Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-25, 15:39
  #1
Medlem
adolfbubblas avatar
Hej.
Jeg köpte Bose Soundtouch 20 series III i går och upptäckte till min förfäran att den inte har AirPlay. Jag googlade runt lite och fick reda på att tydligen har Apple och Bose - som tidigare samarbetade - gått skilda vägar efter att Apple köpt upp Beats som hörlureprodusent. Och löjliga som de är med proprietaries osv. så tog de alltså bort Airplay från SoundTouch-serien efter II-modellerna (och ersatte med Bluetooth). Så himla patetiskt och irriterande.
Visst Blåtand är OK, men för en som har macbook och iphone så är Airplay klart mycket bekvämare.

Anyway, jag började omedelbart med problemlösning och kom först fram till att jag måse lämna tillbaka högtalaren jag köpt och istället köpa ny från II-serien på ebay. Detta är ju ett reellt alternativ iom. att jag även kunde sparat ett par slantar på begagnade högtalare där. Men samtidigt vill man ju inte ha använda grejer från okända personer, samt jobbigt med väntetiden och evt. reklamasjon/retur.

Men precis innan jag genomförde ett spontanköp på ebay så kom jag på en ännu bättre lösning som involverar både Airplay och Bluetooth. Nämligen: Eftersom jag har Apple TV så kan jag koppla ihop denna och högtalaren via Bluetooth och därefter spela av musik etc via ariplay til Apple TVn. Så hamnar ljudet på Soundtouchen!
Alltså: Mac/iPhone --(airplay)-->AppleTV--(bluetooth)-->Soundtouch III
Jag tror nog att detta trots allt är den bästa lösningen.
Men detta kräver som sagt att man har Apple TV 4, och har man inte det är det ju surt att betalata ytterligare 1,5k bara för att få använda Airplay, så då vore ebay det bästa alternativet.

Tl;dr: Om Airplay är viktigt för dig köp INTE Bose Soundtouch III-serien. Det går dock att fixa en workaraound med hjälp av en Apple TV 4. Har du inte detta, köp Soundtouch II istället på ebay.

Tankar om detta?
Någon annan som upplevt liknande eller behöver hjälp?
__________________
Senast redigerad av adolfbubbla 2017-02-25 kl. 15:43.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback