns , även dom parallella.

Jag håller med dig i allt du skriver i tråden och dom tankebanorna var redan gjorda innan jag skapade den här tråden. Förstår dock inte hur det förklarar "uppkomsten" av alla dessa universum?

Fann dock en tankevurpa;
"Ögonblicket du dör, så vips är du genast i nästa kropp."

Du är redan i den andra kroppen under tiden du lever i den första - allt annat vore ologiskt.


Sen ska du vara försiktig med att anta att du vet saker, som att free will inte skulle existera- vilket du förövrigt verkar ha en pessimistisk syn på. Med absolut största sannolikhet existerar det inte, men det gör ingen skillnad när det inte går att upplevelsemässigt skildra icke existerande free will från free will. I "praktiken" existerar det, men inte i verkligheten för individen - även om det var en helt felaktig mening med en motsägelse förstår du nog innebörden

Mvh
__________________
Senast redigerad av plong91 2017-11-14 kl. 13:17.
Citera
2017-11-15, 08:20
  #50
Medlem
HugoHanssons avatar
@plong91 Såklart men man kan inte gå så långt tillbaka som bortom oändligheten för att ställa sig frågan vad som hände där. Frågan om uppkomsten av alla universum, "eternal inflation", behöver inte besvaras. Inte heller varför naturlagarna är just så som de är i vårt universum. Nu är det förvisso inte vi som styr över universum utan tvärtom. Universum äger oss. Varför gravitationen är så mycket svagare än både den svaga och den starka kärnkraften samt elektromagnetismen.. Inte lönt att försöka besvara det heller. Det bara blev så.

Javisst finns vi redan i alla andra kroppar samtidigt som i denna vi upplever nu. Men medvetandet har varken forskningen eller filosofin riktigt kunnat lösa än.

Personligen gissar jag att vad vi upplever bara är ett lapptäcke fragment som sammanfogas till en enhetlig historia i våra hjärnor. Lika mycket här som i andra universum där vi lever. Frågan om vad döden är har de flesta missuppfattat.
Citera
2017-12-12, 12:34
  #51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HugoHansson
@plong91 Såklart men man kan inte gå så långt tillbaka som bortom oändligheten för att ställa sig frågan vad som hände där. Frågan om uppkomsten av alla universum, "eternal inflation", behöver inte besvaras. Inte heller varför naturlagarna är just så som de är i vårt universum. Nu är det förvisso inte vi som styr över universum utan tvärtom. Universum äger oss. Varför gravitationen är så mycket svagare än både den svaga och den starka kärnkraften samt elektromagnetismen.. Inte lönt att försöka besvara det heller. Det bara blev så.

Javisst finns vi redan i alla andra kroppar samtidigt som i denna vi upplever nu. Men medvetandet har varken forskningen eller filosofin riktigt kunnat lösa än.

Personligen gissar jag att vad vi upplever bara är ett lapptäcke fragment som sammanfogas till en enhetlig historia i våra hjärnor. Lika mycket här som i andra universum där vi lever. Frågan om vad döden är har de flesta missuppfattat.

Intressant och måste säga att jag har lämnat filosofin här - den gav mig inga absoluta svar bara en betydande del flumm i mitt liv.
Någon anledning återkom jag hära.

Tolkar död som en del av proccessen och försvinnandet av ett enskilt medvetande/uppfattande och dess tolkning av världen samt historia.

Medvetande tolkar jag som en allt för advancerad process för organismen att förstå själv - vilket skapar en illusion - av biokemiska kedjereaktioner - man kan sammanfatta det i små strån och förklara det halvt om halvt - minnen bygda av erfarenheter tolkade - neuroner skjuter på ett visst sätt -
Citera
2017-12-12, 15:29
  #52
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoHansson
@plong91 Såklart men man kan inte gå så långt tillbaka som bortom oändligheten för att ställa sig frågan vad som hände där. Frågan om uppkomsten av alla universum, "eternal inflation", behöver inte besvaras. Inte heller varför naturlagarna är just så som de är i vårt universum. Nu är det förvisso inte vi som styr över universum utan tvärtom. Universum äger oss. Varför gravitationen är så mycket svagare än både den svaga och den starka kärnkraften samt elektromagnetismen.. Inte lönt att försöka besvara det heller. Det bara blev så.

Javisst finns vi redan i alla andra kroppar samtidigt som i denna vi upplever nu. Men medvetandet har varken forskningen eller filosofin riktigt kunnat lösa än.

Personligen gissar jag att vad vi upplever bara är ett lapptäcke fragment som sammanfogas till en enhetlig historia i våra hjärnor. Lika mycket här som i andra universum där vi lever. Frågan om vad döden är har de flesta missuppfattat.
Kan bara hålla med. Jag har kommit fram till samma sak.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback