Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-25, 15:24
  #1
Medlem
Ponera följande:

Jag har två lägenheter i en och samma fastighet med bredband via stadsnät i båda lägenheterna (dvs två abonnemang).
Jag har även fysisk tillgång till switchar.

Jag vill koppla på en egen switch mellan Isp's switch och en utav lägenheterna för att sedan jacka in den andra lägenheten på samma nod som den första.

Någon som har koll på hur pass sofistikerad utrustning man använder sig av? Kommer det ringa en massa varningsklockor hos ISP om jag börjar härja loss i deras utrustning?
Citera
2017-02-26, 19:49
  #2
Medlem
studioxswes avatar
Nej, din ISP kommer ringa på din dörr och bjuda på tårta för du är en så schysts kund som försöker åka snålskjuts på deras grejjer.

För det första är det inte så stor chans att det kommer fungera, i överhuvudtaget. Om det skulle fungera och det skulle visa sig att din ISP kom på dig så kanske du hamnar i domstol. Lycka till!
Citera
2017-02-27, 09:11
  #3
Medlem
Jo, tack för påpekandet. Jag menade mer teoretiskt, hur sofistikerade switcharna är. Rent praktiskt ser jag inte att det inte skulle fungera, men som du nämner studiox är det nog en vansklig idé. Det finns enklare sätt att förbinda det ena abonnemanget med det andra, men inget som ger trådad förbindelse utåt. Men tack för svaret, nu blir jag sugen på tårta!
Citera
2017-02-27, 14:37
  #4
Medlem
ISPn kommer kunna se att du härjat runt, men kommer troligtvis inte göra något åt det förän någon ringer och felanmäler att något inte fungerar. Eller får några andra felanmälningar riktade mot din anslutning.

Beroende på vad ISPn har för utrusning i varje lägenhet så kommer det inte bli någon skillnad på om du kopplar in din egen switch mellan ISPns switch och lägenheten. Eller om du kopplar in din egen switch i lägenheten.

Du kommer inte att få två abonnemang men bara behöva betala för ett bara för att du kopplar in switchen emellan ISP switch och lägenhet, utan det kommer fortfarande fungera som ett abonnemang med alla begränsningar som följer med där.

Sen om det kommer fungera öht beror på om ISPn delar ut mer än en IP-address per abonnemang eller ej. De två lägenheterna kommer fortfarande att dela på de 100Mbit eller vilket hastighet som nu den lägenhetens avtal har.

Notera också att dela ett abonnemang med någon annan kan bli andra problem, tex om olagligheter sker på linan så kommer polisen(syftar inte enbart på fildelning utan även andra olagligheter) besöka den.
Skulle det vara fallet kan man jue dock skylla på den man delar sitt internet med, om man nu själv inte håller på med samma sak. Och därmed komma undan. Att dela sitt internet med någon annan faller inte under allmänt åtal, och därmed kommer inte staten vara drivande i den rättsprocessen.

O nej ISPn kommer inte ta dig till domstol om dem märker det, speciellt inte då det rör sig om ett eller två abonnemang.. Dem kommer stänga av båda abonnemangen, och sen inte lägga mer energi på det.
Vad ISPn kommer kräva för att öppna det igen är dock en bra fråga.
Citera
2017-02-27, 15:00
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozrique
Ponera följande:

Jag har två lägenheter i en och samma fastighet med bredband via stadsnät i båda lägenheterna (dvs två abonnemang).
Jag har även fysisk tillgång till switchar.

Jag vill koppla på en egen switch mellan Isp's switch och en utav lägenheterna för att sedan jacka in den andra lägenheten på samma nod som den första.

Någon som har koll på hur pass sofistikerad utrustning man använder sig av? Kommer det ringa en massa varningsklockor hos ISP om jag börjar härja loss i deras utrustning?

Äger du två lägenheter (nära varandra) i samma hus, räcker det väl med ett abb. Så kör du wift/LAN-tråd genom fönstret till andra lägenheten. Funkar klockrent. Säg upp det andra abbet!
Citera
2017-02-27, 19:05
  #6
Medlem
studioxswes avatar
Jag läste nog inlägget lite för snabbt, jag fick känslan av att du ville använda sin ISPs switch för att ta dig till lägenhet 2, som alltså eventuellt redan var kund till ISPn för att ni skulle kunna dela filer, skrivare och annat (exempelvis). Men så kanske det inte var och då gäller inte mitt svar, sorry

Det du vill göra är alltså att åka snålskjuts, inte på själva switchen utan på TP kabeln som går till lägenhet 2? Lägenhet 2 är inte kund till ISP idag?

Då kommer andra frågor

- Äger bostadsrättsföreningen, hyresbolaget eller motsvarande kablarna?
- Var ska du placera din switch? I samma rack som ISP har sina grejjer? Vem äger i så fall racket?

Om fastighetsnätet (kallas oftast så) inte ägs av ISP så är det ju lättare för dig att "låna" TP kabeln. Om du dessutom kan sätta din switch i närheten av patchpanel till lägenheten utan att någon surar så borde det ju också vara rätt ok.

Detta alltså så länge som lägenhet 2 inte är kund till ISP.

Om du själv är kund till ISP och vill dela ut ditt internet behöver du sätta upp olika VLAN så du kan routa "tillbaka" anslutningen till lägenhet 2 på ett snyggt sätt. Indirekt blir du genom att göra detta en konkurrent till ISPn...
Citera
2017-03-01, 15:37
  #7
Medlem
Det är BBB's/Telenors (tidigare Tele2s) utrustning. Så det vore ju inte riktigt legit att börja koppla om deras grejor för att snåla in på några kronor. Jag dunkar upp wifi-förbindelse mellan lägenheterna istället, även fast jag i förhand vet att jag kommer svära mycket när jag måste gå och slå på och av enheterna när det strular.
Citera
2017-03-03, 00:06
  #8
Medlem
capmacs avatar
Du behöver ingen switch men bör gå via din router i den ena lgh, kalla den lghA, den andra lghB.

Det räcker att du snyltar lite på kablarna, om du bedömer det vara en rimlig risk.

Plugga ut kablarna till båda lgh. På kabeln till lghA sätter du en Cat5-splitter i varje ända. Den ena delen på splittern sätter du i operatörens ewitch, den andra kopplar du lghB-kabeln i. Uppe i LghA kopplar du första delen till Wan, och andra delan till LAN.

Alltså, internet går upp till din router, och i samma kabel ut igen från lan-sidan ner och vänder i kopplingsskåpet och upp lgb B.

Sådär, minimalt ingrepp och ingen switch.

/capmac
Citera
2017-03-03, 14:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Du behöver ingen switch men bör gå via din router i den ena lgh, kalla den lghA, den andra lghB.

Det räcker att du snyltar lite på kablarna, om du bedömer det vara en rimlig risk.

Plugga ut kablarna till båda lgh. På kabeln till lghA sätter du en Cat5-splitter i varje ända. Den ena delen på splittern sätter du i operatörens ewitch, den andra kopplar du lghB-kabeln i. Uppe i LghA kopplar du första delen till Wan, och andra delan till LAN.

Alltså, internet går upp till din router, och i samma kabel ut igen från lan-sidan ner och vänder i kopplingsskåpet och upp lgb B.

Sådär, minimalt ingrepp och ingen switch.

/capmac

super, låter helt flawless. De behöver ingen strömförsörjning de här spitters? Det har uppenbarligen hänt en del sedan jag tog MCSE på NT 4.0 Tack och trevlig helg!
Citera
2017-03-03, 15:06
  #10
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozrique
super, låter helt flawless. De behöver ingen strömförsörjning de här spitters? Det har uppenbarligen hänt en del sedan jag tog MCSE på NT 4.0!

Den bara delar upp paren samt sätter reservparen på rätt plats i uttag 2.

https://www.kjell.com/se/sortiment/d...-5e-utp-p38830

/capmac
Citera
2017-03-04, 13:16
  #11
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Den bara delar upp paren samt sätter reservparen på rätt plats i uttag 2.

https://www.kjell.com/se/sortiment/d...-5e-utp-p38830

/capmac

Samt att det blir 100 Mbit/s istället för 1000 Mbit/s men det beror ju på vad man har för krav mellan lägenhet A och B.
Citera
2017-03-04, 14:08
  #12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozrique
super, låter helt flawless. De behöver ingen strömförsörjning de här spitters? Det har uppenbarligen hänt en del sedan jag tog MCSE på NT 4.0 Tack och trevlig helg!

Ethernetkabel har väl funnits länge.
Kompletterande beskrivning:
I en TP-kabel finns 4 tvinnade trådpar. För hastigheter upp till 100 Mbit/s används bara två par, stift 1 och 2 samt 3 och 6 på kontakten.

De andra två paren 4 och 5 samt 7 och 8 i kontakten används tillsammans med de andra två vid 1000 Mbit/s.
Vad de gör i adaptern är att koppla paren så att det blir två 100 Mbit/s kablar. Bara annan kontaktering alltså. När man själv klämmer på kontakterna kan man koppla så direkt i kabeländarna utan adapter.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-03-04 kl. 14:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback