Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-27, 02:01
  #13
Medlem
Poker är inget turspel som ni verkar tro. Håller man koll på när man är het och vet hur sina motståndare spelar så kommer man fortsätta vinna.

MVH
Citera
2017-02-27, 15:41
  #14
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StektApa
Poker är inget turspel som ni verkar tro. Håller man koll på när man är het och vet hur sina motståndare spelar så kommer man fortsätta vinna.

MVH

Du levlar antar jag, tröttsamt.
Citera
2017-02-27, 22:54
  #15
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Ja det brukar vara en ganska rimlig summa att köra 1-5% utav totala kapitalet. (Vare sig det gäller aktier, betting eller pokerinköp).

Ett BI (buy in) = det du köper in på bordet. Vanligast är ju att att köpa in 100bb vilket på 0.01/0.02$ blir 2$.
Så spelar du fullring hade jag nog rekommenderat att köra 40$ minst i rullen, om du köper in 2$.

Vet inte vad du menar med "svårare med 9 spelare än 6", men anledningen till att du inte behöver lika många BI till Fullring (9 spelare) än mot 6 / HU (2 spelare) är att Fullring rent generellt är ett mycket tighare spel vilket i sin tur gör att swingsen inte är lika stora (som de t.ex är i HU).

Jag har spelat i ett par år, har en session (visserligen jävligt lång session) torskat 18bi en enda sittning, visserligen var det då en hel del spew inblandat i slutet. Men som sagt, det kommer perioder där du förlorar hur bra du än spelar. Därför är det viktigt att ha lite kapital i rullen.

Däremot hade jag nog skippat att köra 0.01/0.02$ och satt in en rulle på 1000kr på Svenska spel. Då har du så du kan spela 0.25/0.50kr och de är utan tvekan de bästa gamsen du kan hitta online. Var tidigare i en skypegrupp där det hängde en del micros och de satt och diskuterade vad man bör ha för 4bet bluffrange osv, och det är på 0.01/0.02$ På lägsta nivåerna så klickar folk bara på knappar. Har du inget konto där så kan du skapa ett och spela på 0.10/0.20kr som är nybörjarborden som man kan spela på i 3 månader typ.

Jag förstår, har nu ett konto på Party Poker med 10 $ dollar. Det är alldeles för lite - vilket jag är medveten om ur ett strikt Money Management perspektiv, men jag anser att jag borde öva min disciplin och komma upp till 100 $ och sen gå vidare till 0.02/0.04$.

På den nivån är 2.4 $ per bord 2.4% av kapitalet vilket är bra. Just dessa två dagar har det varit totalt galna swings, och jag inser själv att det inte är realistiskt att ha en sån här liten rulle. Men vad ska man säga! Det är bara att gneta på
Citera
2017-02-27, 23:03
  #16
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StektApa
Poker är inget turspel som ni verkar tro. Håller man koll på när man är het och vet hur sina motståndare spelar så kommer man fortsätta vinna.

MVH

Roulette är ett turspel.

Poker har drag av att vara ett turspel, om vi ska diskutera det i termer så att alla hänger med på noterna.

Det är givetvis skicklighet inblandat i poker, men det är ännu större faktor också. Det är hur du står ut perioder när du går med förluster, som kommer komma oavsett om du spelar helt korrekt, som avgör om du är framgångsrik eller inte.

Detta är baserat på statistik, mer konkret - standardavvikelse.

Standarden är ju att du ska tjäna cash Men avvikelsen är att du kommer ju, naturligtvis frångå ifrån denna standard, genom förluster

På lång sikt, dominerar standarden dock (tjäna cash), genom att du håller bra spel OCH bra money management.. För att du då ska nå denna standard, så måste du ha en bra strategi att hantera avvikelserna i ditt spel (förlusterna). Drabbas du av en förlust under en period och har FEL MM så kan du whipa hela ditt kapital.

Det är disciplinen av att utöva dessa saker som gör att du kan bli en riktig, professionell gambler.

Andra saker att känna till om är psykologi, bl.a behaviourial economics - prospect theory, reference point, diminishing sensitivity

Det bör sätta i kontext och skänka en inblick i de intensiva känslorna människor upplever när de lirar
__________________
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2017-02-27 kl. 23:10.
Citera
2017-02-27, 23:29
  #17
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Roulette är ett turspel.

Poker har drag av att vara ett turspel, om vi ska diskutera det i termer så att alla hänger med på noterna.

Det är givetvis skicklighet inblandat i poker, men det är ännu större faktor också. Det är hur du står ut perioder när du går med förluster, som kommer komma oavsett om du spelar helt korrekt, som avgör om du är framgångsrik eller inte.

Detta är baserat på statistik, mer konkret - standardavvikelse.

Standarden är ju att du ska tjäna cash Men avvikelsen är att du kommer ju, naturligtvis frångå ifrån denna standard, genom förluster

På lång sikt, dominerar standarden dock (tjäna cash), genom att du håller bra spel OCH bra money management.. För att du då ska nå denna standard, så måste du ha en bra strategi att hantera avvikelserna i ditt spel (förlusterna). Drabbas du av en förlust under en period och har FEL MM så kan du whipa hela ditt kapital.

Det är disciplinen av att utöva dessa saker som gör att du kan bli en riktig, professionell gambler.

Andra saker att känna till om är psykologi, bl.a behaviourial economics - prospect theory, reference point, diminishing sensitivity

Det bör sätta i kontext och skänka en inblick i de intensiva känslorna människor upplever när de lirar
Detta är rätt men jag vill flika in lite snabbt och belysa att detta är verkligheten för en spelare med en vinnande spelstrategi. Många når inte skicklighetsnivån som krävs för att kunna vinna på poker i längden. Det som är så fint (eller fult) med poker är att du inte klart kan se hur bra eller dålig du är eftersom människans psyke fäster sig på hur det går här och nu.
Citera
2017-02-28, 19:02
  #18
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Detta är rätt men jag vill flika in lite snabbt och belysa att detta är verkligheten för en spelare med en vinnande spelstrategi. Många når inte skicklighetsnivån som krävs för att kunna vinna på poker i längden. Det som är så fint (eller fult) med poker är att du inte klart kan se hur bra eller dålig du är eftersom människans psyke fäster sig på hur det går här och nu.

Jo, jag har märkt det nu.. Fan också. Jag vet inte om det är för att jag är rätt så sjuk och inte kan koncentrera mig ordentligt på spelet eller om det är för att jag blir skrämd när andra spelare blir aggressiva.

Får ligga lågt lite och börja om sedan 10 $ fast denna gång med 0,6 per bord. Oerhört tight spel jag vet.. Men jag måste klara det och lära mig. Kan knappt koncentrera mig när jag är såhär sjuk och bara ligger i sängen...

Tiltade rätt så hårt igår då man körde 5-6 timmar i sträck.. Ajaj
Citera
2017-04-15, 23:05
  #19
Medlem
Siktar alltid på 20BI, eventuellt lite mer. Problemet är att jag har svårt o bestämma nivå, så ibland kan BI hamna nere på 10, eventuellt 5 om jag är i flow.

Nu som fattig student har jag dock inte råd att ha pengar väntandes på kontot, spelar ibland för hela rullen hehe- vilket jag inte rekommenderar någon att göra.

Hörde Negreanu snacka om detta lite, han menade att det varierade kraftigt men att 20BI var standard för honom. Dock ska man ha i åtanke att det är superhigh-roller pengar detta och inte några fjuttiga tusenlappar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback