Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-25, 19:21
  #1
Medlem
Hej,

för ungefär två månader sen köpte jag en vara i en onlinebutik. En vecka därefter meddelade mig ägaren till sidan att varan hade utgått och att han skulle returnera beloppet till mig. Därefter har han kommit med diverse undanflykter om varför han ännu inte har betalat tillbaka pengarna.
Jag har undersökt mina möjligheter om hur jag ska gå tillväga för att kräva honom på beloppet. Detta har lett mig till att fylla i ett dokument benämnt "betalningsföreläggande" som jag har skickat till Kronofogden.
Min fråga är om detta är rätt väg att driva ärendet vidare. Jag antar att det kommer bli en rätt långdragen process.

Tack på förhand
Citera
2017-02-25, 19:23
  #2
Medlem
Antivalents avatar
Kontakta konsumentombudsmannen, där kan du nog få hjälp.
Citera
2017-02-25, 19:49
  #3
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Kontakta konsumentombudsmannen, där kan du nog få hjälp.

Ja, eller varför inte ringa och fråga regeringen? TS postar en fråga på ett juridikforum. Svar som dina behövs knappast här.
Citera
2017-02-25, 20:15
  #4
Medlem
Hur betalade du för varan?
Citera
2017-02-25, 22:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busted85
Hej,

för ungefär två månader sen köpte jag en vara i en onlinebutik. En vecka därefter meddelade mig ägaren till sidan att varan hade utgått och att han skulle returnera beloppet till mig. Därefter har han kommit med diverse undanflykter om varför han ännu inte har betalat tillbaka pengarna.
Jag har undersökt mina möjligheter om hur jag ska gå tillväga för att kräva honom på beloppet. Detta har lett mig till att fylla i ett dokument benämnt "betalningsföreläggande" som jag har skickat till Kronofogden.
Min fråga är om detta är rätt väg att driva ärendet vidare. Jag antar att det kommer bli en rätt långdragen process.

Tack på förhand
Långdragen, behöver inte bli, men om motparten förhalar det hela, så visst. Kfm sysslar ju enbart med summarisk process, så ett bestridande gör att det måste hanteras av domstol. Nu är ju redan ansökan inlämnad, då inget mer att göra än att avvakta besked från kronofogden.
Citera
2017-02-25, 22:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkfree
Hur betalade du för varan?

Eftersom ansökan om bf inlämnats lär det vara egalt.
Citera
2017-02-25, 23:52
  #7
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Eftersom ansökan om bf inlämnats lär det vara egalt.

Han menade nog vilken typ av betalningsmedel som TS använde.
Använde TS kort, kan han eventuellt kräva det av sin kortutgivare. Betalade TS kontant blir det svårare.
Citera
2017-02-26, 00:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Han menade nog vilken typ av betalningsmedel som TS använde.
Använde TS kort, kan han eventuellt kräva det av sin kortutgivare. Betalade TS kontant blir det svårare.
Och vari skulle skillnaden i svårighet ligga?
Citera
2017-02-26, 00:44
  #9
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Och vari skulle skillnaden i svårighet ligga?
Insåg förvisso nu att det var en onlinebutik, således bör TS betalar med kort eller faktura.

Det är oftast lättare att få ersättning från sin kortförsäkring om man betalat med kort. Det finns inte så många försäkringar som täcker kontantbetalning tyvärr.
Citera
2017-02-26, 00:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Insåg förvisso nu att det var en onlinebutik, således bör TS betalar med kort eller faktura.

Det är oftast lättare att få ersättning från sin kortförsäkring om man betalat med kort. Det finns inte så många försäkringar som täcker kontantbetalning tyvärr.
Nu har ju ts redan lämnat in en ansökan om bf, därför ser jag ingen skillnad i hur möjligheterna skulle vara. Ej heller förefaller det ha bestridits betalningsansvar, enbart förhalat verkställigheten.
Citera
2017-02-26, 16:04
  #11
Medlem
Har han betalt via faktura så får han höra av sig till fakturabolaget och tala om att han ej mottagit beställningen.

Har han betalt med kort så använder sidan förmodligen kortleverantör ex. dibs, klarna etc. som han hör av sig till och berättar att han ej mottagit någon beställning.

Därefter får den rätta instansen höra med säljare/online butiken där butiken får bevisa att de skickat och kunden mottagit annars lär de få betala tillbaka pengarna, enkelt!
Citera
2017-02-26, 16:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkfree
Har han betalt via faktura så får han höra av sig till fakturabolaget och tala om att han ej mottagit beställningen.

Har han betalt med kort så använder sidan förmodligen kortleverantör ex. dibs, klarna etc. som han hör av sig till och berättar att han ej mottagit någon beställning.

Därefter får den rätta instansen höra med säljare/online butiken där butiken får bevisa att de skickat och kunden mottagit annars lär de få betala tillbaka pengarna, enkelt!

Kort verkar mest troligt eftersom det är gjort innan leverans. Dock gäller som jag skrev tidigare samma förutsättningar eftersom det redan lämnats in ansökan om betalningsföreläggande, i och med detta finns inget mer att göra innan utslag och eventuell utmätning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback