Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-26, 01:18
  #1
Medlem
styckmordets avatar
Jag har en fruktansvärd historia jag måste få ur mig, jag missar kanske något, för det var så mycket som hände, men jag måste skriva det här. Det kommer bli en lång text men behöver skriva ner det. För detta ger mig mardrömmar....Jag har tidigare varit omhändertagen enligt LVU. Jag blev det för jag levde en dålig livsstil med droger och löjlig kriminalitet(sälja droger osv för att försörja missbruket). Jag sökte hjälp själv vid 18 års ålder, då blev socialen inkopplad och jag sa att jag ville frivilligt bo på ett (öppet)behandlingshem och bli friskare och börja plugga till något jag vill bli och börja jobba och bidra till samhället, för att gå på bidrag finns inte med i min bild av min framtid...

Jag mådde väldigt dåligt och blev sämre och kunde inte komma till ett möte. Jag var illa däran i missbruket, så på ett sätt förstår jag hur de tänkte. Jag ville inte belasta samhället eller kräva massa insatser och hade inte ork till det heller, jag ansåg dessutom att jag själv satt mig i skiten och fick reda upp det ensam därefter, vilket såklart var mig övermäktigt. De satte akut LVU och polisen körde mig till en instution... Jag mådde fruktansvärt dåligt när jag insåg vad som hänt och jag funderade på att hänga mig, då låste de in mig i isoleringen så jag inte skulle kunna göra det. Ingen pratade med mig. Isoleringen är ett vitt rum med en säng, inget annat. Jag fick tända av där och mådde hemskt.

När jag fick komma ut på avdelningen var det mycket som var nytt och reglerna var helt galna. För dem som bodde där, och för dem som jobbade där, verkade det som att dessa sjuka regler blivit normaliserade. Men jag kollade med stora ögon... De hade poängsystem där "uppförande" var en del i det. Om man inte skötte sig enligt den fick man inte göra vad man bestämt i sin planering och man fick inga pengar. Personalen avgjorde själv om någon inte "uppförde" sig. Det fanns inga generella riktlinjer för vad som var dåligt uppförande så vi kunde inte anpassa oss. En personal ogillade mig så han streckade allt jag gjort, man kunde se ett mönster, de dagarna han jobbade hade jag inga poäng.

Alla dörrar är låsta. det är plexiglas så man inte ska kunna ha sönder det. På kvällen låser de korridorerna klockan tio om vi skött oss. Ibland låste de in oss tidigare. Jag har klaustrofobi och det i kombination med inlåsningen gav mig panikångestattacker. Jag gick upp och bankade på dörren i panik, tårarna sprutade, då står de på andra sidan glaset och ber mig lugna mig. Sen går de. Jag står kvar och ropar "hjälp mig".

Hjärnan har en otrolig förmåga att anpassa sig till de mest udda situationer. Efter ett tag blev detta vanan, rutinen, man accepterade att någon bestämmer över en. De sjuka reglerna och rutinerna blev normaliserade även för mig. Man kan inte gå ut och röka en cigg själv, man måste be någon öppna. Det är en mycket liten gård, med högt, högt stängsel(med taggtråd). Vi tjejer höll ihop och vissa kom man väldigt nära, och det är jag så tacksam för. Vi började prata, skratta och skoja, stötta varandra. I skrattet glömmer man allt. Det känns i hela kroppen när man skrattar utan droger. Det var fantastiskt. Något att hålla fast vid i allt det svåra.

Jag mådde vädligt dåligt, speciellt i perioder. De hade inget sätt att hantera detta trots att det var mer regel än undantag att tjejerna skadade sig själva och försökte ta sitt liv i desperation, rädda, inlåsta i detta på obestämd tid. Det gjorde ont att vara här på tvång och det var hårt. Det enda jag hade sett var insidan av huset och rastgården på flera månader. Tvånget, gav mig sån stress och jag fick en ångestattack(känns så löjligt, har aldrig haft det innan jag bodde där, men pressen var otroligt hög för man var alltid rädd att göra fel). De tog mig till isoleringen och jag försökte backa ifrån eftersom det är fruktansvärt att bli isolerad mitt i en ångesttack, då tryckte de upp mig mot väggen och jag kände hur en av dem(två män) drog i min arm. Jag skrek "min arm, min arm, min arm" men han släppte inte, så sa det plopp! och den gick ur led. Den har aldrig varit det innan. Det var fruktansvärt att se hur den satt fel, smärtan var outhärdlig, och det tog tid innan de ringde ambulansen, och den i sin tur tog tid på sig, jag svimmade nästan. Först efter 50 minuter kom de och lyckades som tur var dra den rätt.

I papperena om händelsen formulerar de det som att jag drog min egen arm ur led. Varför skulle jag göra det? Jag försöker förlåta människor så jag försökte tänka att det inte var meningen och sa även det till han som gjorde det. Han sa ingenting. Men egentligen tycker jag att en 100-kilos man ska vara försiktigare med oss 50-60 kg tjejer. Jag har haft problem med armen sen dess(ur led 3 gg) och kommer kanske behöva operera. Innan händelsen hade jag INGA problem.

En tjej fick armen bruten av personalen en tid innan jag kom dit. Även där formulerade de i texten att hon skulle brutit den själv. För att slippa lex-sarah anmälning. De här tjejerna, och jag, är såpass illa däran att vi inte orkar föra vår talan. Vi orkar inte kämpa emot. Först nu, ett år senare, orkar jag skriva denna texten. Det måste komma fram hur de behandlar oss, det måste ske en förändring.

När de misstänkte att vi hade droger på oss kunde de be oss att klä av oss nakna, de kollade i öronen, håret, och de kunde även be oss att duscha framför dem. Detta gjordes rutinmässigt efter permissioner trots att det bara ska göras om det finns misstanke om otillåtna substanser eller föremål. De var tvunga att motivera misstankarna, men det gjordes inte, och försökte man kräva det räckte det med "att det fick en känsla av" eller liknande. Hade någon bett dig att klä av dig naken, vända på dig, tagit dig i håret, öronen, bett dig duscha medan du och någon annan tittar på hade det räknats som ett övergrepp. Är det inte ett övergrepp eftersom vi är omhändertagna av staten? Gäller inte grundlagarna för oss? I FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna står det bland annat i artikel 5 att ingen får utsättas för tortyr, eller grym, omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning. Jag skulle vilja säga att BRÄTTEGÅRDEN bryter detta avtalet grovt med den behandling de utsätter oss för.

Isoleringsrummet användes som bestraffning. Jag fick sitta två veckor isolerad, utan en riktig motivering. Jag bad om en förklaring, men fick ingen. Jag fick ett papper där det stod ungefär att “det är bäst så”. De tyckte att jag störde på avdelningen och att det var lugnare utan mig där. Isolering är det ultimata våldet. Det lämnar inga synliga spår, men det gör så ont, man är så desperat. Hade jag varit tvungen att gå igenom det igen, hade jag sett till att dö innan.

Vi blev rädda och vek oss för personalen. En tjej stod och sjöng och sa emot när personalen sa till henne att sluta. Hon rörde inte en fena, hon pratade bara, men en manlig personal kastade sig över henne så han hamnade över henne i soffan. När de låg så sa han “var fan inte kaxig mot mig”. Vi vågade inte prata högt och skoja med varandra till slut. När vi låstes in på kvällen knackade vi i elementen. Jag är här, kommunicerade vi.

Det var meningen att vi skulle ha ett såkallat “brukarråd” där vi skulle få chansen att göra våran röst hörd. Vi berättade för brukarrådet hur personal hånade oss, använde övervåld, nakenvisiterade oss rutinmässigt utan förklaring, och brukarrådet höll med om att det var dåligt. Men det hände ingenting, det blev ingen förändring. Vad är då meningen med det?

Jag var fruktansvärt deprimerad, rädd och ångestfylld hela tiden. Det var känslor jag inte kunde hantera, känslor jag aldrig känt innan. Jag blev äcklad av hur ofta personalen gick igenom mitt rum. Mina saker. Mitt liv. Manlig personal får rota i underkläderna som de vill tydligen. De lämnade rummet i kaos. Rummet var allt jag hade, mitt liv, foton på älskade vänner, sängen bäddad som jag vill ha det. Allt var upprivet, i oordning. Mina teckningar var skrynklade. För varje gång tog de timmar att återställa rummet. Rummet, som var allt jag hade som var mitt...

Jag är tvungen att få ur mig detta. Brättegården är inget annat än en uppfostringsanstalt, där sjuka, svaga tjejer blir än sjukare av den förnedrande behandlingen. Där övergrepp begås varje dag. Deras dagliga hantering av oss uppfyller kriterierna för diverse brott. Jag ska ge några exempel.

forts. nästa inlägg
Citera
2017-02-26, 01:18
  #2
Medlem
styckmordets avatar
fortsättning.

Intrång i förvar, straff: Böter eller fängelse högst två år.- De öppnar vår post, bryter upp och tar sönder saker vi har i rummet.

Misshandel, straff: Fängelse i högst två år.-De tar hårt i oss oprovocerat, Blåmärken är vanligt. Kämpar man emot tar de så hårt i en att t.ex min arm gick ur led. Armar har även brutits. Jag fick en smäll i bakhuvudet av någon samtidigt som jag hölls fast i polisgrepp. Personalen nekar att det har hänt, sen utreds det inte vidare. De som bestämmer på brättegården håller varandra och personalen om ryggen och pappret som förklarar händelsen har mystiskt tappats bort.

Ofredande, straff: Böter eller fängelse högst ett år. - Personalen har tydligen rätt att ta i oss som de vill. De tvingar oss till saker, som att t.ex duscha framför dem vilket jag anser är otroligt förnedrande och omotiverat.

Sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning, straff: Fängelse i högst två år. - En manlig personal tog chansen att ha sex med två tjejer på min avdelning. Det kom snabbt fram och han fick sluta. Tjejerna mår dåligt och skäms och vet inte hur man gör anmälan (vi har inte tillgång till dator på brättegården). Verkar som det inte anmälts över huvud taget.

Det finns än mer, men jag stoppar här. Det gör ont i mig att skriva detta, bilderna i huvudet, känslorna, ja allt kommer tillbaks. Det är fruktansvärt. Jag behöver pausa när jag skriver detta. Känna att jag är här, jag är inte fast i det fängelset, jag är HÄR. Jag är fri. Aldrig mer.

Jag önskar att de här sjuka tjejerna får en helt annan behandling, utan våld, utan hårda ord, jag önskar att det fanns en behandling som var snäll. Som läkte oss. Nu är det bara ur askan i elden. Jag blev sjukare på brättegården. Behandlingen har satt spår i mig som kanske aldrig försvinner. Som jag behöver gå till terapeut för att bearbeta.
Jag kom därifrån och var knappt människa, Jag var svårt instutionsskadad. Jag kunde inte vara ute bland människor i början, jag hade utvecklat nåt liknande torgskräck. Jag förstår grejen med att bryta ett destruktivt beteende, att man kanske behöver vara på låsbar avdelning ett kort tag tills dimman i hjärnan klarnar. Men att låsa in någon på isolering löser inte problemet. Det gör bara att man inte har möjlighet att skada sig själv för tillfället. Men det skapar bara mer ångest. Jag var på brättegården ett år. De hotade med isolering under hela tiden, när man skrattade för högt, pratade för mycket, inte gjorde som de sa. Ett år på en sådan avdelning är helt omotiverat. Jag fick andra skador. Våldet sitter kvar i mig. Jag förändrades där, till någon som alltid är på sin vakt. Som får ilskeutbrott som egentligen grundar sig i rädsla. Först när jag kom till ett öppet behandlingshem där det inte fanns isolering, där våld var oacceptabelt, började jag läka.

Snälla, för dessa tjejers skull, för oss, ändra på hur det är. Mitt hjärta gör ont när jag tänker på de tjejer som sitter där nu. Jag känner ingen av dem, Men jag känner med dem ändå. Jag önskar jag kunde göra något, men allt jag kan göra är att berätta. Så här är det i dag, i sverige år 2017. Unga tjejer, de flesta under arton, fortfarande barn, behandlas värre än djur och får psykiska och fysiska men för livet. Jag anser att någon med behörighet, men som kommer utifrån, måste djupdyka och granska SIS-instutioner. För tillfället granskar de själva svåra händelser där tjejer far illa, och avfärdar dem med smarta formuleringar, eller lägger skulden på den utsatta, ofta mycket sjuka tjejen. Det är inte rättvist.

Jag har träffat så fantastiska tjejer, unga kvinnor, med så mycket att ge, med enorma begåvningsreserver. Tjejer som haft det tufft, som levt ett helt liv på bara 17 år. Snälla ge dem chansen att läka istället, för de har otroligt mycket att tillföra samhället. Det måste ske en förändring. I stunden jag blev fasthållen och långsamt kände min arm slitas ur led önskade jag mig bara en sak. Det var att någon skulle hålla om mig och säga att allt blir bra.Jag hade ren tur som bara var där 1 år. Men det gav mig likväl skador jag alltid kommer bära med mig. Många tjejer som var där samtidigt som mig hade varit inlåsta i över 3 år. Det är mer än dubbelt så mycket en våldtäktsdömd sitter i praktiken...

Nu börjar jag vädja till någon jag inte vet vem det är. Men har ni på flashback någon idé om vad jag kan göra? Jag vill så gärna förändra detta. Funderat på olika sorters hämnd men nej, jag vill ha rätt på riktigt...Kan inte tänka mig att någon skulle tycka det var okej som fick se hur det faktiskt ser ut utifrån. Hur ska jag komma över detta? Kan jag göra något? Vem ska jag skriva till? Är det ens värt det?

/20-årig ledsen tjej
Citera
2017-02-26, 01:53
  #3
Medlem
Royal.Armadas avatar
Jag har varit med om mycket samma sak, i västerås, inlåst på psyket för att en doktor fick för sig saker.

Den bild du målar upp är mycket talande för psykiatrin i stort =//

Samma typ av övergrepp pågår i Västerås, på samtliga avdelningar, just nu.

Våldtäkter har förekommit där med.

Till och med folk som "åkt fast" för det.

Det är OERHÖRT vanligt att läkare på psyk "hittar på" vad de vill, för att slippa undan ansvar, och för att få "jävlas med en" längre.

Att din arm poppar ur led förvånar mig dessvärre inte under deras "vård". De håller på så där i västerås också.

De skriver i journalen vad de vill om dig. Ofta rent påhitt. De skiter så klart i att skriva att t.ex "Idag har vi hotat patienten, tafsat på patienten, våldtagit hennes vänner, och var tvungen att isolera henne för att hon blev arg och upprörd."

Istället skriver de "Patienten är aggressiv!" osv. Sedan tror dessvärre nästa "psykolog" läkare, etc, på detta påhitt.

DU är ju "psykiskt störd" och LÄKARNA är ju AUKTORITETER =(

Läkare tror andra läkare, auktoriteter andra auktoriteter, och svennssons tror på dessa muppar med.

Jag känner igen mig i precis allt du skriver. Och jag är KILLE. Tjejerna blev tafsade på hela tiden av "vårdarna" i västerås psyk, och vårdarna där är rent av livsfarliga somliga av dem.

Jag har läst trådar om psyk västerås på flashback, och på många andra ställen på nätet.

Jag vet ej vilken stad du varit i... mitt råd till dig är dessverre att typ, ge upp det där försöket att få rättvisa.

Du kommer ALDRIG få det. Det är inte värt att kämpa för det. Dessutom är det preskriptionstid på endast 2 år på sådant här =((


Försök lämna det bakom dig. Jag vet hur förbannad man kan vara, resten av sttt liv, särskilt med vetskap om att skiten fortsätter årtionde efter årtionde. Folk drogas ner mot sin vilja. Får ej gå ut på flera månader som du skriver.

De SABBAR FULLSTÄNDIGT folks liv =((

Du måste vända bland, stå på dig bland myndigheter, och helt enkelt skita i det som varit =((

Just nu är du väl inte inlåst?

Jag personligen, låstes in och var inte ens psykisk sjuk alls!! Du må tro jag är arg ännu idag.

De fick för sig massa idiotsaker och låste in mig, och jag fick inte ens reda på varför förren ett HALVÅR gått =((

När jag väl kom ut blev jag OMGÅENDE friskförklarad, och håller mig borta från ALLT vad "sjukvård" heter.

Att de fabricerar bevis mot dig är VARDAG på psyk. Andra läkare tror på allt skit de hittat på om dig sedan.

Jag känner verkligen med dig =(( Men du måste dessvärre ta ansvar för dit eget liv, även när folk gör ALLT för att SABBA det.

I nazi tyskland tyckte man det var en bra ide att skicka judar till läger och utföra experiment på dem. Många vet inet om det, men de hade en "svensk modell" om inlåsning, rasbiologi, och hur man BEHANDLAR folk... det finns mycket av denna nazi tid kvar bland psykologer, eftersom nazi folket LÅNADE _VÅR_ rasbiologi, VÅR SVENSKA tvångs kastrering, VÅRA idéer om vad man SKA GÖRA medh psykiskt sjuka (vad man vill).

Detta LEVER KVAR ännu idag. Samma sätt de behandlade "galningar" på förr, gör man idag. Och man skiter i om patienten är galen eller inte. Det har blivit kultur. Och kulturen och gränsöverskridandet bara fortsätter inom psyk.

Bakom stängda dörrar kan man göra vad man vill med människor, och sedan ha ryggen fri. Jag känner flera tjejer som hatt både frivillig, och "frivillig" och fullständigt ofrivillig, sex, på olika typer av "vi låser in dig för ditt eget bästa" anstalter i sverige =(( Det här är tyvärr vardagsmat inom psykvården finns de största psykfallen till läkare och vårdare samt personal.

Tråkigt nog, är det alltid i folks ögon "psykfalls historier" och "Kan man lita på dem?" =((

De förstår inte att helt vanliga personer som de själva ofta dras in i sådan här skit. Bara för saker som "vagabonderade beteende" - tonårstjejen börjar gå ut i världen, och gud förbjude, har haft sex! Nu låser vi in, och drogar ner henne i ett halvår...

... etc =((

Jag känner med dig tjejen. Men du måste ta ANSVAR för ditt liv, även när skitvården håller på så här.

Nu när du VET att hålla dig borta från psyk, och lvu, och myndigheter... GÖR detta nu =(( HÅLL dig borta från dem.

Jag önskar dig lycka till med att vända blad. =)) Kram!
__________________
Senast redigerad av Royal.Armada 2017-02-26 kl. 01:59.
Citera
2017-02-26, 02:11
  #4
Medlem
Royal.Armadas avatar
Jag vill tillägga, för någon som undrar om de kan "tro" på denna persons historia. Svaret är dessvärre, rakt igenom: OOOH JA!

Det SKULLE verkligen behövas ett, eller ett par hundra, "uppdrag granskning" "vi lägger in oss friviligt med dold kamera i ett halvår och dokumenterar"...

Ni skulle bli fullständigt chockade över att är mycket värre än TS skriver här med. Det finns andra psyk-trådar här på FB, med mycket samma saker som nämns.

Här är några saker svennsons inte förstår om att bli tvångsomhändertagen:
1) Du är HELT i vårdarnas VÅLD. Och jag menar VÅLD.
2) Du har FAN inte GJORT något! Begått brott? Nej! Fara för dig själv? Nej. Galen? Nej! De låster in dig många gånger ändå!!!
3) Du blir MYCKET värre behandlad än i fängelse, eftersom du inte får gå UT alls!
4) Sinnes sjukt TUNGA droger, som en långårig NARKOMAN inte skulle orka med at ta en enda DAG kommer de TVINGA I DIG! Var dag!
5) Alla övergrepp de begår mot dig MÅSTE du TA. Ovan på detta så inåt helvetes nerknarkad så du knappt kan stå på benen om dagarna.
6) Du har ingenstans ATT FLY för att STRESSA NER.
7) Allt du gör i din vardag, som du inte tänker på, som får dig att må bra, tex umgås med vänner... får du ej göra på ett HALVT ÅR eller MER!
8) Du är verkligen hetl FÖRSTÖRD som person, fysiskt som psykiskt. Efteåt
9) Övervikten som följer
10) "Förföljelsen" efteråt- "Vi har hört att du mår DÅLIGT IGEN??!" "Vi är OROLIGA för dig!" =(( =(( Man vill FLY från hela landet, men har inte ekonomiska möjligheter.
11) Folk TROR inte på en.
12) Psykologerna, vårdteamet, etc, TROR själva att detta är HELT OKEJ när de bryter mot svensk lagstiftning. För alla ANDRA där, kränker ju, tafsar ju, "gör som de vill", drogar ner, och själsligen våldtar patienterna genom att behandla en som man vore en jude var dag.

Och du är verkligen en JUDE för dessa människor. Du är så ABOSLUT inget värd, var dag. Och att du ens ANSTÅR dig at TALA med personalen...

=((
Citera
2017-02-26, 02:43
  #5
Medlem
Riddarhusets avatar
Hemskt.
Jag vet en tjej som upplevde att fastbindning på psykavdelning var kränkande. Hon började att föreläsa. Hon berättar ur patientens perspektiv.
http://psykepedia.se/talare/anneli-j%C3%A4derholm
Citera
2017-02-26, 08:22
  #6
Medlem
HappyHandsomes avatar
Jag var med om något liknande för tio år sedan. La in mig frivilligt. Upplevde de två värsta veckorna i mitt liv. Trodde jag skulle få hjälp, samtal, sympati och rätt medicinering.

Hade jag vetat att det var något i stil med ett fängelse där de bryter mot mänskliga rättigheter hade jag såklart aldrig gått i närheten av stället.

Personalen gick in i rummen på natten och väckte en med "rutinkontroll" vilket var helt omotiverat, då allt i rummen var rensat. Ingen spegel på toan, inga mattor, tavlor, blommor, inget utom en säng. Som isoleringen på ett fängelse och dator, telefon osv var förbjudet och inget internet fanns på den enda lånedatorn som fanns i allrummet. Den hade för övrigt ms paint och windows kortspel som enda underhållning.

Maten var i stort bara kolhydrater och det enda "roliga" så viktuppgång kom som ett brev på posten.

När någon var på väg att få panikattack fick ingen ingripa och trösta, då personalen gjorde sig redo för anfall. Övervåld, mord och annat som jag inte i min vildaste fantasi förstår hur de kommer undan med.

Att prata med personalen om något, som att fråga om nått litet bestraffades med hån i bästa fall till diverse bestraffningar som uteblivna måltider, systemet var att ingen skulle ifrågasätta något.

Terapi, samtal osv, som man gärna tror förekommer när någon man hör blir inlaggd var bara en läkare som satt med två ur personalen med hot i blicken. Ondskan hängde i rummet och man teg sig ur bestraffningar av rädsla, då man sett hur snabbt det kunde gå åt helvete härinne.

Att få hjälp mot panikångest med benzo och liknande som fungerar omedelbart var bara att glömma. Jag har aldrig varit så rädd för mitt liv, ironiskt nog. Det fanns folk som varit där i åratal utan att få gå ut, utan telefonsamtal där personalen vet att de vet för mycket. De hålls kvar tills de tar livet av sig eller mördas.




Att jag lyckades komma ut efter två veckor var enbart för att jag skrevs in frivilligt. Jag var så glad att komma ut, kunna använda mobilen, äta godis, gå och handla vilken mat jag vill, kolla på tv, spela riktiga spel, ringa anhöriga och använda internet, allt man tar för givet i vardagen gav lyckorus.

Efter det vågade jag aldrig förklara till vården hur dåligt jag mår, jag kämpade mig upp ensam, utan hjälp. Idag är det bara ett hemskt minne, men mår fortfarande illa vid tanken på att det här fortfarande är vardag för de som man tror ska få hjälp. De håller varandra om ryggen i det där systemet av ondska, så att få rättvisa är nog extremt svårt.

Jag är man, men kände mig som en rädd tjej i extremt underläge. Att dessutom vara tjej och bli sexuellt utnyttjad på allt elände som pågick kan jag knappt tänka mig. Jag vågar inte ens outa "mitt" ställe, då det var ganska uppenbart att en del av personalen hade kriminella kontakter av tyngre grad, men pratar gärna i pm med TS eller andra som varit i samma sits.

Känslan av att vilja hämnas dör aldrig. Det är för jävligt att maskineriet av ondska fortfarande pågår i sån utsträckning. Att de drabbade behöver år på sig innan de vågar tala ut om det säger lite om förnedringen det handlar om.
Citera
2017-02-26, 08:35
  #7
Medlem
Luxuss avatar
Hur kan TS veta hur det gick till nör tjejen bröt armen INNAN TS kom dit?
Jag säger inte att det är en dans på rosor, å det finns säkert massa skit som sker på slutna avdelningar, men nör de som anmäler består av folk med vanföreställningar, avtändande junkies, paranoiagalningar, en å annan knäppgök ja då är det för oss vanliga människor svårt att veta vad som är vad.

Jag tänker direkt på shutter island och liknande filmer.

Kul för ts att denna är ute se till å sköt dig nu!
Citera
2017-02-26, 13:27
  #8
Medlem
Royal.Armadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHandsome
Trodde jag skulle få hjälp, samtal, sympati och rätt medicinering.

Jo, alla tror det. Svensson ser framför sig att man över huvud taget inte gör något annat än pratar och tröstar med patienten.

Det gör man AAAAALDRIG.

Det är jude-förvaring och jude-medicinska-experiment. Och det är det ENDA det är.

[quote=HappyHandsome|60009827]

Hade jag vetat att det var något i stil med ett fängelse där de bryter mot mänskliga rättigheter hade jag såklart aldrig gått i närheten av stället.

Som isoleringen på ett fängelse och dator, telefon osv var förbjudet och inget internet fanns på den enda lånedatorn som fanns i allrummet.[/b]
[/QUOTE}

I västerås har de ingen allrums dator ens. Däremot efter x mån när du får gå ut, så kan du gå till sjukhusbiblioteket och surfa där 1h.

MobilTelefon med kamera är förbjudet,

Det finns inget som heter mänskliga rättigheter på psyket.

Citat:
Ursprungligen postat av HappyHandsome
Maten var i stort bara kolhydrater och det enda "roliga" så viktuppgång kom som ett brev på posten.

Jo det är psyk mat med extremt mycket kolhydrater, och mkt lite kött många dagar... Du kan få mos med mikroskopiskt kött till.

Jag har dock hört de bättrat sig på den punkten i västerås av andra...

Citat:
Ursprungligen postat av HappyHandsome
När någon var på väg att få panikattack fick ingen ingripa och trösta, då personalen gjorde sig redo för anfall. Övervåld, mord och annat som jag inte i min vildaste fantasi förstår hur de kommer undan med.

Folk stryker med jämt på psyket =(( Det är överfall som du skriver, och så dör patienten av att bli kvävd oftast, eller så försöker en FYSISKT SJUK patient få in i HUVUDET på de som låst in denne, att han/hon verkligen ÄR fysiskt sjuk.

I västerås så skrattar de bara åt detta =(
Och så händer det, så klart, att somliga är så sjuka att de dör.

Detta har hänt ofantliga många ggr i västerås. För man har ännu inte insett, år 2017, att man kan ha FLERA sjukdomar...

Om de mot förmodan tror patienten, så händer de oftast att de tänker "men vi vänta tils nästa dag", och då är patienten DÖD!

Det finns många tidningsartiklar om detta...


Citat:
Ursprungligen postat av HappyHandsome
Terapi, samtal osv, som man gärna tror förekommer när någon man hör blir inlaggd var bara en läkare som satt med två ur personalen med hot i blicken. Ondskan hängde i rummet och man teg sig ur bestraffningar av rädsla, då man sett hur snabbt det kunde gå åt helvete härinne.
Jag har aldrig varit så rädd för mitt liv, ironiskt nog. Det fanns folk som varit där i åratal utan att få gå ut..

Det är EXAKT så där i västerås. De sitter verkligen och FULLSTÄNDIGT HAAATAR patienten. Det är jättekorta samtal, typ 1-3 ggr under hela vistelsetiden... med de mest mardrömslika psykfall till doktorer. Som hämtat ur en skräckfilm.

Många förstår inte hur man kan "vara rädd för doktorn" på psyk... du har ALL anledning att vara rädd för doktorn.

Dels för att doktorn i västerås på RIKTIGT har MORD i blicken när du kommer in. Starkt förakt. Pratar med dig som man pratar med en efterblivet barn i rullstol.

De ställer "leading the wittness" frågor till dig av typen: "Varför har du gjort deeeeeetttaaaaa?" Och vad du än svarar, så har de redan bestämt sig för att du ska drogas ner mer, och de LYSSNAR absolut inte.

De sitter sammanbitna och föraktet mot dig är TOTALT! Det hela är en fars. Det är inga "samtal".

Det är en monolog där doktorn ställer iditofrågor, som harn redan "har svar på", och sedan är det över.

De frågar ALDRIG saker som: "Hur mår du?" "Vad tror du det beror på att du mår dåligt?" "Vill du ha hjälp med ditten och daten?" "Oh du stackare."

De skiter så FULLSTÄNDIGT varför du mår dåligt. De ställer INGA INGA INGA sådana frågor. Däremot säger de argt till dig att nu ska vi även lägga till medicin X.

Du får ingen anledning till varför. Frågar du får du bara hat och inget svar. De verkar inte ha en aning om att folk med psykiska problem vill komma åt grundproblemet med det.

Det handlar BARA om mediciner. Grundproblemet, det är DITT problem ditt JÄVLA PSYKFALL. Du ska DROGAS DROGAS NER DIN IDIOT!

Doktorn kan hita på precis VAD HAN VILL och hålla dig inlåst hur länge han vill... och de kan DROGA NER DIG med vad han vill.

Det är verkligen INGEN överdrift hur jävla sinnesjuka människor som jobbar i västerås som doktorer.

Hade man tur kunde en vikare dyka upp... som var en NORMALT FUNTAD människa.

Konsigt nog, så sade ingen till psykfallen till doktorer saker som "men det där har du ju bara hittat på!" osv... Jag antar att man är rädd om sitt jobb..


Citat:
Ursprungligen postat av HappyHandsome
Att jag lyckades komma ut efter två veckor var enbart för att jag skrevs in frivilligt. Jag var så glad att komma ut, kunna använda mobilen, äta godis, gå och handla vilken mat jag vill, kolla på tv, spela riktiga spel, ringa anhöriga och använda internet, allt man tar för givet i vardagen gav lyckorus.

Jag bara ler när jag läser detta =)) Oh ja, att äntligen slippa ut från det där skiten! Själv fick jag vänta ett HALVT ÅÅÅÅÅR på det där du beskriver.

För mig var det verkligen helt fantastiskt att "upptäcka" en värld av "snälla människor" bara meter utanför psykakuten i västerås. Att få göra vardagliga saker, som att bestämma att köpa en GLASS är rena rama science fiktionen när man suittit inlåst ett HALVT JÄVLA ÅR utan ANLEDNING.

Att gå runt i "3 dimensioner", utanför psyket, och själv bestämma vart man får gå!! Rena virtuella verkligheten... Bara att se en jävla parkbänk och att det sitter en snäll människa på den får en o bli helt tårögd...

Allt är så ooootroligt vackert när man släpps ut från fängelset psyket. Bara den friska vinden. Mark under fötterna.

...för att inte tala om när man kan sluta ta sina mediciner... Hela världen förändras till en "nöjespark" och varenda gata är en "karusell" =)))
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHandsome
Efter det vågade jag aldrig förklara till vården hur dåligt jag mår, jag kämpade mig upp ensam, utan hjälp. Idag är det bara ett hemskt minne, men mår fortfarande illa vid tanken på att det här fortfarande är vardag för de som man tror ska få hjälp. De håller varandra om ryggen i det där systemet av ondska, så att få rättvisa är nog extremt svårt.

Jag är man, men kände mig som en rädd tjej i extremt underläge. Att dessutom vara tjej och bli sexuellt utnyttjad på allt elände som pågick kan jag knappt tänka mig. Jag vågar inte ens outa "mitt" ställe, då det var ganska uppenbart att en del av personalen hade kriminella kontakter av tyngre grad, men pratar gärna i pm med TS eller andra som varit i samma sits.

Känslan av att vilja hämnas dör aldrig. Det är för jävligt att maskineriet av ondska fortfarande pågår i sån utsträckning. Att de drabbade behöver år på sig innan de vågar tala ut om det säger lite om förnedringen det handlar om.

För mig handlade det om ORK. Man ORKAR fan inte bråka om 100+ saker som ändå inte går att bevisa.

Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Hur kan TS veta hur det gick till nör tjejen bröt armen INNAN TS kom dit?
Jag säger inte att det är en dans på rosor, å det finns säkert massa skit som sker på slutna avdelningar, men nör de som anmäler består av folk med vanföreställningar, avtändande junkies, paranoiagalningar, en å annan knäppgök ja då är det för oss vanliga människor svårt att veta vad som är vad.

Jo, folk tror att det är skilland på "folk" och "folk" =//
Det är just därför de kommer undan med sådant här årtionde efter årtionde.

Du måste ha klart för dig, att de flesta på psyk inte alls är vad du föreställer dig.

De har INTE vanföreställningar, osv. Det är 95%+ folk som du inte kommer märka ett SMACK har något psykiskt fel i huvudet på det sätt som du föreställer dig. För de tror inte att de är Gud, att demoner förföljer dem etc.

Det är 90-95%+ vanliga personer som "inte orkar mer".

Det är en försvinnande liten skara som har de problem du misstänker att de har. Oftast EN ENDA person på en hel avdelning som är "kokko!"

=((
Förstår du hur OFANTLIGT svårt du har som psyk patient att bli TRODD inom vården / rättsväsendet efter allt du varit med om? De resonerar precis som du! Utan att ha en ANING.
__________________
Senast redigerad av Royal.Armada 2017-02-26 kl. 13:42.
Citera
2017-02-27, 02:25
  #9
Medlem
Var är alla dina polare?// Självkorrumption:

Du missade "varför du kom till en institution"?
Vanligtvis brukar unga "komma dit p. g. a en taskig barndom".
Men då detta inte du?

Jag betvivlar på intet vis vad du själv där genomgick och vad du själv där bevittnade, men jag tvivlar på att du egentligen "hörde hemma där"?

Men gör du något gott för dem du såg "hörde hemma där" och som "genomgick ett helvete" och som du själv VILLE genomgå för att du behövde bekräftelse därav?
Om inte så är detta på tiden.
Varför skriver inte "alla dessa dina polare" här?
https://www.youtube.com/watch?v=7qs2Ti_lFJE
"Det sociala skyddsnätet" skall finnas där för dem som behöver det och inte för dem som behöver utnyttja det.
__________________
Senast redigerad av hee4r 2017-02-27 kl. 02:49.
Citera
2017-03-03, 17:03
  #10
Medlem
styckmordets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Royal.Armada
Jag vill tillägga, för någon som undrar om de kan "tro" på denna persons historia. Svaret är dessvärre, rakt igenom: OOOH JA!

Det SKULLE verkligen behövas ett, eller ett par hundra, "uppdrag granskning" "vi lägger in oss friviligt med dold kamera i ett halvår och dokumenterar"...

Ni skulle bli fullständigt chockade över att är mycket värre än TS skriver här med. Det finns andra psyk-trådar här på FB, med mycket samma saker som nämns.

Här är några saker svennsons inte förstår om att bli tvångsomhändertagen:
1) Du är HELT i vårdarnas VÅLD. Och jag menar VÅLD.
2) Du har FAN inte GJORT något! Begått brott? Nej! Fara för dig själv? Nej. Galen? Nej! De låster in dig många gånger ändå!!!
3) Du blir MYCKET värre behandlad än i fängelse, eftersom du inte får gå UT alls!
4) Sinnes sjukt TUNGA droger, som en långårig NARKOMAN inte skulle orka med at ta en enda DAG kommer de TVINGA I DIG! Var dag!
5) Alla övergrepp de begår mot dig MÅSTE du TA. Ovan på detta så inåt helvetes nerknarkad så du knappt kan stå på benen om dagarna.
6) Du har ingenstans ATT FLY för att STRESSA NER.
7) Allt du gör i din vardag, som du inte tänker på, som får dig att må bra, tex umgås med vänner... får du ej göra på ett HALVT ÅR eller MER!
8) Du är verkligen hetl FÖRSTÖRD som person, fysiskt som psykiskt. Efteåt
9) Övervikten som följer
10) "Förföljelsen" efteråt- "Vi har hört att du mår DÅLIGT IGEN??!" "Vi är OROLIGA för dig!" =(( =(( Man vill FLY från hela landet, men har inte ekonomiska möjligheter.
11) Folk TROR inte på en.
12) Psykologerna, vårdteamet, etc, TROR själva att detta är HELT OKEJ när de bryter mot svensk lagstiftning. För alla ANDRA där, kränker ju, tafsar ju, "gör som de vill", drogar ner, och själsligen våldtar patienterna genom att behandla en som man vore en jude var dag.

Och du är verkligen en JUDE för dessa människor. Du är så ABOSLUT inget värd, var dag. Och att du ens ANSTÅR dig at TALA med personalen...

=((

Jo jag förstår vad du menar men jag var på SIS-instution, inte psykiatrin, men tvångsvård som tvångsvård... Hoppas du har återhämtat dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Hur kan TS veta hur det gick till nör tjejen bröt armen INNAN TS kom dit?
Jag säger inte att det är en dans på rosor, å det finns säkert massa skit som sker på slutna avdelningar, men nör de som anmäler består av folk med vanföreställningar, avtändande junkies, paranoiagalningar, en å annan knäppgök ja då är det för oss vanliga människor svårt att veta vad som är vad.

Jag tänker direkt på shutter island och liknande filmer.


Kul för ts att denna är ute se till å sköt dig nu!

Jag har haft tillgång till papprena där händelsen/hennes skada dokumenterades!
F.Ö Jag förstår din poäng, alla tänker ju så, det är därför jag var tvungen att skriva denna texten.

Vem tror på en missbrukare liksom?

Men generellt på LVU-instituioner är det inte svårt psykiskt sjuka eller tunga missbrukare, de flesta jag träffat är väldigt normala men har ofta haft en tuff uppväxt(LVU kan man ju få för att man t.ex vanvårdas av föräldrar utan att man själv gjort något öht) och just därför tycker jag det är så omotiverat att behandla de här människorna så förnedrande...

Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Du missade "varför du kom till en institution"?
Vanligtvis brukar unga "komma dit p. g. a en taskig barndom".
Men då detta inte du?

Jag betvivlar på intet vis vad du själv där genomgick och vad du själv där bevittnade, men jag tvivlar på att du egentligen "hörde hemma där"?

Men gör du något gott för dem du såg "hörde hemma där" och som "genomgick ett helvete" och som du själv VILLE genomgå för att du behövde bekräftelse därav?
Om inte så är detta på tiden.
Varför skriver inte "alla dessa dina polare" här?
https://www.youtube.com/watch?v=7qs2Ti_lFJE
"Det sociala skyddsnätet" skall finnas där för dem som behöver det och inte för dem som behöver utnyttja det.

Alltså, vad pratar du om? Är du handikappad? Jag skriver kort om varför jag var på institution men det är inte poängen med min text... För övrigt hör INGEN hemma i den miljön, vare sig man är där pga andra eller tredje paragrafen i socialtjänstlägen (dvs pga någon annans dåliga vård om en ELLER ens egna dåliga vård om en själv så att säga)
Tror du jag var där frivilligt eller? Jag hade inte stannat en minut om jag hade haft möjligheten att gå därifrån, tro mig...
"Alla dessa mina polare" som jag haft i tanken när jag försökt berätta denna historien, som jag bodde med, har antingen tagit livet av sig, en del sitter fortfarande inlåsta och har inte tillgång till dator, någon vill väl bara blunda och glömma kanske.
Citera
2017-03-05, 23:17
  #11
Medlem
Royal.Armadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckmordet
Jo jag förstår vad du menar men jag var på SIS-instution, inte psykiatrin, men tvångsvård som tvångsvård... Hoppas du har återhämtat dig.



Jag har haft tillgång till papprena där händelsen/hennes skada dokumenterades!
F.Ö Jag förstår din poäng, alla tänker ju så, det är därför jag var tvungen att skriva denna texten.

Vem tror på en missbrukare liksom?

Men generellt på LVU-instituioner är det inte svårt psykiskt sjuka eller tunga missbrukare, de flesta jag träffat är väldigt normala men har ofta haft en tuff uppväxt(LVU kan man ju få för att man t.ex vanvårdas av föräldrar utan att man själv gjort något öht) och just därför tycker jag det är så omotiverat att behandla de här människorna så förnedrande...

Det slog mig typ dan efter att du varit på SIS och ej psykakuten... Historien var så slående lik hur det går till i västerås att jag misstog mig, sent på natten.

Fast som du skriver kunde du lika gärna varit där =// Den enda skillnaden är att du slapp TVÅNGS NED DROGNING AV DEN GRÖVSTA SKIT som gör en FET SOM FAN SJÄLV och inte orkar med livet ALLS =((

Jag, precis som du, har funderat många ggr på hämnd, men det som händer då är ju att man får läsa typ i aftonbladet sedan: "Psykiskt sjuk man attackerade trebarns far och tvåbarns mamma på psykakuten i västerås!" Och "Mannen har under många års tid förnekat sin psykiska sjukdom, och vägrat ta mediciner" Och annat PÅHITT som polisen kommer se i min journal som är full av lögner.

Så något SÅDANT blir det inte av. Man kan inte vinna genom att göra samma sak mot dem som de gjort mot dig eller mig. Det är ett väloljat maskineri.

Det är bara att försöka vända blad =// Men för all del, bråka laglig väg så mycket du orkar. Jag orkar absolut inte =(( Dessvärre. För jag vet att i slutändan kommer det stå ord mot ord, och jag kommer ev drabbas av ny skit på olika sätt.

Jo, LVU är ett bland flera grova ogräs i vårt Sverige av idag. Helt otroligt att den medeltida skiten lever kvar sen nazi tiden.

Som du skriver är folk som låses in, LVU hem, SIS, psykakuten, fosterhem, etc, "Oväntat normala" och inte alls några filmatiska psykfall som är helt totalnedknarkade eller är helt från vettet på något sätt.

Dessvärre tror folk det, länsrätten tror det, och jag känner själv flera tjejer som låsts in av alla möjliga idiotskäl genom den där förbannade lagen om vård av unga.

Det är ingen VÅRD någonstanns.
Jag menar ordet VÅRD kan ersättas av INLÅSNING & DAGLIGA ÖVERGREPP! Vård?? VÅRD?? Jag kan inte minnas en enda SAK som var VÅRD!

Det är fett obehagligt att bli kontaktad av soc kärringar och liknande inom öppen vården efteråt när de håller på "vi är ooooroooliga för dig?"

VEM ORKAR ett halvår till av den DÄR SKITEN liksom? Och DETTA ska vara ett "skyddsnät??" Det finns INGEN hjälp att få, och jag förstår verkligen ditt alias: Styckmordet.

Låt det aldrig gå så långt dock kvinna =// Låt inte de djävlarna vinna.

Jag har två primära problem med att "bråka lagligt" med dem.
1) Jag är totalt utbränd
2) Det har gått mer än 2 år, och då PRESKRIBERAS AAAAALLLT =((
3) De kommer ändå få jobba kvar, även om jag skulle få "rätt"
4) Ingenting har förändrats, för någon, förutom att jag bränt mer energi

5) Jag kan nu kallt räkna med påföljder av soc kärringar, öppenvård etc i fortsättningen för att jag "bråkat för mycket i media". Sådant händer hela tiden.

Fan att man ska vara så utbränd. Du borde kanske inte lyssna på mig om att vänta blad... men... jag känner typ... att det du skulle behövt är dold kamera under tiden. Jag med.

Det hade bara varit och läckt till svt eller tv4 så hade huvuden bokstavligen RULLAT på idiotanstalterna =((

Jag tycker för övrigt att det är SOLKLART att de ville se unga tjejer NAKNA om de stod ända in i duschen fan på er =((

Det finns ju ingen som helst anledning att stå ända in i duschen. Ni var säkert inte under lika sträng bevaknin när ni klev ut, eller hur? Vad FAN rent ut sagt hade de för svepskäl för detta? Berätta gärna!

Så gjrode de i alla fall inte i västerås. Ibland hotade de med att öppna dörren för att "se vad som pågår" när man duschat mer än 10 minuter, men de var mest tomma hot.

Sexuella övergrepp och skedde så klart mer i det tysta, och kunde sippra fram under en konversation med en tjej man lärt känna. Jag var fan där ett HALVT ÅR. Det var MÅNGA tjejer de TAFSADE PÅ. Och det har läckt ut i tidningarna nu om åtminstone en av de rena våldtäkterna.

Jag såg dessutom själv med egna ögon hur personalen i västerås tafsade på tjejerna flera gånger. Vad ska man säga? Flera gånger sade jag "vad fan gör du?" Och så står det plötsligt två herrar där och hånler i västerås personal. Vem tror du skriver historieböckerna på avdelningarna på psykiatriakuten i västerås? Inte patienterna!

Jag har att vänta mig blåmärken, ännu tyngre ned-drogning-av-droger, och en ännu argare psykfall till doktorn efteråt.

Jag var rädd för att få permanent neddrogning av typen "vi dyker upp resten av ditt liv och drogar ned dig vid din dörr". Sådana påföljder väntar många av patienterna =(( För att doktorn "anser det vara nödvändigt".

Ett helt liv, på sådan fetmabildande skit, där du snart börjar väga mer än du vägt hela ditt liv. Och permanent nedknarkad hjärna.

Undra på att så många tar sina liv på det där stället... det finns ju ingen utväg många gånger när de sedan söker upp en i ens hem.

Jag skäms verkligen att jag inte gjorde något för tjejerna som blev tafsade på. Men vad kunde jag ha gjort?
__________________
Senast redigerad av Royal.Armada 2017-03-05 kl. 23:42.
Citera
2017-03-10, 08:49
  #12
Medlem
Det ser ut så, min historia är värre, flera ggr värre, du har haft relativ tur.
LVU är ett cpstraff, vem fan blir "bättre" utav det lixom?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback